Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-15 15:25 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
håller med om att konservativa människor inte får stoppa utvecklingen.

jag själv skulle inte använda en blandpump då jag ju använder e85-pumpen direkt då det funkar kalasbra till min bil..

Men det är många som inte vet hur man konverterar eller helt enkelt inte orkar att konvertera sina bilar, som blandtankar (men som lessnar på att hålla på å blanda) soms kulle kunna använda pumparna, jag tror att VÄLDIGT många skulle köra på typ E25-E30 då det fungerar perfekt i säkert 90% av alla okonverterade bensinmotorer. Då har vi ju fler bilister som sänker utsläppen med sina gamla bilar..

dagens bensinbilar kommer ju ändå vara kvar på våra gator i måååånga år till.. så det måste finnas bra alternativ till bränslen för dem också.

En sak jag tänkte på ang detta med kallstart på gasol.. vilket iof funkar.

Men biogas då?

om man (tar volvo v70 flexifuel biogas som exempel) och byter spridare på, så att den blir biogas/e85 bil, Kan denna startas på gas eller? har för mig att jag läst någonstanns att gasbilarna alltid startar på bensin.. varför, skulle det gå att starta dem på gas utan problem vid låga temperaturer?

blev lite utanför ämnet nu men men.. det ena leder ju till det andra.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bio Fuel Region
InläggPostat: tis 07-01-16 21:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Jag läste lite på Bio Fuel Region:s sida. Tydligen så ger dom bidrag till "Flexipumpar". Se följande länk
http://www.biofuelregion.se/dokument/18_115.doc
Enligt första punkten i villkoren står det.
Citat:
Installation av en s.k. FlexiFuel-pump och aktiv försäljning, i minst 36 månader, av E85 och andra blandningar av etanol/bensin med början senast under 2006.

Om man tolkar detta ordagrant så måste det väl vara "blandpumpar" dom menar? Eller?
Är det någon från regionen som vet mer? Har det delats ut några bidrag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 10:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag byter nu åsikt och tycker blandpumpar med åtminstone E30 vore en kalaside. I princip alla kan ju köra på E30.
Många kommer aldrig ens att våga tänka tanken att justera ngt på sin bil.
Men de är ändå intresserade av att ändra sin livsföring och kunde de det med sin gamla bil utan några stora uppoffringar skulle de göra det direkt.
Vi konverterare når aldrig fikaborden på sjukhus och daghem t.ex....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 23:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Lag om bensinhalt.. Det där med 14-30% bensin känner jag inte igen, tolkar det inte som en lag heller på den sidan. Dessutom stog det andra siffror längre ner på siffran.
Och angående standard så är den ingen lag utan bara en överenskommels mellan de som sysslar med etano, och bestäms av SIS.
Där var bla. vägverket och oljebolagen med och bestämde.. Rättare sagt,, oljebolagen bestämde och nån representant från vägverket va med och sa ja ja och ja utan att veta vad han pratade om.
Sekab tycker det är en dålig ide.
Det enda som hindrar försäljning av ren etanol är denatureringsföreskrifterna som jag tycker är onödigt krångliga just nu.. dom är inte anpassade för fordonsbränsle.
Det är flera saker som regeringen måste ta tag i och ändra på allt samtidigt: Denatureringsmedel, att det ska finnas e100 på tapparna, och konverteringsregler.
För en bästa lösning borde man först se till att det blir vettiga denatueringar i en så liten mängd som möjligt som inte påverkar etanolens egenskaper, miljön eller priset och som går att framställa i stora mängder, sen ska man se till att det säljs E100 på tapparna, (enbart eller blandpumpar) Sen blir det inte så svårt att göra konverteringsbestämmelser. Om man ställer som krav att en konverterad bil ska gå på enbart E100 så kanman inte få några problem med kolväten eller så.. Det enda utsläpp som då kanbli från en etanolmotor är då kväveoxider, och de minskar ju generellt med etanoldrift, så då borde det gå bra att släppa konverteringen i iövrigt fri. iallafall på lite äldre bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-24 21:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vi måste jobba för ren etanol eller blandpumpar om etanolen ska ha en chans.
Etanolens öde kommer att avgöras i år, och det beror mycket på vägverket och regeringen. Antingen måste vi få vägverket att ändra sig eller få regeringen att förstå att vägverket är ute och cyklar.
3 saker måste ske i år:
1. Reglerna om denaturering ska ses över i år, då måste det bli så att de anpassas för etanol som motorbränsle, och utan bensininblandning.
2. Vi måste kunna köpa ren etanol på tapparna. antingen bara ren etanol eller blandpumpar som kan ge ren etanol.
3. Reglerna om etanolkonverteringe måste vara anpassade för ren etanol.

Dessa 3 punkter hör ihop och är beroende av varandra. Om det inte blir så nu så kan det dröja länge till nästa gång. Och detta är absolut nödvändigt för att etanolen ska ha en chans. Etanolmotorer för ren etanol blir nämlingen så mycket effektivare, de drar in 30% mer som en FFV bil gör, det gör etanolen konkurenskraftig mot bensin. Det spar även bränsle och gör att etanolen räcker till fler bilar / en mindre areal krävs för att odla råvara till etanolframställningen.
Vi här måste arbeta aktivt för detta i år. Det kan vara för sent redan i höst om vi inte kan få regeringen att riva upp alltihop senare.
Därför måste vi göra nåt redan nu, vi måste få igång en ordentlig debatt redan i mars anser jag. Först måste alla här på etanol.nu inse detta sammanhang. Sätt igång!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: denaturering
InläggPostat: lör 07-02-24 23:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På åttiotalet hörde jag ett radioprogram om etanol som motorbränsle. Det var något pappersbruk som fick det som en restprodukt. Då bestämde man sig för att använda etanolen som motorbränsle. Men den måste denatureras först så att ingen kunde stjäla och supa ihjäl sig på den. Det ansvaret har ju staten även på vanligt drickbrännvin i dag.
Denatureringen skall fungera så att om man dricker för mycket, så "kommer det ut igen". Men det får inte vara så giftigt att man kan ta skada av själva denatureringsmedlet. All sprit som säljs på krogar och på Systembolaget, innehåller detta kräkmedel. Förmodligen är det så i dom flesta västliga industriländer?
Nåväl, vad hade man då för denatureringsmedel på tidiga åttiotalet? Jo, bensin!
Detta skedde högst lokalt i någon kuststad i norrland. Just nu har jag glömt var. Det var ju begränsad tillgång på det. Och om jag inte minns fel, så var det också förbehållet kommunens bilar, eller någon annan begränsad grupp.
Det är möjligt att det finns andra denatureringsmedel i dag? Jag vet inte? Men någon form av "giftigt jox" kommer det att vara även om det skulle finnas E100.
Vet någon annan hur läget ser ut i dag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: denaturering
InläggPostat: sön 07-02-25 00:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
nyfiken skrev:
All sprit som säljs på krogar och på Systembolaget, innehåller detta kräkmedel.


Trams.

/ P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-25 12:18 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Vet inte om vissa här har missuppfattat vad denaturering är.
Vanlig dricksprit innehåller inte en denaturering, jag lovar dig att du förmodligen aldrig hade druckit blå vodka mer då.

För de som vill ta reda på vad denaturering är, så är det bara att köpa en liter vanlig T-röd på macken, doppa fingret o smaka.
Det är ingen behaglig smakupplevelse, alltså det är denatureringen, det illasmakande ämnet!
T-Röd har också färgats röd för att man inte ska dricka den.

Om E85 /E75 är denaturerad vet jag inte, jag har aldrig smakat :lol:

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-25 12:40 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Man behöver inte ha bensin för att denaturera den.
E85 innehåller 2 denatureringsmedel +bensin.. lite överdrivet tycker jag!
E85 innehåller 86% etanol, 11,6 % bensin och 2,4% denatureringar, MTBE och isobutanol. Och så lite färg. Men från ochmed den här vintern innhåller e85 mer bensin vintertid.. usch.

T-röd säljs utan bensin så det skulle gå bra att sälja etanol som motorbränsle utan bensin också.
Man måste hitta lämpliga ämnen som är billiga, passar i en motor, inte förändrar etanolens egenskaper, som är hållbara i längden, inte fossila alltså, som inte förstör miljön på annat sätt och som går att producera i så stor skala som behövs om vi skulle ersätta all bensin med etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Denaturering
InläggPostat: sön 07-02-25 13:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
OK. Dricksprit är egentligen inte något större intresse för mig. Jag kan ha fel i det med kräkmedlet, men så sägs det från många håll.
Men kan det ha varit så att den etanol som användes i denna norrlandsstad, enligt radioprogrammet, var ett begränsat "experiment" och det enklaste "giftet" som var lättillgängligt just där och då, var just bensin? Kan det ha varit kemisk bensin?
Programmet var något av SR:s vetenskapsprogram. Dom har bytt namn och rubriker genom åren. Så det är nog näst intill omöjligt att leta upp det. Och det är ju många år sedan. Men jag minns det paradoxala i att man ville ersätta bensin med något annat (etanol) men måste tillsätta ett giftmedel. Och det var just bensin! Och som sagt, det var en begränsad företéelse. Kanske långt innan E85 var allmänt känt?
I dag är ju bensin spesad av EU. Men vi som har haft en Volvo -78 (eller var det en annan årgång?) med ständiga ånglås på sommaren, vet att det var skillnad på bensin och bensin på åttiotalet.
Jag kan ju tillägga att jag genom mitt jobb har hanterat ett flertal litrar 99,95% etanol. Men aldrig smakat på det. Kravet på den etanolen är att den skall vara totalt fri från tillsatser.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011