Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Blandpumpar
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=106
Sida 1 av 2

Författare:  moraola [ tor 07-01-04 18:55 ]
Inläggsrubrik:  Blandpumpar

Jag skulle gärna se att bensinbolagen istället för E85 pumpar, satte upp "blandpumpar". En pump som blandar aktuell mix på plats, enligt kundens önskemål.
Blandningsförhållandet skulle kunna vara steglöst mellan E5 - E100.
En sådan pump skulle underlätta "vinterblandning", "blandtankning" och även bana väg för E100 motorer. Har någon sett någonting liknande? Skulle det möta några hinder?

Författare:  Anders [ tor 07-01-04 20:58 ]
Inläggsrubrik: 

Enligt svenska lag så får etanolbränsle bara se ut så här.

Specifikation (Etanolbränsle för gnisttända motorer)

Bensinhalt: 14-25 % och 14-30 % vinter ( Edit: från etanolhalt till bensinhalt)


Och bensin se ut så här:

Oxygenater:
- Etanol, högst 5% volymhalt

http://lagen.nu/2001:1080
Rulla ner till bilagor

Författare:  Baggis [ tor 07-01-04 21:05 ]
Inläggsrubrik: 

Anders skrev:
Etanolhalt: 14-25 % och 14-30 % vinter

Du menar väl bensinhalt? :wink:

Författare:  Anders [ tor 07-01-04 21:34 ]
Inläggsrubrik: 

Absolut rätt, det menade jag

Författare:  moraola [ fre 07-01-05 12:49 ]
Inläggsrubrik:  E100?

Var skall vi tanka E100 motorer? Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi plötsligt ett problem. Det kanske är idé att titta över regelverket.

Författare:  torbjorn [ fre 07-01-05 16:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100?

moraola skrev:
Var skall vi tanka E100 motorer? Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi plötsligt ett problem. Det kanske är idé att titta över regelverket.


Dieselmotorer för etanoldrift kommer ändå alltid att kräva tändförstärkare tillsatt till bränslet, så man ska inte vänta sig att kunna ta bränsle till en sådan ur samma pump som bränsle för gnisttända etanolmotorer. För övrigt finns det bättre icke-fossila bränslen än etanol att köra dieselmotorer på, t ex alla möjliga vegetabiliska oljor, eventuellt i förestrat skick.

Författare:  moraola [ sön 07-01-07 00:31 ]
Inläggsrubrik:  E100?

En möjlighet är ju att sköta inblandningen av tändförstärkare i bilen. På liknande sätt som oljeinblanding i tvåtaktsmotorer.
I vilket fall är jag lite rädd för att vi bygger fast oss i E85 pumpar, och sedan får svårt att anpassa oss för nya kombinationer.
Jag skulle även föredra att välja själv vilken vinterblandning som passar mig bäst. Då kanske man också skulle veta vad man köper?
Idag så vet man ju inte riktigt om det är E85 eller E75 i pumpen.

Författare:  AndersH [ sön 07-01-07 17:01 ]
Inläggsrubrik: 

En överväldigande majoritet av bilägare vill nog slippa att behöva tänka på vilken etanolhalt man ska välja för stunden och eventuellt hålla på med bränsletillsatser också. Det måste nog vara enkelt ("Häll i och kör!") annars blir det lätt fel när "vanligt folk" ska sköta tekniska ting... :?

Nu har man ju en vinterkvalitet E75 för att slippa kallstartsproblem på vintern och bilägaren behöver inte göra något annat än att tanka som vanligt från E85-pumpen, dvs gör det enkelt för den stora majoriteten av bilägare som bara vill tanka och köra sin bil utan problem.

Författare:  aryan [ mån 07-01-08 23:53 ]
Inläggsrubrik: 

På de många pumpar måste man ändå välja om man vill ha 95, "E85" eller diesel och sen om man vill betala i kassan eller med kort osv. Så svårt kan det väl inte vara att ha några knappar till så att man kan välja vilken E halt man vill ha?

Vinterkvalitetn verkar ju hittills vara totalt onödigt för de allra flesta och många behöver inte den ens om det nu mot förmodan skulle bli vinter pga motorvärmaren.

Jag ser därför hellre några knappar till än onödig bensininblandning. Så här såg det ut i Örnsköldsvik, det är ju en bra början eller hur?
Bild

För min del fick det gärna vara några "smakar" till, t ex E25, E50, E75, E85, E100.

Saab är också inne på E100. det är ju igentligen dumt att vi blandar in en massa bensin i etanolen bara för att starta, det borde gå att lösa hur lätt som helst med en liten extra bensin- eller (ännu hellre) gas-tank.

Om bilen t ex startade med gasol körde motor varm de första km's med det så skulle det bli ännu lågre utsläpp och energiförbrukning iom att det inte behövs någon extra fet blandning med gas, när motorn är kall.

/Aryan

Författare:  moraola [ tis 07-01-09 17:27 ]
Inläggsrubrik:  Blandpumpar

Underbart! :D :D :D :D Sådana pumpar skulle vi ha på fler ställen.
Jag vill gärna veta mer.
Vilket bolag är detta? Har dom separata tankar eller blandar dom på plats? Används den tredje knappen?
Är det fler som har sett liknande pumpar?

Författare:  aryan [ tis 07-01-09 17:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandpumpar

Det är OKQ8 (i Ö-vik) och den första E85 pump i Sverige, heligt mark alltså ;-).

Den tredje knappen var E10 som fanns på flera OK mackar förut innan det förbjöds så jag skulle tro att pumpen blandar själv. Jag har alldrig sett E75 knappen någon annanstans.

En lite större översikt har du här (klickbar)
Bild

/Aryan

Författare:  göinge [ ons 07-01-10 09:02 ]
Inläggsrubrik:  Det måste vara enkelt att tanka etanol!

För att etanolbilarna ska slå på bred front - då menar jag att kanske en tredjedel av bilarna eller mer ska vara etanolbilar - får det inte vara någon större skillnad i beteendet än idag. Tänk på Olga 77 år, eller någon annan konsrvativ person. Han eller hon skulle säkert tycka det var krångligt med olika blandningar av etanol istället för bara etanol kort och gott. Det spelar ingen roll att det finns olika varianter av bensin - de här människorna tycker det är krångligt i sig att tanka i en blå pump istället för i en grön eller svart.

Författare:  aryan [ ons 07-01-10 09:32 ]
Inläggsrubrik: 

Konservativa människor kommer ändå alltid att vara sist med att byta till ett annat bränsle, sånt får inte stoppa utvecklingen tycker jag. Olga får be om hjälp om hon har glömt vad hon ska tanka eller kanske sluta köra bil helt och hållet om hon börjar bli för senil.

Ser alltså inte nått problem, om någon kan lära sig att den ska tanka 95, 98, E85 eler diesel, så kan han/hon väl också lära sig att välja rätt Etanol/bensin "Exx" mix. skulle man råka ta "fel" EXX så kan det ändå inte hända några större katastrofer. Det är värre om man häller i 95 i en bil som kräver 98 eller blandar ihopp diesel och bensin.

Håller med moraola: sådana (välj själv) pumpar skulle vi ha på fler ställen! Hittills har den extra bensininblandningen också varit helt onödigt i denna värmebölja. Fortsätter det så här kommer E75 inte behövas alls.

/Aryan

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/