Inte för att jag är värst duktig på siffror, men jag räknar i alla fall på körmilspriset istället för literpriset.
I körmilspriset inräknar jag följande "fasta" faktorer:
* Bilens pris
* Låneränta (vid avbetalning)
* Bilens värdeförändring i snitt
* Fordonsskatt
* Försäkringavgift (alla vet känner väl till miljörabatten?)
* Övriga förmåner (t ex trängselavgift, förmånsvärde etc)
Sedan går det ju att estimera de löpande kostnaderna:
* Antal körmil (förändrar åtminstone försäkringspremien och värdeförändringen)
* Reparationskostnader i snitt (vilka delar är kända för att gå sönder - vad kostar de och vad tar verktaden per timme?)
* Parkeringsförmåner (lokala)
När man gör det här till en överslagsberäkning så kan en hel del liljeholmens tändas.
De största vinnarna blir de som skiter i begränsande övertygelser som t.ex. "Ingen Ford på våran gård" eller "Renault - fyra hjul och en bult" m.fl trångsynta okvädningar.
Det finns pengar att spara i sitt val av miljöbil - helt klart.
Spela ping-pong med försäkringsbolag och tankstationer är väl det mest uppenbara, precis som modet att pruta optimalt på bilköpet när man väl bestämt sig för sin bil. Självklarheter för vissa, men inte för alla.
Lokala förmåner och ens arbetssituation är däremot lätt att missa, fast man har det framför näsan.
Egna företagare kan ju å ena sidan se det bästa förmånsvärdet men kanske tappar (trångsynta) kunder om han väljer fel signalvärde d.v.s bilmärke o.s.v.
...att tro att man gör något dumt när man tankar E85 av ekonomiska skäl? - näääh!
Jag är övertygad om att när du räknar ut DINA körmilskostnader så ser du antagligen att du inte bara sparar miljön utan sparar pengar också.
/ Ha den bästa dagen i ditt liv idag!
Ps. Det finns massor av olika coacher nuförtiden, men när jag skulle köpa min bil så saknade jag en Bilköpscoach - kanske ett nytt framtidsjobb?
_________________
Kör Ford Focus Flexifuel -06
