Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-10 22:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
FiddeUBC skrev:
Det retar mig att man höjer priset utan att man någon stans får veta varför de höjer priset..


Så har de ju alltid varit med drivmedel. Priserna burkar kunna leka jojo var dag. Tex billigare på kvällen än på morgonen och tvärt om. Det som var skoj med E85 var ju delvis att priset låg rätt stabilt, men nu verkar det som man får dras med jojo-priser på spriten också.

"Stigande världsmarknadspriser" brukar väl vara det enda vaga anledning man kan få varför bolagen höjer priserna. De är ju en enda stor kartell, så priserna sätt väl på senaste styrelsemötet. "Undera hur mycket vi kan lura av folk den här månaden?" konkurrans? Går det äta?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-10 22:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
St1 på Skavsta i Nyköping skyltade med 8,44 kr/l idag men det hjälpte ju inte då inga pumpar fungerade pga "printerfel"

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 09:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
St1 på Skavsta i Nyköping skyltade med 8,44 kr/l idag men det hjälpte ju inte då inga pumpar fungerade pga "printerfel"


Jag uppdaterade ändå priset i tankdatabasen om jag får tid och databasen är lite uppdaterad så kan det hjälpa oss att hitta de billigaste tankställen så att det blir lite prispress på dem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
FiddeUBC skrev:
Okey, ja jag ska inte beställa någon ny V50a förrän i Maj ändå, så jag ska vänta o se hur det blir med skattebiten.
Det är synd att det finns så dåligt utbud av etanolmotorer. Ett stort minus är att man får tanka hela j**la tiden. Ska man köra upp till Jönköping härifrån är det minst en tankning man får göra för att man ska vara säker på att det ska räcka. Större tankar är snart ett måste på de större etanolmotorerna.
2.5FT kommer ju säkerligen inte ligga under 1,5 liter milen någon gång.

Som det är just nu prismässigt på E85 och bensin diesel är det skit samma

Bensinen kostar 11.99
Dieseln kostar 11.74
E85 8,64 + 35% = 11,65 (Vinterkvalitè)

Det retar mig att man höjer priset utan att man någon stans får veta varför de höjer priset.

DVS det är bara en marginell skillnad.


Tror att 1,5 l per mil med etanol är väl pessimistiskt eller så har du en väldig oekonomisk körstil och lär dieseln också dra 0,8-0,9 liter i milen, enl http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=16234 drar diesel varianten imed partikelfilter i snitt 0,63 l/mil.

Det är då osannoligt att etanolmotorn drar mera än dubbelt så mkt än diesel varianten snarare mindre.

Dieseln med 0,63l/mil motsvarar en energiförbrukning på 22,23 MJ/mil eller 6,17 kWh/mil Bilens koldioxidutsläpp är 1,89 kg/mil eller 188,98 g/km
De genomsnittliga koldioxidutsläppen från alla nya bilar som såldes 2006 uppgick till 175 gram koldioxid per kilometer.

Om etanolmotorn drar 1,2 liter E85 /mil så blir det redan en högre energiförbrukning på 25,56 MJ/mil eller 7,1 kWh/mil och ännu sämre verkningsgrad kan etanolmotorn knappast ha.
Bilens koldioxidutsläpp är då 0,72 kg/mil eller 72,46 g/km

FiddeUBC skrev:
Tar man sedan in service kostnader blir allt skit samma, det enda som vinner på detta är miljön.


Även om det skulle vara samma pris så är väl miljön värt mera ön obehaget at man måste tanka dubbelt så ofta? Det finns ju inte mkt världen som är miljövänligare utan att kosta mera, jämför t ex med miljömärkt mat.

Men detta är ett pedagogiskt bra exempel på varför fossilbränslepriserna och framförallt dieselpriset behöver höjas, miljöbilspremien kan då avskaffas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 18:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
FiddeUBC skrev:
(säger)...Större tankar är snart ett måste på de större etanolmotorerna.
2.5FT kommer ju säkerligen inte ligga under 1,5 liter milen någon gång.


Hej !

Hmm...
Men bäste "FiddeUBC" ....

Nu tror jag INTE att du har tagit på dig TUNGA kängorna...
Bara för att Du ska ut och åka etanolbil...

Skulle undertecknad klämma igenom den mängd etanol per mil, i snitt,
i en ny 2,5FT, så tror jag att körkortet flyger bort för all framtid,
eller livet...

Här uppe efter lokala europavägen, skulle min bil med en 3,0 utan T,
i alla fall behöva minst en trekvarts-pipe i kurvorna, och en jätte-
kofångare för att samla in alla älgar, renar och bilar, som är ivägen,
med den fart som den förbrukningen per mil skulle åstadkomma...

Näru "FiddeUBC", föreslår att du gör ett besök på exv Ring Knutstorp
och värdar ur "sotet" ur några diverse etanolbilar, så du ser vad för-
brukningen 1,5 liter milen åstadkommer, men här på bana...

Tycker du att jag tar i lite...Är det bara för att jag är (lite) rädd om dig...
Det är alltid roligt att se vad som kommer "imorgon" också...

Med andra ord...Ta det lugnt med gasfoten...när du har att göra
med etanolen...

Jag vill läsa inlägg från dig, även när du varit ute och åkt framöver...

Ha det bra, och ta inte ovan text personligt !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 18:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Jag är inte tungfotad utan vet mycket väl hur man ska göra för att köra ekonomiskt, men när man aldrig hamnar under litern på E85 så börjar man undra...

Till detta kan tilläggas att jag kör dagligen 9-10 timmar stadstrafik med lastbil / tjänstebil.
När vi körde från Skåne upp till Linköping tur och retur låg bilen aldrig under litern utan hade en förbrukning ganska så exakt på 1,2 liter milen.
Då höll jag hastighetsgränserna. :cry:

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 19:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej igen !

Hmm...

Snabbt svarat "FiddeUBC" !

Nu ska jag till mitt försvar säga att jag använder
(och har använt på sålda Celican) förvärmning
av antingen förvärmning av insugningsluften och/eller bränslet,
eller både och som på Taurusen...
Och Saaben som jag håller på med ska även den ha
både och, och lite till...

Om jag förstått (och sett rätt) på Volvo 1,8F, Ford Focus ffv,
och även i ägandes gamla Taurusen, så är ingen av dessa etanolbilar
behäftade med någon förvärmning av vare sig insugningsluften eller
bränslet...

Tror att det är knuten till den höga E85-förbrukning som du säger...

Det kanske även är något kallare och fuktigare söderut de senaste vintrarna...
Även detta är till e85-förbrukningens nackdel...

Här uppe i norr är det för varma (och blöta) vintrar några år nu...

Bra för energiförbrukningen i både våra villor/hus och bilar
som inte ansträngs lika mycket...

Vi använder även motor/kupévärmarna
som om det vore normal-vintrar (av gammal vana)...

Lycka till i ditt letande efter den rätta etanolbilen !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 19:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Alltså kallt kan jag inte påstå att det är ute. 12grader ute nu i helgen :)
Kan det vara för att motorn är för klen så att den inte orkar ge tillräckligt med vrid?
Jag kan ju tillägga att detta är ett problembarn till bil. Har avrit inne på verkstad sammanlaggt 11ggr för garantiåtgärder så det förvånar mig inet om nåt är fel på bilen, därav den höga förbrukningen.

//MVH Fredrik K

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
V50'n är väl inte speciellt mycket större och tyngre än en Ford Focus kombi?
Och en sådan (närmare bestämt mitt exemplar) är det inga svårigheter att hålla under en liter per mil på landsväg under vinterförhållanden. Om man snålkör kan man komma ner till 0,9 l/mil också.

Däremot ska man inte tro för mycket på vad färddatorn visar, på min bil verkar den konsekvent visa ungefär 8 % över verklig förbrukning men det skiljer kraftigt från exemplar till exemplar (inte bara på Focus FFV utan på alla bilar med färddator). Färddatorn duger bra för att mäta så att säga relativ förbrukning, alltså t ex för att jämföra hur olika körsätt påverkar bränsleförbrukningen på en och samma bil, men man ska inte tro att det är verklig förbrukning den visar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 22:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-24 07:01
Inlägg: 15
Ort: Från
jag kan ju tillägga i denna diskussion att min färddator jämnt visat minst 1dl/mil förmycket när jag tankar E85, med bensin så stämmer den exakt.

jag ligger på ca 1-1.1 liter milen när ja kör sthlm-skåne med min bil, men jag vet att den dragit uppåt 1.2 när jag har haft kraftig motvind eller sidovind påvägen upp, sådana förhållanden spelar faktiskt mycket roll har jag märkt :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-12 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
FiddeUBC skrev:
Alltså kallt kan jag inte påstå att det är ute. 12grader ute nu i helgen :)
Kan det vara för att motorn är för klen så att den inte orkar ge tillräckligt med vrid?
Jag kan ju tillägga att detta är ett problembarn till bil. Har avrit inne på verkstad sammanlaggt 11ggr för garantiåtgärder så det förvånar mig inet om nåt är fel på bilen, därav den höga förbrukningen.

//MVH Fredrik K


Varför inte prova att montera en bränslevärmare..?
Det är ju vanligt på dieselbilar, kanske kan du fråga ÅF om det är OK map garantin?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-12 18:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Volvo V50 har väl varit ett problembarn för Volvo, återkallade inte de tusentals bilar pga fel i bränslesytemet härom året? Den bilen brukar komma högt upp i listorna på missnöjda bilägare samt många klagomål osv. Och då har det varit rena bensinbilar, iaf tills nyligen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011