Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-24 13:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-22 14:51
Inlägg: 4
Ort: Göteborg
Hej!

Jag konverterade min Saab ss-aero till E85 i april. Jag har inte tänkt på att det kan vara olika kvalitet på olika bolag. På ett Saabforum står det att många undviker Jet, ST1 med flera lågprisbolag. Jag tycker min drar väldigt olika mycket bränsle vid olika tankningar och jag tankar i huvudsak på Jet. Med Jet har jag aldrig varit under 1,1 på landsväg, snarare närmare 1,2 med medelhastíghet på 125 km/h.

För en vecka sedan tankade jag på Q-star i Vara och då kom jag ned till 1 liter jämt men då körde jag nästan hela vägen på 6:ans växel.

Är det så att vissa lågprisbolag kör med mer etanol tro? Är det någon som har dokumenterat att bilen drar mindre hos vissa bolag och troligen rätt blandning Etanol/Bensin. Man vill ju inte åka omkring med E90 i onödan.

Mvh

Thomas Alexanderson

_________________
9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
9-3 SS Aero VADÅ M3!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-24 14:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, all E85 som säljs i Sverige kommer från samma grossist, Sekab, oavsett vilken mackkedja som säljer den.

Ibland händer det, speciellt på vårkanten i samband med snösmältning och tjällossning, att folk upplever att de har fått dålig E85. Typiska symptom är låg motoreffekt, hög bränsleförbrukning, kallstartproblem, dålig gång vid kall motor. Då är orsaken förmodligen hög vattenhalt i bränslet pga att smältvatten har runnit in i tankarna på macken. Eftersom vattnet blandar sig med E85 (till skillnad från bensin och diesel) så fungerar inte de vattenlarm som mackarna har i sina tankar för E85 (åtminstone gäller detta äldre typer av vattenlarm, nu kanske det finns förbättrade lösningar), på macken har de alltså inte en aning om att de har fått vatten i bränslet förrän någon kund kommer och klagar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-27 20:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Har inte märkt något direkt på förbrukningen, men har däremot råkat ur för hög bensinhalt hos Shell ett par gånger.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011