Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

E-85 pump saknar splint?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=3749
Sida 1 av 2

Författare:  picko [ tor 08-08-14 20:40 ]
Inläggsrubrik:  E-85 pump saknar splint?

Tjenare nu vet jag inte om detta är rätt forums del?

Men jag har en fundering på varför inte etanol pumphandtagen ej har en splint så man kan låsa handtaget så som man han med disel o BF?

Detta är ett mycke irriterande fenomen när man ska tanka fullt.

Men jag har löst problemet men hjälp av en splint från en gammal brandsläckare som jag har med mig o sticker in i hålet på handtaget så klickar det när tanken är full :P

Så jag har lurat dom :P men undra varför det ej sitter en från början?

Författare:  nyfiken [ tor 08-08-14 20:51 ]
Inläggsrubrik:  Pumphandtagen

Det där med bortmonterad spärr i handtaget var troligen ett resutat av "Den stora brandrisken!!!" som Räddningsverket och Bilprovningen skärrade upp varandra med.

Detta var innan Provningsanstalten i Borås hade konstaterat att brandrisken med E 85 var t.o.m. mindre än med bensin! Dom hade svårigheter att tända E 85 i sina försök. (Denna utredning har funnits i många trådar här på forumet, och finns kvar ännu).

På gamla forumet var det någon som visade att en snusdosa passar exakt i handtaget. Den inbyggda tryckännaren i handtaget stänger ändå av när det är fullt.

Även om man inte brukar snus, så kan man på några ställen hitta pumpar där spärren finns kvar.

Författare:  Volvo245GLT [ tor 08-08-14 21:16 ]
Inläggsrubrik: 

"En bild säger mer än tusen ord" :lol:

Bild

Så löstes det problemet..
Plus att jag slipper glömma locket på taket (har faktiskt lyckats med det.. :oops:), eller plocka upp det från backen när det ramlar ur sin hållare.

Författare:  nybbe_gefle [ tor 08-08-14 22:10 ]
Inläggsrubrik: 

Volvo245GLT skrev:
"En bild säger mer än tusen ord" :lol:

Bild

Så löstes det problemet..
Plus att jag slipper glömma locket på taket (har faktiskt lyckats med det.. :oops:), eller plocka upp det från backen när det ramlar ur sin hållare.


Kör på samma metod jag också!! Har tipsat en hel del förbannade FFV-bilsägare om denna metod när de stått och svurit över att spärren är borta med krokig rygg och krampande hand!!

//David

Författare:  torbjorn [ tor 08-08-14 22:35 ]
Inläggsrubrik: 

Om man absolut vill tanka på en mack med handtagsspärren kvar så kan jag rekommendera OKQ8 på Carlshem i Umeå.

Författare:  picko [ tor 08-08-14 23:24 ]
Inläggsrubrik: 

ofan då vet jag anledningen till det störande momentet:P
Va ju lite jobbigt innan mn hittade spliten när man skulle tanka en van på ca 120l tank.

Umeå nej tack åka 120 + mil för o tanka :P
Ska ta fasta på tanklocket tackar för det tippset:)

Författare:  Etalappen [ tor 08-08-14 23:36 ]
Inläggsrubrik: 

Hej !

Hmm...

Apropå pumphandtagens färg, blå för E85...

Undertecknad har gjort ett litet försök i sommar
att få köpa ett orginal-tank-lock i rätt färg, E85-blå...

Nähä, den färgen kan man inte lova att man har
på märkesfirman...(och priset sedan, på orginal-tank-lock)...

Undertecknad fick själv skaffa färg och måla
sitt eget orginal-tank-lock...

Borde det inte vara en hit för tillbehörs-tillverkarna,
att tillhandahålla "rätt färg" till tanklocken...
(så att det tankas "rätt" bränsle av fordonsföraren...

Bara en tanke...när det numera finns reserdunkar i rätt färg...

Hälsar Etalappen

Författare:  nyfiken [ fre 08-08-15 08:03 ]
Inläggsrubrik:  Färgkod

Det låter vettigt nu när vi lever i dataåldern. Här har ju ikonsystemet slagit igenom. Även förskolebarn kan ju manövrera en dator. Borde vara samma med pumphandtag och tanklock för bilister.

I USA har man däremot ingen färgkod, om man tittar på filmer från YouTube t.ex. Och tidningen Ny Teknik visar alltid gröna pumphandtag när dom skriver om E 85.

När blyfri bensin kom var det ju faktiskt en spärr mot feltankning. Diametern på röret var mindre, likaså hålet i tankröret.

Författare:  aryan [ fre 08-08-15 11:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Färgkod

nyfiken skrev:
Det låter vettigt nu när vi lever i dataåldern. Här har ju ikonsystemet slagit igenom. Även förskolebarn kan ju manövrera en dator. Borde vara samma med pumphandtag och tanklock för bilister.

I USA har man däremot ingen färgkod, om man tittar på filmer från YouTube t.ex. Och tidningen Ny Teknik visar alltid gröna pumphandtag när dom skriver om E 85.


De har en annan färgkod, gul! Det kanske acssocieras till mais. Det har de även på tanklock och de som har en FFV GM utan gul tanklock kunde få de gratis utbytt om jag inte minns fel. I europa är det blandat, ofta är det blåa handtag men grön är också vanligt och jag har även stött på rött och svart..

nyfiken skrev:
När blyfri bensin kom var det ju faktiskt en spärr mot feltankning. Diametern på röret var mindre, likaså hålet i tankröret.


Ja tack och lov finns inget sånt med E-85!

Annars går det för det mesta utmärkt att stoppa in en popnit, tunn spik eller liknande för att erhålla spärrfunktion i E85 hantag, det är ju vanligtvis bara "pinnerna" som saknas men hålen finns där.

Jag har tom designat en nyckelring av ståltråt för ändamålet som ser ut så här:

Bild

/Aryan

Författare:  picko [ fre 08-08-15 11:01 ]
Inläggsrubrik: 

tanklocket på serietillvärkade ffv bilar har dom blå tanklock eller finns det som option?

För till våra hemma mekade kan man ju förstå det.

Jag har med lackat och skrivit från en mall E85 i grönt på:)

Någon mer em mig som fått mackägaren o rusa ut o skrika fel pump?

Va ganska roligt va ett tag sedan när jag tankade på preem så kom där en ung vacker flicka ut o tjoade att jag tankade från fel pump.

Så jag förklarade att jag konverterat bilen. Hon fick parabol öron och jag förklarade hur jag hade gort mmmm det slutade med att jag såg henne tanka imorse från E85 pumpen :)

Alltid kul när man får fler att göra bilen onyckter

Författare:  krassegrand [ fre 08-08-15 11:08 ]
Inläggsrubrik: 

nybbe_gefle skrev:
Volvo245GLT skrev:
"En bild säger mer än tusen ord" :lol:

Bild

Så löstes det problemet..
Plus att jag slipper glömma locket på taket (har faktiskt lyckats med det.. :oops:), eller plocka upp det från backen när det ramlar ur sin hållare.


Kör på samma metod jag också!! Har tipsat en hel del förbannade FFV-bilsägare om denna metod när de stått och svurit över att spärren är borta med krokig rygg och krampande hand!!

//David


Min bil har så liten tank att man inte hinner bli trött.

Författare:  aryan [ fre 08-08-15 12:01 ]
Inläggsrubrik: 

Pff du måste ändå hålla den 1,4 ggr så länge än när jag tankar min acadiane innan jag satt dit en andra tank till ;-)

/Aryan

(För att inte tala om den enorma motoreffekten din bil har i jämförelse och att du har 1,5 ggr så många cylindrar!)

Författare:  karlmb [ fre 08-08-15 14:48 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Så jag förklarade att jag konverterat bilen. Hon fick parabol öron och jag förklarade hur jag hade gort mmmm det slutade med att jag såg henne tanka imorse från E85 pumpen


8)

Författare:  naggen [ lör 08-08-16 11:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Pumphandtagen

nyfiken skrev:
Även om man inte brukar snus, så kan man på några ställen hitta pumpar där spärren finns kvar.


Man kan hitta fler pumpspärrar än så.
I torsdags tankade jag med hjälp av originalspärr. Skitbra, men kanske inte så konstigt om det inte vore för att den spärren inte har funnits tidigare, åtminstonde inte sen storsaneringen av spärrar skedde.
Så kanske, kanske att det är en förändring på gång.

Författare:  Anders [ sön 08-08-17 12:42 ]
Inläggsrubrik: 

Anledningen till att spärren togs bort var som antytts ovan, var att risken för utströmmande gaser skulle antändas av statisk elektricitet skulle elimineras/minskas genom att tankaren tvingas hålla i handtaget under hela tankningen(minns ni filmen från USA). Man sänkte även flödeshastigheten ur munstycket av samma anledning (felaktigt tycker jag då etanol är polär vätska som då genererar inte lika mycket statisk elektricitet som en opolär vätska( bensin))

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/