Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: sön 12-01-08 14:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du har en konverterad bil?
Eller menar du att en fabriks FFV inte startar på 1a försöket i Göteborgstrakten vintern 2012....?
Vad definierar hon som 1a försöket? Att den tänder på 1a kompression, att hon tycker det känns fel att behöva dra på starten 2-3 motorvarv mer än på sommaren. Eller vad är problemet?
Hur som helst borde hon knappast märka ngn skillnad alls mellan E70 och E05, hur kallt det än är.
Ni vill inte blandtanka heller?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: sön 12-01-08 15:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Gti: Det här får mig att tänka på en episod från mitt tidigare jobb. Jag är pensionär nu så det är inaktuellt i dag. Dessutom har firman omstrukturerats och flyttat (försvunnit?) så "loppet är kört!"

"Ring min frus jobb och be dem sätta upp eluttag.
När du ändå är igång kan du kanske få alla nötter på mitt jobb utan motorvärmare att parkera på platserna utan uttag?"

På det aktuella jobbet kom firman på inför någon ISO-certifiering att dom behövde förbättra sin miljöprofil. Det gjordes lite nya kontrakt och avtal med åtevinningsfirmor etc. etc. Men den miljöansvarige ville ha mer tips och engagemang från oss medarbetare. Vi hade många bilar som gick i tjänsten, både firmabilar och dom anställdas egna. På firman fanns ett garage, men det var i huvudsak endast för dom högt uppsatta. Det fanns parkeringsplatser på utsidan, utan eluttag. Därför förslog jag, som i ett gammaldags "förslagslådetips" att man kunde sätta elvärmaruttag i alla fall på dom platserna som var utmed husväggen. (Måttligt dyr installation). Ett 20-tal platser. Men det förslaget avslogs. Det skulle bli för dyrt i förhållande till eventuell nytta. :shock:

Detta var något år innan jag hade hittat etanol.nu på nätet, 2004 (?). Hade jag vetat då vad jag vet i dag, så hade jag inte gett mig med det negativa avslaget. Jag hade gått direkt på den miljöansvarige och visat alla länkar och siter som vi har tillgång till här och samlat ihop uppgifter och siffror på kallstarternas negativa inverkan. Samtidigt hade jag ju pushat för E85 i alla firmabilarna vid nyinköp. (Nu hade ju inte E85 kommit igång så stort som det är i dag, men det fanns nog).

Så både du och din fru kunde gå till den miljöansvarige på era jobb, och använd ISO-certifiering, miljöprofilen om det existerar som "slagträ", eller något motsvarande och uppmana dom till fler eluttagsplatser. Jag har för övrigt varit med om att man fick betala för eluttag (en symbolisk summa i hyra) men att det gav resultatet att dom som utnyttjade eluttagen fick behålla sina platser, som i och för sig var alldeles för få till det stora antalet anställda.
I anslutning till båda dom här arbetsplatserna fanns det goda kommunickationer, Det var nog en bidragande orsak till att firmorna inte ansträngde sig att bygga ut parkeringsplatser, med eller utan eluttag.

Så om förslagsbrevlådorna fortfarande existerar, samla sifferuppgifter och skriv ihop.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: sön 12-01-08 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Bioadapter konverterad colt. Startar alltid direkt (max 2-3 varv) med kallstartsanrikning. Problemet är att bilen kommer i självsvängning under anrikningsminskningen, lösningen är att stänga motorn (efter några sekunders gång) och starta utan kallstart. Detta är "jobbigt".
Med värmare startar den utan kallstartsanrikning. Med sommaretanol startar den men efter lite fler varv. Upplevs också som ett problem. Alltså riktig E75 är bra för hushållsfriden.

Ska ta upp ISO certifiering på jobbet och se om det kan hjälpa.

Klart jag kan blandtanka, tycker det känns fel när jag betalar för e75.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: sön 12-01-08 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aha.
På det viset, sånt är ju på gränsen till accetabelt. Jag tror det bästa om du inte kan komma till rätta med självsvängningen är att byta piggyback. (Men varför uppkommer de där självsvängningarna egentligen?)
Går de bort med mer bensin i tanken tyder ju det på ngt för mager blandning, kan du inte öka på kallstartsmängden lite de första minutrarna? Höja bränsletrycket kanske?

Flexitune AutoX4 har jag sett flera här som är mkt nöjda med. Går i princip som vanligt på vintern.
Har även själv installerat en sådan åt en granne i hans Subary Legacy som en gentjänst, och han har ännu inte märkt ngn som helst skillnad mot när bilen gick på fulsoppa. Har inte ens behövt finjustera kallstartsmängden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: mån 12-01-09 07:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Här beskrivs bekymret:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6100&hilit=colt

Jag kan leva med det, men min fru är skeptisk. Det är dock jag som tankar så hon förlorar fighten. Beteendet förutom kallstarter är super, så jag behåller nog min bioadapter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: tis 12-01-24 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Kallstartade igår vid -4, med jet-soppa i tanken. Max två varv innan den gick igång. Jag har nog svängt över till att gilla E75.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: lör 12-02-04 09:40 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Puttade ut bilen ur garaget igårkväll för ett kallstartsexperiment. Imorse var det -17. Startade på andra försöket. Utan motorvärmare. Lite bittert att behöva skrapa bilen för att se att köra tillbaka in i garaget.
Undrar hur man kan säkra att man verkligen får E75 när man tankar, kommer hålla mig till samma mack hela vintern.
Skönt att veta att det går att starta vid -17, kallare än så blir det väl inte i gbg får jag hoppas...

Kallstartsanrikningen står på 190%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jet vs ST1
InläggPostat: sön 12-02-05 15:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Rapport efter kallstartjustering av Flexitune AutoX4 på en Subaru Legacy 2.0
Bilen har fungerat utmärkt på 100% E85-E75 sedan installationen av Flexitune i Augusti-september.
Nu blev det äntligen lite kallare och ägaren ringde då bilen var svårtartad.
Jag hade ställt både kall-crank och nachstart på ca 50% vilket nu var för lite.
Han kunde få igång den men det var mkt malande på startmotorn.
Jag vet inte var han tankar men det är iaf 100 E75-E85 hela tiden.
Igår morse var det närmare -20 och vi puttade ut bilen ur carporten.
Jag ställde först upp kall-crank till 60% vilket var lite för lite då den bara gick igång efter 10-15 varv.
Justerade upp till 75% och bilen går igång efter 2-3 varv utan gaspådrag.
Sedan stannar den igen eftger 1-2 sekunder så jag ställde upp även nachstart till 75%.
Thats it! Startar nu direkt och håller sig igång.
Inga självsvängningar och bra körbarhet direkt.
Efter ca 2 minuter började dioden rapportera cloosed loop och alltså lambda 1.

Flexitune AutoX4 är en mkt stabil piggyback!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011