Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Jet vs ST1
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=6191
Sida 1 av 2

Författare:  gt-i [ fre 12-01-06 09:07 ]
Inläggsrubrik:  Jet vs ST1

28 november tankade jag E75 (enligt priset på macken) på Jet, gjorde underverk för kallstarterna, troligtvis var det E75.
20 december tankade jag E75 (prismässigt) på ST1, svårare att kallstarta samt efter 16 mil tändes motorvarningslampan, detta för att bilen inte orkade adaptera. (22% på piggybacken och 13% på LTFT) Skumt då den klarat att adaptera E85 hela sommaren. Kan de sälja E95 eller något?

En annan teori jag har är att etanolen kanske sedimenterar i bensintanken? Bilen har stått still nästan i 2 veckor och har dead end fuel rail. Kan etanolen separera från bensinen och hamna underst i tanken? Jag vet att det funkar om man blandar i vatten, men så mycket vatten kan det väl inte komma som kondens?

Författare:  karlmb [ fre 12-01-06 12:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Skumt, du kanske fått vatten i bränslet från ngn mack?
Eller kan det finnas ett hål i din tank som du inte vet om?

Författare:  gt-i [ fre 12-01-06 14:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Bilen luktar inte sprit, så tanken bör vara hel. Hur blir jag enklast av med ev. vatten? kör tanken snustorr och hoppas på det bästa? Alltså att vattnet inte kommer i en samlad skvätt som dödar motorn?
Med högre piggyback(27%), har bilen funkat i 3 mil utan protester.

Författare:  aryan [ fre 12-01-06 15:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Kan du inte fått in luft/gas-bubblor i ditt dead end system iom att den har stått ett tag?

Författare:  gt-i [ fre 12-01-06 18:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

En luftbubbla, jovisst, men bilen tände inte varningslampan förrän på väg hem från jobbet efter julledigheten. Jag hade alltså kört 5+1 mil.

Skall se hur bilen beter sig nu med "större" piggy-back.Svårare kallstarter förklaras ju hursomhelst inte av någon luftbubbla?

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-01-06 21:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Eventuellt vatten i systemet borde "torkas upp" av etanolen.
Däremot kan ju bensinhalten variera trots att bränslet är märkt E75. Jag har sett siffror på hur mycket det kan/får diffa i blandningen, här på detta forum, men minns inte var. Men det var förvånansvärt mycket.

Författare:  gt-i [ lör 12-01-07 10:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Efter mycket letande hittade jag: http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/Etanol_E85_2011/$file/Etanol_E85_2011-02-08.pdf
Vinter Sommar
Etanol minst 70% minst 75%
Bensin 14-30% 14-25%

Bensindelen behöver inte ändras med andra ord, fult! (Priset måste däremot ändras enligt oligopolkontraktet 8) )

Författare:  MattiasD [ lör 12-01-07 11:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Jag skjuter in en liten avstickare i ämnet etanolhalt. På Jagrullar.se har forumedlemmen eijo gjort intressanta mätningar på sina senaste tankningar med sin T4F motor. Han får ut etanolhalten via OBD. Jag försökte mig på detta för 1 år sedan i min 2.5FT motor men misslyckades. Jag drar slutsatsen att Volvo inte riktigt följde OBD specen i 2.5FT, men verkar göra det nu i T4F. Nu när jag bytt till T4F ska jag så fort som möjligt börja mäta etanolhalt igen. Det blir intressant att kombinera förbrukning och etanolhalt för varje tank.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=76610

Författare:  aryan [ lör 12-01-07 13:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Fult av bensinbolagen men jag har förmodat länge att det smusslas med detta. Så länge vintern är så mild som vi har nu är det väl också överdrivet med E75 i störra delar av landet. Jag har fortfarande kvar av mitt hamstrade sommaretanol och på nyårsnatten då det var -8° hittills kallast? kunde jag starta bilen utan motorvärmare med lite möda och besvär.

Jag har sagt det förr men vi behöver pumpar där man kan få välja själv om man vill ha E75 eller vanlig E85!

/Aryan

Författare:  gt-i [ lör 12-01-07 17:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Inte helt oväntat att mackarna ligger närmare sommarkvalite oftare än tvärtom. Troligen det jag märker av hos ST1. Kommer att tanka på jet fortsättningsvis, under vintern.

Författare:  aryan [ lör 12-01-07 17:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Fast om ST1 har mera etanol så är de mljövänligare ;-(

Författare:  karlmb [ lör 12-01-07 20:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

aryan skrev:
Fast om ST1 har mera etanol så är de mljövänligare ;-(


Ja, då väljer jag St1!
Vore bra dock att veta vad man får. De stora toleranserna enligt svensk std är en gåta.

Författare:  gt-i [ lör 12-01-07 21:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

Köper miljöargumentet, men då faller hela etanoläventyret då jag måste köra med 100% E5. Frun är inte speciellt förtjust i en bil som inte startar på första försöket.

Författare:  göinge [ lör 12-01-07 22:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

gt-i skrev:
Köper miljöargumentet, men då faller hela etanoläventyret då jag måste köra med 100% E5. Frun är inte speciellt förtjust i en bil som inte startar på första försöket.


Är detta verkligen så hemsk? I så fall borde ni alltid använda motorvärmare, vilket för övrigt alla etanol-, bensin- och dieselbilsägare borde göra.

Författare:  gt-i [ sön 12-01-08 13:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jet vs ST1

ring min frus jobb och be dem sätta upp eluttag.
När du ändå är igång kan du kanske få alla nötter på mitt jobb utan motorvärmare att parkera på platserna utan uttag? :)
Hemma är alltid värmarna igång innan start, året runt, även på dieseln.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/