gt-i skrev:
baggis, skickar du in websidorna till Lennart? Känns som att det räcker med att en av oss copy/pastar? (Lennart alltså)
Japp, jag har mailat honom. Han svarade:
Citat:
Hej,
Jo, jag va runt o kollade lite grann i går. Känner igen några av dina webadresser nedan.
Prisuppgifterna var väl c:a 1 månad gamla.
Jag måste rota lite mer (när jag får tid)
Bl.a. måste jag veta om dom blandar in 15% bensin.
Och framför allt hur det förhåller sig med beskattningen i resp land. I Sverige är det ju full skatt på den inblandade bensinen + moms på rubbet.
Alltså 15% på bensinskatten 5,65= 85 öre + moms på 10,74 =2,15 vilket blir 3 kr i skatt
på det svarade jag:
Citat:
Hej,
Tack för snabbt svar!
Jag skulle dock vilja påstå att det väsentliga är att andra länders priser inte ökade i samma omfattning, om alls, under sommaren som här. Det tyder på att här i Sverige har en annan bedömning gjorts av vad som är ”rätt” pris.
och hans svar:
Citat:
Hej igen,
Jag förstår dina synpunkter.
Det är ändå inte helt solklart.
Fram till för 1,5 år sedan hade OKQ8 en annan typ av inköpsavtal på etanolen. Dessa avtal var tecknade med respektive producent och löpte med fasta priser under ganska lång period, 6-12 månader (så var det bl.a. med Brasilienetanolen, vilken vi f.n. inte köper). Då gjordes det väldigt få prisjusteringar vilket du säkert kommer ihåg.
Numera är våra inköpspriser baserade på Platt’s-noteringarna (Rotterdambörsen) och blir alltså föremål för justering ganska frekvent.
Det kan ju faktiskt tänkas att det fortfarande förekommer den gamla typen av inköpsavtal med ett fast pris under en längre period hos bensinbolagen ute i Europa, vilket i så fall gett stabilare priser.
När/om dessa avtal skall tecknas för ny period så borde det bli en kraftig höjning av konsumentpriset. (Om det fortfarande är brist på etanol)
Jag kanske kan få fram lite mer info, i så fall mailar jag dig