Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Framtidens fordonsbränsle?
Etanol 33%  33%  [ 4 ]
El 33%  33%  [ 4 ]
Biogas 0%  0%  [ 0 ]
RME o dyl veg oljor/förestrade veg oljor 0%  0%  [ 0 ]
Trä träpulver ved o pellets (gengas mm) 17%  17%  [ 2 ]
Vätgas 8%  8%  [ 1 ]
Bensin 0%  0%  [ 0 ]
Diesel 0%  0%  [ 0 ]
Kolpulver 0%  0%  [ 0 ]
Krut (lol?) 8%  8%  [ 1 ]
Antal röster : 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-08 14:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det sinnrika med förbränningsmotorn var ju att man kunde ta mig sig bränslet i fordonet. Det talar för så kommer att vara i fortsättningen. Bland bränslena vinner i så fall etanol. Ändå tror jag att det på ett eller annat sätt någon gång kommer att sluta med el för hela slanten. Jag kommer inte att få uppleva det, men det är dit man kommer att sträva. På vägen dit kan etanol svara för en stor del av fordonsbränslet i Sverige och världen under många decennier.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-08 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag ställer nog mig frågan om man måste gå över till körning bara på el. Kan bli för dyrt, och kanske också onödigt, laddningsstationer , batterier med jättekapacitet osv. Når man till ca 20 mil på el till en rimlig kostnad så kommer det räcka väldigt väldigt långt. Och förbränningsmotorn kan vara en ytterst liten, enkel, billig motor så den bör inte stå för någon stor del av kostnaden ändå.

I stora städer kan jag dock hålla med om att det nog kan bli bara el i framtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Volkswagen's åsikter om framtiden:

http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp ... teiger.pdf

Det måste är rätt generellt om biobränslen och utveckling, bilar, motorer men är ändå rätt intressant läsning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 10:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
När börjar framtiden, och när tar den slut? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 08:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Nej, felet var väl snarare att det inte framgick att det var "runt 2300" som du menade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Svarade förstås etanol.
Den kan komma att tillverkas mha el och/eller vätgas eller något annat, men det blir etanol vi har i tankarna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 17:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag tror inte helt oväntat på en kombination. Jag tror att personbilar kommer gå på el till åtminstone 80%, resterande blir inte väte utan någon form av biobränsle. Etanol kommer vara klart vanligast i USA, Europa kanske blir mer divergerat mellan syntetisk diesel/etanol.

Tung trafik - se ovan, kanske el i storstäder, annars bara biobränslen

Flyg - ingen aning


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 19:36 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Vätgas! Du tillverkar bränslet där du vill använda det. Allt som behövs är vatten och el.


http://www.youtube.com/watch?v=IrDpzYkgQT0

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 20:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
FiddeUBC skrev:
Vätgas! Du tillverkar bränslet där du vill använda det. Allt som behövs är vatten och el.


http://www.youtube.com/watch?v=IrDpzYkgQT0


Problemet är just att ha el med sig dit man ska använda bränslet, eller att förvara den otympliga vätgasen.
Då är det bättre att göra om elenergin direkt till mekanisk energi i en elmotor än att gå omvägen via en (som regel) ineffektiv elektrolyscell och vätgas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Googlade lite snabbt och man räknar väl med 3 enheter energi in -> 1 ut för el -> väte. Sen är det även förluster i bränsleccellen (ligger väl på 40% effektivitet just nu) som sedan ska generera el till elmotorn.

Känns som rent vansinne enligt min mening.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Alltså: för ett elektrolys - bränslecell - system får vi en verkningsgrad på 0,33 x 0,4 = 13 %. Och då har jag ändå bortsett från några, kanske uppemot tio, procent förluster i likriktare och styrutrustning för elektrolyscellen.

Om vi jämför det med en verkningsgrad på kanske 75-80 % för systemet laddare - ackumulatorbatteri, så inses lätt att batterilösningen ger så pass mycket lägre elenergikostnad att det inte alls är svårt att :

1) Sätta av en rejäl summa per mil för att täcka (kanske ganska hög) amortering på batteriet.

och

2) Täcka in den extra förbrukning av mekanisk energi det innebär för bilen att släpa på ett tungt batteri.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 23:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De förluster som uppkommer vid hydrolys till väte, hur stora är de?
Kan de återvinnas av en värmepump eller liknande?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011