track_snake skrev:
Jag gör den här jämförelsen i stället (räkna inte in bagassen för det är ganska ovidkommande; du skulle ha kunnat odla andra energigrödor med kanske bättre resultat i stället på hektaren mark):
Där gör du nog en "Carlgren", givetvis ska elproduktionen räknas in i produktionen. Hade etanolframställningen krävt kolkraft hade du väl också räknat det som en last.
track_snake skrev:
1 ha = 8 m3 etanol = 5,2 m3 bensin = 13 ton CO2
Det motsvarar dryggt 14 ton CO2.
track_snake skrev:
Avgår (Crutzen) 40 kg N2O = 12 ton CO2
Nej Crutzen vet inte hur mkt det är (se ovan) han vill nog inte vara någon referens här.
track_snake skrev:
J
alternativt (Aryan) 8 kg N2O = 2,4 ton CO2.
Inte mina utan olika forskares siffror.
En tänkbar tes är väl att den tropiska jorden släpper ifrån sig en sådan mängd lustgas oberoende om man odlar sockerrör på den eller ej.
track_snake skrev:
Nu till Crutzens svar som var felaktigt översatt från holländskan:
At 11.54 +0200 08-06-17, Paul Crutzen wrote:
Geachte Heer Schmitz,
Ik kan Uw vraag helaas niet beantwoorden.
U zegt dat de plant zijn eigen behoefte aan N dekt. Dat betekent niet automatisch dat geen N2O geproduceerd wordt, zoals het het geval was voor de ontdekking van de kunstmatige stikstof produktie.
Met beste groet,
Paul Crutzen.
En ordagrann översättning kommer här:
'Bästa Herr Schmitz,
Jag kan inte alls svara på Er fråga.
Ni säger att växten täcker sitt eget behov av N. Det betyder inte automatiskt att ingen N2O produceras, såsom fallet var innan man upptäckte den konstgjorda kväveproduktionen.
Med bästa hälsningar
Paul Crutzen.
/track_snake
Du är en riktig hejdare på holländska tyvärr blev det ändå inte riktigt ordagrant, om du vill få en ordagrann översättning så blir det:
"Ärade Herr Schmitz,
Jag kan tyvärr inte svara på Er fråga.
Ni säger att växten täcker sitt eget behov av N. Det betyder inte automatiskt att ingen N2O produceras, såsom fallet var innan upptäckten av konstgjord kväveproduktionen.
Med bästa hälsningar
Paul Crutzen."
Ingen översättning ger dock någon som helst stöd för de höga siffror du brukar hävda.
/Aryan