Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-01-20 21:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-05 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5984
Ort: Hindås
Grattis till team DTU- Roadrunners från Köpenhavn!
http://en.wikipedia.org/wiki/DTU_Roadrunners
Intressant att se att man gått hela vägen från vätgas, DME o GTL, för att logiskt till slut landa på Etanol med toppresultat efter endast två försök!

2:a blev givetvis också en etanolbil, Baldos från Umeå, som dock hade lite otur i år. Man kom rejält efter danskarna.
Hittar ingen info om anledningen...
http://12.baldos.se/

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 09:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kul, karossen ser ut som en mini kopia av prototypen av en SAAB 92 vad använder de för motor/teknik?

Hittade en film av motorn som DTU använde i 2011, det verkar vara 50cc moped/scooter motor som de modifierat med modern styrsystem insprutning m.m. http://www.youtube.com/watch?v=LUR_qxZ9mUg Men det skulle vara roligt att få veta nera om vilka etanoloptmeringar som gjordes, kompression, tändning och vilken effekt motorn ger.

Första testet med 2012 bilen låter motorn nästan som en tvåtaktsmotor när de släpper gasen? http://www.youtube.com/watch?v=4pkxIFIiFww

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 13:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Förra åtets motor http://www.ecocar.mek.dtu.dk/Dynamo/Engine.aspx
Citat:
For the Shell Eco-Marathon the Urban Concept car will run with a modified 4-stroke 50cc gasoline engine running on pure 2nd generation ethanol (E100). The reason behind this is to prove that a bio generated fuel can be used very efficiently in a combustion engine.
Bild
The engine used for the ethanol engine will be a modified Yamaha Neo’s 4. The Yamaha Neo’s 4 comes with a port-injection system as opposed to traditional carburetors. This allows more precise and customizable fuel delivery.

The factory-specifications of the engine are as followed:
Engine type Liquid cooled 4-stroke, SOHC, 3 valve
Cylinder arrangement Forward-inclined single cylinder
Displacement 49 cm3
Bore & Stroke 38.0 x 43.5mm
Compression ratio 12.0 : 1
Maximum horse power 2.10 kw (6000 min-1)
Maximum torque 3.4 Nm (5500 min-1)

The engine will undergo some modifications such as a higher compression ratio. The compression ratio is an important factor in having an efficient engine, and ethanol’s higher octane number allows us to increase the compression ratio.

Se även http://www.shell.com/home/content/ecoma ... anconcept/
De blev bäst bland ”bilar" med förbränningsmotorer med 611.1 km/l (l = bensin eq? motsvarande 61 km/kWh) jämför med bästa dieselmotor 241.6 km/l, bränslecellsbilen var ungefär lika energieffektiv som etanolbilen (vet inte om vätgasprodukton är inräknad) men en batteribil förbrukade ännu mindre energi 262.6 km/kWh men nog inte kunde köra 611.1 km på en ”laddning” vilket gör resultaten inte helt jämförbara.

Sedan är det naturligtvis beroende på hur elen, etanolen och bilen produceras för att avgöra vilken som gav lägst well to wheel utsläpp. Holländska elmixen är iaf fortfarande väldig fossil.

Dieselmotorer förlorade från ottomotorer även i prototyp klassen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5984
Ort: Hindås
:-)
Hittade precis den sidan nu också!
Citat:
Compression ratio 12.0 : 1
Maximum horse power 2.10 kw (6000 min-1)
Maximum torque 3.4 Nm (5500 min-1)

The engine will undergo some modifications such as a higher compression ratio. The compression ratio is an important factor in having an efficient engine, and ethanol’s higher octane number allows us to increase the compression ratio.

:-) Påminner en del om smarten!
13:1 i den nu!

Här lite motorprylar till den:
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 59fc08d6d9

Om etanol skriver de:
http://www.ecocar.mek.dtu.dk/Dynamo/Eng ... 0Fuel.aspx
Ethanol as fuel

The DTU Dynamo is driven by a combustion engine running on pure second generation ethanol from Inbicon A/S. Ethanol is already being used for transportation purposes in several countries around the globe such as Brazil, USA and Sweden mostly in a mixture with traditional gasoline. The use of ethanol-gasoline mixtures with 10 percent ethanol does not require further modifications to normal gasoline engines. Improved engine efficiency and thereby fuel economy is just one of the benefits when using ethanol as fuel (when using it in an engine designed for burning ethanol). Ethanol is an interesting alternative to fossil fuels as it can be produced from biomass (waste from food production etc.). This reduces emission of CO2 and harmful emissions compared to gasoline.



Another benefit from burning ethanol instead of gasoline, is reduced soot production. Gasoline engines engines do have lower soot production than diesel engines, but the Oxygen within ethanol reacts well and reduces the carbon formation by increasing the amount of oxygen available for combustion.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 06:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
De blev bäst bland ”bilar" med förbränningsmotorer med 611.1 km/l (l = bensin eq? motsvarande 61 km/kWh) jämför med bästa dieselmotor 241.6 km/l, bränslecellsbilen var ungefär lika energieffektiv som etanolbilen (vet inte om vätgasprodukton är inräknad) men en batteribil förbrukade ännu mindre energi 262.6 km/kWh men nog inte kunde köra 611.1 km på en ”laddning” vilket gör resultaten inte helt jämförbara.


61 km/kWh jämfört med 262 km/kWh är dock en enorm skillnad. Men det är kul att man kan nå dessa resultat med etanoloptimerade motorer. Nu är frågan bara när vi får se dessa motorer i en normal bil, gärna en pluginhybrid :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 08:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
karlmb skrev:
:-)

"Another benefit from burning ethanol instead of gasoline, is reduced soot production. Gasoline engines engines do have lower soot production than diesel engines, but the Oxygen within ethanol reacts well and reduces the carbon formation by increasing the amount of oxygen available for combustion."

Och här trodde jag hela tiden att den minskade mängden sot berodde på att etanolmolekylen är mindre, och därför förbränns helt och hållet.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 21:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1182
Ort: Nyköping
Dr. Mabuse skrev:
-----Och här trodde jag hela tiden att den minskade mängden sot berodde på att etanolmolekylen är mindre, och därför förbränns helt och hållet.


Och hur förklarar man då sotbildningen då acetylen ,C2H2 , med ännu mindre molekyl brinner i luft?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 23:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
GL skrev:
Dr. Mabuse skrev:
-----Och här trodde jag hela tiden att den minskade mängden sot berodde på att etanolmolekylen är mindre, och därför förbränns helt och hållet.


Och hur förklarar man då sotbildningen då acetylen ,C2H2 , med ännu mindre molekyl brinner i luft?

Det var faktiskt en bra fråga. Då var det inte så enkelt ändå. Kan trippelbindningen förklara det i acetylenets fall? Att det bildas polyeten inne i lågan som sedan sotar, kanske? Acetylenet brinner ju sotfritt om den får tillräckligt med syre utifrån.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-03 09:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Acetylenet brinner ju sotfritt om den får tillräckligt med syre utifrån.


Fast det gör väl nästan ”allt” om man bara tillsätter tillräckligt syre?

Jag tänkte först att metan propan och butan också brinner utan sot men jag insåg då att det inte helt stämmer. T ex om butan eller propan kommer flytande ur en gasflaska, gaständare mm och inte blandas med luft ordentligt så brinner det med gul låga som sotar.

Metan som eldas bort ”flaring” av oljebolagen i bl a Nigeria deltat brinner det också med gula och sotande lågor
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-03 15:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Jag är elektronikingenjör med inriktning på HF, kemi var ett ämne jag var intresserad av i skolan, 25+ år sedan. Har inte själv tillräckliga kunskaper, så jag får förlita mig till experter.
Varje dag ger nya lärdomar.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-03 17:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Med två eller fyra sådana moped motorer i en liten bil a la Renault Twizzy skulle man även kunna få ett ganska energieffektivt koncept med 4-hjulsdrift vid acceleration (alla motorer igång) och två-hjulsdrift (en motor avstängd) vid jämn hastighet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 18:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Två, fyra förbränningsmotorer, och växellådor på det ?. Låter som en mardröm motorstyrningsmässigt, servicemässigt, kostnadsmässigt. Ja på alla sätt och vis om jag ska vara helt ärlig. En förbränningsmotor är en komplicerad pryl, till skillnad från elmotorn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 19:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Två, fyra förbränningsmotorer, och växellådor på det ?. Låter som en mardröm motorstyrningsmässigt, servicemässigt, kostnadsmässigt. Ja på alla sätt och vis om jag ska vara helt ärlig. En förbränningsmotor är en komplicerad pryl, till skillnad från elmotorn.


Skillnaden mellan en fyrcylindermotor fram som driver två - fyra hjul och en tvåcylindermotorer + växellåda per axel eller en 1 cylinder per hjul kanske inte så stor, eller större en en elmotor med utväxling i stället för flera (en elmotor per hjul t ex.?)

En komplett scootermotor 50cc (liknande som de använder i eco maraton) upp till 150cc kostar med CVT växellåda startmotor etc som reservdel 3500kr inkl tull moms etc . T ex här http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... otorroller

Om du vet en lätt och effektiv elmotor för elfordon på 5-15kW för 3500 inkl evt utväxling och motorkontroller är jag nyfiken var de finns. Billigaste elmotor för små elfordon jag känner till är http://www.goldenmotor.com/ i asien.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu tänkte jag väl iofs inte främst på inköpspriset för varje enskild motor utan den totala kostnaden. Sen tänker jag mig att elmotorerna borde vara billigare att tillverka, även om inköpspriset kanske inte reflekterar det i detta fall, men jag kan förstås ha fel :-) Sen kanske det ser lite annorlunda ut om man tar bilmotorer från en av de stora tillverkarna, med avgasrening, avgassystem, dubbelkopplingslådor osv och jämför med ex

http://www.proteanelectric.com/?page_id=158&post=229

Jag gissar på att elmotorn där motorstyrning osv ingår är billigare än motsvarande 110 hk förbränningsmotor ink dubbelkopplingslåda som är vanliga idag. De hävdar:

http://www.proteanelectric.com/?page_id=134&post=891

Citat:
What’s the price/cost?
The motors currently in the advanced development stage are built in low volumes for specific OEM evaluation, test and demonstration programs. In high volume, the cost of two motors (with a total output of 220 HP) would be comparable to an equivalent conventional drivetrain.


Dvs, två motorer på totalt 220 hk till samma kostnad som en förbränningsmotor + växellåda mm på 220 hk.

Hur det än är med det så är väl vitsen med att ex ha hjulmotorer (el) att man sparar plats, vikt (eftersom man slipper drivaxlar), får ökad flexibilitet för att åstadkomma olika bilmodeller (hybrid, pluginhybrid, förbränningsmotor) på samma plattform eftersom de tar så lite plats. Sen förstås eventuellt 4WD och annat smått o gott. Med fyra förbränningsmotorer så får man väl tvärtom i princip endast nackdelar, högre vikt för samma effekt, tar mer plats, högre kostnader. Bilar med förbränningsmotorer är en mogen bransch, och mig veterligt är det inte vanligt med mer än en motor. Sen är väl frågan om vi kommer att få se elbilar med hjulmotorer på marknaden inom den närmsta framtiden. Men bilar med två elmotorer kommer, Tesla Model X exempelvis.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5984
Ort: Hindås
Sluta dröm om navmotorer....
Det var fel redan när Porsche uppfann det, och historien har visat att det inte funkar annat än inomhus...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011