Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-10-21 12:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-11-02 09:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Edgard Dias Batista som är doktorand vid KTH och forskar i hållbara energisystem och transporter har gjort en kvantitativ sammanställning av de 192 vetenskapligt granskade artiklar om etanol som kommit de senaste tio år utifrån sex olika infallsvinklar; utsläpp av växthusgaser, potential som fordonsbränsle, sociala frågor, förändrad markanvändning, ekonomiska frågor och mat kontra bränsle debatten.

Ur rapporten, som finns att ladda ner hä : http://www.scribd.com/doc/111824463/FOR ... WEB-enkelt
Citat:
Sammanfattning
Under det senaste decenniet har ett ökat antal länder vidtagit politiska åtgärder för att främja användandet av biodrivmedel inklusive etanol. Etanolen har setts som ett komplement till fossila bränslen och som ett bränsle som bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser. Etanol är emellertid ett omdebatterat bränsle bland miljödebattörer och politiker. Inte heller bland forskare råder konsensus om etanolens hållbarhet. Ett antal vetenskapliga artiklar drar slutsatsen att etanolens sammanlagda miljöeffekt är negativ. Därför är det intressant att ställa frågan – är etanolen ett hållbart bränsle?

Denna litteraturstudie söker svaret i 192 vetenskapligt granskade artiklar. I studien sammanställs slutsatserna för att visa på forskningens övergripande syn på sex centrala frågor gällande etanol:
• Markanvändning: vilken blir effekten av förändrad markanvändning, inklusive avskogning, om företräde ges till etanolproduktion?
• Mat kontra bränsle: vilka blir effekterna på tillgången och priset på mat om produktionen av etanol ökar?
• Utsläpp av växthusgaser: vilken blir effekten på växthusgasutsläppen när etanol används istället för fossila bränslen?
• Potentiell fordonsflotta: vilken är den potentiella storleken på en etanolbaserad fordonsflotta? Kommer etanol att kunna täcka en betydande del av världens framtida bränslebehov?
• Sociala frågor: Hur påverkar etanolproduktionen de lokala förhållandena i produktionsområdet, exempelvis gällande arbetstillfällen, välfärd, folkhälsa med mera?
• Ekonomiska frågor: är etanol kostnadseffektivt ur ett livscykelperspektiv?

Dessutom görs en sammanställning av artiklarnas övergripande slutsatser om etanol.

Slutsatserna kategoriseras enligt följande: helt positiv (till etanol som drivmedel), positiv, neutral/ofullständig, negativ och helt negativ. Dessutom visar ett ”slutsatsindex” fördelningen av slutsatser över tid. Det är viktigt att uppmärksamma att värderingen av huruvida en slutsats är positiv eller negativ baseras på författarens egen bedömning.

Resultat
Litteraturstudien visar att en majoritet av artiklarna har slutsatser som är positiva till att använda etanol som biodrivmedel. Sammanställningen över artiklarnas övergripande slutsatser, som är den viktigaste frågan i studien, visar att 65 procent av slutsatserna är positiva eller mycket positiva, 10 procent av artiklarna är neutrala eller ofullständiga, medan summan av de negativa och helt negativa slutsatserna är 25 procent.

Inom samtliga sex områden är andelen positiva slutsatser högre än de negativa. Frågan där fördelningen är jämnast gäller den om etanolens inverkan på livsmedelspriser och livsmedelsproduktion där 54 procent av artiklarna var positiva eller mycket positiva till använda etanol som drivmedel. 43 procent var negativa eller mycket negativa.

Fördelning slutsatser, positiva och negativa
Sociala frågor 90% pos 10% neg
Växthusgasutsläpp 83% pos 12% neg
Potentiella fordonsflotta 82% pos 18% neg
Övergripande slutsats 65% pos 25% neg
Förändrad markanvändning 61% pos 29% neg
Ekonomiska frågor 57% pos 36% neg
Mat kontra Bränsle 54% pos 34% neg

Studiens trendlinje visar att för de flesta frågorna har andelen slutsatser varit närmast oförändrad över tid. En tydlig avvikelse är emellertid att antalet helt negativa övergripande slutsatser är betydligt högre under 2009 jämfört med andra år. Vad som ligger bakom detta resultat är intresseväckande och kanske ett ämne för vidare forskning.

Resultatet kan anses ge en bild av det senaste decenniets forskningsresultat om drivmedelsetanol. Förhoppningsvis kan denna litteraturstudie bidra till en mer informerad debatt om etanolens roll i världens energimix.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011