Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 10:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-11-13 15:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Snubblade över ett intresant rapport hos low carbon vehicles partnership Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030 där bilars produktionsutsläpp tas med i bilens totala utsläpp över livscykeln. Denna komponent ökar naturligtvis ju lägre utsläpp bilen har vid avändning.

För den som inte orkar läsa allt klistrar jag in två viktiga diagram nedan, lite förklaring först:
ICEV = Internal Combustion Engine Vehicle (bil met verbrandingsmotor)
HEV = Hybrid Electric Vehicle (elhybrid)
PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle (plug-in hybrid)
BEV = Battery Electric Vehicle (elbil)

Det handlar om bilens totala CO2 eq utsläpp från vägga till grav efter 15.000 mil och elen enligt EU-mix.

Läget 2012
Bild

Best case scenario för 2030 med bensin ersatt av bioetanol och en eu-elmix som har 60% lägre CO2 utsläpp:
Bild

Man ser nu att skilnader blev mycket små mellan "vanliga" och hybridbilar. Dessutom ser man att elbilen blev något sämre än de övriga!

Vi som kör längre med konverterade bensinbilar med endast E85 i tanken kan redan komma nära best scenario 2030…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-02 14:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Ayran, kan jag klippa och klistra hela den här texten rakt in i en tråd i jagrullar.se?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-02 18:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Självklart! Ju fler som läser det ju bättre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 15:39 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Hade varit intressant att veta hur stor del av tillverkningskostnaden (i CO2) som batterierna står för i en BEV. I övrigt borde väl inte en elbil vara sämre än en konventionell dito i det avseendet.

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 16:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Dessa uppgifter finns med i rapporten, i avsnitt 4.3 sid 34 och framåt:

Citat:
4.3 EMBODIED CO2E COMPARISON

This section highlights the differences between the potential embodied CO2e of the vehicles considered in this study. A distinction between contributing components or groups of components can be seen in the charts below. “Best case” scenarios have not been presented in this section.

4.3.1 Base case scenario 2012

Figure 4-6 shows the embodied CO2e impacts for each vehicle type considered in Base Case 2012.

Bild

The BEV has the largest embodied CO2e impacts for Base Case 2012. The battery pack contributes about 50% of these impacts, the glider another 38% with the rest of the impacts distributed across the electric motor, power electronics and other components.

The HEV and PHEV are similar in terms of embodied CO2e impacts with gliders accounting for about 55-60% of the impacts. The battery pack for the PHEV is larger than that of the HEV and so accounts for more embodied impacts. The engine & gear box, power electronics, electric motor, lead acid battery, battery pack and other components have similar contributions to embodied CO2e impacts.

The ICEV has the lowest embodied impacts for this scenario. The glider dominates the contribution with 72% of the impacts, the engine & gear box contribute 14% of embodied impacts, “other components” account for 13% of impacts while the lead acid battery contributes about 1%.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-20 12:02 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Finns ingen jämförelse med övriga förbränningsmotorbränslen som biogas, naturgas, biodiesel ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-01-21 12:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Bolle skrev:
Finns ingen jämförelse med övriga förbränningsmotorbränslen som biogas, naturgas, biodiesel ?


Nej men det är lätt att göra eftersom produktionen av dessa fordon är nästan likvärdiga med ICEV, för gasbilar tillkommer ju i princip bara gastanken.

Bränslens livscykelutsläpp kan man hitta här http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011