Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=17&t=7223
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tor 14-11-13 15:53 ]
Inläggsrubrik:  Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Snubblade över ett intresant rapport hos low carbon vehicles partnership Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030 där bilars produktionsutsläpp tas med i bilens totala utsläpp över livscykeln. Denna komponent ökar naturligtvis ju lägre utsläpp bilen har vid avändning.

För den som inte orkar läsa allt klistrar jag in två viktiga diagram nedan, lite förklaring först:
ICEV = Internal Combustion Engine Vehicle (bil met verbrandingsmotor)
HEV = Hybrid Electric Vehicle (elhybrid)
PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle (plug-in hybrid)
BEV = Battery Electric Vehicle (elbil)

Det handlar om bilens totala CO2 eq utsläpp från vägga till grav efter 15.000 mil och elen enligt EU-mix.

Läget 2012
Bild

Best case scenario för 2030 med bensin ersatt av bioetanol och en eu-elmix som har 60% lägre CO2 utsläpp:
Bild

Man ser nu att skilnader blev mycket små mellan "vanliga" och hybridbilar. Dessutom ser man att elbilen blev något sämre än de övriga!

Vi som kör längre med konverterade bensinbilar med endast E85 i tanken kan redan komma nära best scenario 2030…

Författare:  erikn [ tis 14-12-02 14:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Ayran, kan jag klippa och klistra hela den här texten rakt in i en tråd i jagrullar.se?

Författare:  aryan [ tis 14-12-02 18:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Självklart! Ju fler som läser det ju bättre.

Författare:  koovee [ tis 15-01-13 15:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Hade varit intressant att veta hur stor del av tillverkningskostnaden (i CO2) som batterierna står för i en BEV. I övrigt borde väl inte en elbil vara sämre än en konventionell dito i det avseendet.

Författare:  aryan [ tis 15-01-13 16:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Dessa uppgifter finns med i rapporten, i avsnitt 4.3 sid 34 och framåt:

Citat:
4.3 EMBODIED CO2E COMPARISON

This section highlights the differences between the potential embodied CO2e of the vehicles considered in this study. A distinction between contributing components or groups of components can be seen in the charts below. “Best case” scenarios have not been presented in this section.

4.3.1 Base case scenario 2012

Figure 4-6 shows the embodied CO2e impacts for each vehicle type considered in Base Case 2012.

Bild

The BEV has the largest embodied CO2e impacts for Base Case 2012. The battery pack contributes about 50% of these impacts, the glider another 38% with the rest of the impacts distributed across the electric motor, power electronics and other components.

The HEV and PHEV are similar in terms of embodied CO2e impacts with gliders accounting for about 55-60% of the impacts. The battery pack for the PHEV is larger than that of the HEV and so accounts for more embodied impacts. The engine & gear box, power electronics, electric motor, lead acid battery, battery pack and other components have similar contributions to embodied CO2e impacts.

The ICEV has the lowest embodied impacts for this scenario. The glider dominates the contribution with 72% of the impacts, the engine & gear box contribute 14% of embodied impacts, “other components” account for 13% of impacts while the lead acid battery contributes about 1%.

Författare:  Bolle [ tis 15-01-20 12:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Finns ingen jämförelse med övriga förbränningsmotorbränslen som biogas, naturgas, biodiesel ?

Författare:  aryan [ ons 15-01-21 12:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030

Bolle skrev:
Finns ingen jämförelse med övriga förbränningsmotorbränslen som biogas, naturgas, biodiesel ?


Nej men det är lätt att göra eftersom produktionen av dessa fordon är nästan likvärdiga med ICEV, för gasbilar tillkommer ju i princip bara gastanken.

Bränslens livscykelutsläpp kan man hitta här http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/