Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-06-03 11:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lite svårt att veta under vilket forum detta ska men under OK föreningensstämma 2 juni behandlades 5 inkomna motioner, varav den tredje var:
Citat:
3.
OK skall köpa miljö och rättvise producerad etanol Allan Harju – DS 6 Södertälje


Citat:
Efter en kortare diskussion om motionerna beslutades följande:

Samtliga motioner blev beslutade – besvarade och överlämnades med innehåll till framtidsarbete i de aktuella grupper som nu arbetar inom OK.


Låter bra tycker jag!

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-06-03 18:31 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
Lite svårt att veta under vilket forum detta ska men under OK föreningensstämma 2 juni behandlades 5 inkomna motioner, varav den tredje var:
Citat:
3.
OK skall köpa miljö och rättvise producerad etanol Allan Harju – DS 6 Södertälje


Citat:
Efter en kortare diskussion om motionerna beslutades följande:

Samtliga motioner blev beslutade – besvarade och överlämnades med innehåll till framtidsarbete i de aktuella grupper som nu arbetar inom OK.


Låter bra tycker jag!

/Aryan

-------------------
Frågan är ju vad som är 'miljö- och rättvisemärkt etanol'.

Är det Agroetanols etanol från Norrköping (med östgötsk spannmål som grund) eller är det rörsockeretanol från Brasilien?

/track_snake


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-06-04 07:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
Frågan är ju vad som är 'miljö- och rättvisemärkt etanol'.

Är det Agroetanols etanol från Norrköping (med östgötsk spannmål som grund) eller är det rörsockeretanol från Brasilien?

/track_snake


Ja sån märkning finns ju ännu inte men jag tycker det skulle vara bra att ta fram en sådan. Precis som jag köpte pellets med FCS märkning skulle jag kunna tänka mig betala lite mera för 'miljö- och rättvisemärkt etanol'.

Antagligen kan både Agroetanols spanmåletanol från Norrköping och sockerrörsetanol från Brasilien få märkningen. Det svenska spanmålet får då inte använda en massa konstgödsel, bekäpningsmedel och stora mängder fossilbränsle vid bearbening av åker, skörd osv (typ kravmärkt vete?) och för Brasilianska etanolen är det antagligen mest rättvisefrågan som kan vara ett bekymmer, får landarbeterna rimligt betalt och drägliga arbetsförhållanden osv som måste undersökas men naturligtvis måste man även där kontrollera/ställa krav på minimal miljöpåverkan. Ofta kan ma utan större kostnader/minskad skörd göra enkla förbättringar för miljön om man prioriterar de frågor.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-06-04 09:03 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
aryan skrev:
track_snake skrev:
Frågan är ju vad som är 'miljö- och rättvisemärkt etanol'.

Är det Agroetanols etanol från Norrköping (med östgötsk spannmål som grund) eller är det rörsockeretanol från Brasilien?

/track_snake


Ja sån märkning finns ju ännu inte men jag tycker det skulle vara bra att ta fram en sådan. Precis som jag köpte pellets med FCS märkning skulle jag kunna tänka mig betala lite mera för 'miljö- och rättvisemärkt etanol'.

Antagligen kan både Agroetanols spanmåletanol från Norrköping och sockerrörsetanol från Brasilien få märkningen. Det svenska spanmålet får då inte använda en massa konstgödsel, bekäpningsmedel och stora mängder fossilbränsle vid bearbening av åker, skörd osv (typ kravmärkt vete?) och för Brasilianska etanolen är det antagligen mest rättvisefrågan som kan vara ett bekymmer, får landarbeterna rimligt betalt och drägliga arbetsförhållanden osv som måste undersökas men naturligtvis måste man även där kontrollera/ställa krav på minimal miljöpåverkan. Ofta kan ma utan större kostnader/minskad skörd göra enkla förbättringar för miljön om man prioriterar de frågor.

/Aryan

------------------
Den här typen av märkning lär behöva ordentlig inspektion av oberoende inspektörer på platsen för att bli trovärdig. I fallet med Agroetanol lär det väl gå att ordna ganska lätt; för brasiliansk sockerrörsetanol tror jag det är svårare.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-09-03 08:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
Den här typen av märkning lär behöva ordentlig inspektion av oberoende inspektörer på platsen för att bli trovärdig. I fallet med Agroetanol lär det väl gå att ordna ganska lätt; för brasiliansk sockerrörsetanol tror jag det är svårare.

/track_snake


Det finns ju redan många krav och rättvisemärkta produkter t ex rättvisemärkt socker, se
http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/136.htm

så det borde inte vara svårt att ha liknande märkning och kontroll på etanolproduktion. Men det är klart när det står stora ekonomiska intressen på spel kan det lätt bli fel.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-03 08:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här finns det ekologiskt socker från Brasilien
http://www.nativealimentos.com.br/eng/c ... jetivo.php

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011