Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-18 23:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-02-23 17:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0961#40961
torbjorn skrev:
Man måste också tänka på att färddatorns felvisning skiljer mellan E85- och bensindrift. På min Focus visar den ungefär 8 % för mycket på E85 och 5 % för litet på bensin. Det gör att den som bara tittar på färddatorn kan få en helt felaktig bild av skillnaden mellan bensin- och E85-förbrukning.


Vad beror detta då egentligen på, är det bara en felkalibrering, eller är etanolen något mera trögflytande och går det mindre genom spridarna än bensin vid samma öppningstider och bränsletryck?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4480
Ort: Sundsvall
Min teori är att det beror på att E85 är mer trögflytande än bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 00:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja det vore intressant att få veta, i så fall påverkar det också hur mkt man ehöver öka trycke/förlänger insprutningstider vid etanolkonvertering med ca 10%. Med förgasarmunstycken har jag märkt att de mindre behöver borras förhållandevis mkt vilket skulle kunna bero på viskositetsskilnader.

Här http://en.wikipedia.org/wiki/Biobutanol#Viscosity står det

Kinematic viscosity at 20°C
Ethanol 1.52 cSt
Gasoline 0.4–0.8 cSt

Då blir kanske E85 (om det nu är en lineär förändring vid blandning)
E85 = 1,382 cSt
Bensin = E05 0,646 cSt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinematisk ... viskositet

Ytterliga en faktor skulle kunna vara att munstycken kyls mer vid förångningen av etanol?

/Aryan

E85 har 780 kg/m3
BF 745 kg/m3

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4480
Ort: Sundsvall
Ytterligare en sak man bör tänka på är ju att viskositeten helt klart är temperaturberoende. Det märks tydligt på tryckfallet över ett halvt igensatt bränslefilter, om man håller koll på det genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning. På sommaren blir strömmen alltid lite högre när man nyss har tankat så att tanken är fylld med kallt bränsle, än sedan bilen har stått en hel dag i solen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Flödesmätning?
InläggPostat: tis 09-02-24 10:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1832
Ort: 08- och Småland
Hur mäter man bränsleflödet i bilar? En snabbgoogling på en sida ger besked att det finns mer än en handfull olika metoder. Snarast två fulla händer:
Flödesmätare
Ett brett produktprogram av flödesmätare gör att SIKAMA alltid kan erbjuda den mätare som passar bäst för en specifik applikation.
Differenstrycksmätare används för mätning av gaser och vätskor med hög mätnoggrannhet och lågt tryckfall.
Kolvflödesmätarnas konstruktion och materialval gör att den kan användas för nästan alla vätskor oavsett viskositet och övriga kemiska egenskaper. Flödesområde 1 till 200 l/h, arbetstryck max 300 bar.
Kugghjulsmätare lämpar sig för mätning av t ex högviskösa tryckerifärger, smörjoljor, polyol, isocyanat och mycket annat. Flödesområde 0,008 till 700 l/min, arbetstryck max 480 bar.
Lamellflödesmätare kan användas för mätning av vatten, syror, fett, saltlösningar och nästan alla pe¬tro¬kemiska produkter från LPG till bitumen. Flödesområde 1 till 16 000 l/min, arbetstryck max 320 bar.
Magnetiska flödesmätare kan användas för nästan alla vätskor som är elektriskt ledande. Mätprincipen är oberoende av viskositet, densitet, temperatur eller partiklar i vätskan. För flöden upp till 1 880 m3/min.
Massflödesmätare av Coriolistyp med vätskeberörda delar av syrafast stål eller hastelloy C. Hög noggrannhet oberoende av viskositet. Flödesområde 0,001 till 25 000 kg/min, arbetstryck max 900 bar.
Ovalhjulsmätare kan användas för både lågviskösa och högviskösa vätskor. Mätområde 0,008 till 50 l/min, arbetstryck max 25 bar.
Rotormätare kan användas för mätning av allt från dricksvatten till olika petroleumprodukter. Flödesområde 6 till 4 730 l/min, arbetstryck max 100 bar.
Turbinflödesmätare används för mätning av lågviskösa vätskor, upp till 500 cSt, såsom vatten, vattenlösningar, dieselolja, hydraulolja, etanol m m. Flödesområde 1 till 9 167 l/min.
Vippskivemätare används för lågviskösa vätskor. Flödesområde 8 till 230 l/min, arbetstryck max 10 bar.
Många av SIKAMAs flödesmätare kan även levereras i ATEX-klassat utförande.
Sidan heter: http://www.sikama.se/sika/produkter/Flodesmatare.html

När jag var båtägare funderade jag på detta lite grand. Och flödesmätare fanns för fritidsbåtar, men dom var långt ifrån billiga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 13:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag tror inte att det används några flödesmätare alls för färdatorn, den räknar helt enkelt hur lång tid spridaren är öppen för att få fram en förbrukning per timme och delar det med hastigheten för att få fram en förbrukning per km.

Om bränslet (e85) är tjockare så måste munstycket vara öppet längre för att få fram lika stor volym, det skulle kunna ge en missvisning.

Jag får väl göra ett expiriment med en behållare med ett litet hål i botten och se hur lång tid det tar innan 100 ml bensin har runnit igenom och samma expiriment med 100 ml E85, eller har någon redan testat det?

/Aryan

PS ja det där med temperatur beroendet av vätskans viskositet menade när jag skrev att munstycket kylls mera av E85 men en annan faktor skulle kunna vara att själva munstycket krymper vid lägre temperatur?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 12:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
aryan skrev:

Jag får väl göra ett expiriment med en behållare med ett litet hål i botten och se hur lång tid det tar innan 100 ml bensin har runnit igenom och samma expiriment med 100 ml E85,



100ml är ju lite, testa med minst 1000ml eller gärna 10 000ml.

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 13:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
PS ja det där med temperatur beroendet av vätskans viskositet menade när jag skrev att munstycket kylls mera av E85 men en annan faktor skulle kunna vara att själva munstycket krymper vid lägre temperatur?

Det är absolut vätskans viskositet som är avgörande för flödet genom munstycket. Temperatur-utvidgning kan räknas i ppm, eller kanske möjligtvis i promille. 25-50m järnvägsräls vidgas några millimeter från vintertemperaturer till sommarvärme.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 13:45 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Här är en tråd med lite rudimentära flödesmätningar (se post nr 13). Det verkar som om flödet blir lägre med E85 och som att skillnaden är stor nog för att spela roll, i alla fall i små munstycken.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-09 17:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1182
Ort: Nyköping
Med det gångna årets ofördelaktiga prisrelationer har det blivit en hel del blandtankning som i alla fall givit fördelen att kunna analysera den bildatorangivna förbrukningens felvisning som funktion av etanolhalten. Genom att dividera datorns angivna förbrukning med den bokförda för varje tankningstillfälle får man en punktskara med tillhörande trendkurva som visar felvisningen vid olika etanolhalter. Man ser att E85 ger ca 5% högre visning än bensin. Det motsvarar ganska väl densitetskillnaden mellan E85 och bensin, 780 resp 745 kg/m3. 780/745 = 1,047. Det verkar alltså inte vara viskositeten som styr skillnaden. Jag tror det beror på att det är en turbulent strömmning i spridarmunstycket vid den tryckskillnad som används.

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011