Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-04-28 14:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lambdainstrument
InläggPostat: ons 07-03-28 21:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett handhållet Lambdainstrument:
http://www.hqtec.se/t-lm1.aspx
Dom har lite annan utrustning också.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-29 20:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här en kort video på min lambdaindikator http://gunnarlysell.se/Lambdaindikator.WMV som lyser vid rik blandning och är släckt vid mager blandning. Beskrivning finns i konverteringsbeskrivningen på länken i signaturen. Med denna enkla indikator kan man t ex se om motorn får rik blandning vid acceleration och höga varv och att regleringen sker normalt vid "normal" körning.

För en vanlig zirkoniumoxidlambdasond behövs ytterligare komponenter för att det skall fungera.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-30 17:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Själv satte jag ihop en sådan här nu när 740:n konverterades:
http://faq.thasaint.com/Lambda/index.html
Funkar utmärkt för att kolla så att regleringen jobbar lika som på bensin, men lite drygt att behöva köpa kretsen som behövs.. Brukar klara mig på delar från lådan med gamla skrotade skärmar m.m.. annars. :lol:

Den här går dock att bygga ur skrotlådan då LM311 är en ganska vanlig krets.
http://autospeed.drive.com.au/cms/A_171 ... larArticle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-30 20:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många andra LED-stapel-drivare än LM3914, som man lika väl kan använda istället (fast de kanske inte är direkt pinkompatibla, man måste läsa på i datablad för den krets man ska använda för att anpassa konstruktionen). Exempelvis finns det en uppsjö av olika japanska sådana kretsar som man t ex kan hitta i skrotade kassettbandspelare med LED-stapel som utstyrningsindikator.

LM311 ska man passa sig för när man gör primitiva hembyggen. Det är en snabb komparator som är ganska "lynnig" och lätt börjar självsvänga eller ha andra konstigheter för sig. Det är mycket bättre att använda en långsammare komparator, t ex LM339 eller LM393.
Och jag har fortfarande inte kommit mig för med att lägga upp schemat för min lambdakomparator på webben, men det är bara att skicka ett pm med mailadress så skickar jag över det om någon är intresserad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-05-23 22:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Den lambdaindikator jag visat tidigare passar bara för titandioxidsonder med spänningssving mellan 0 och ca 4 V. De flesta lambdasonder är dock av zirkonumdioxid och har ett spänningssving mellan 0 och ca 1V. Jag konstruerade därför en lika enkel indikator med bara två transistorer, en lysdiod och två motstånd. Dess ingångsimpedans är ca 1 Mohm så den bör inte belasta sonden märkbart. Jag har inte provat den på någon bil men jag har mätt upp att dioden börjar lysa vid ca 0,5 V på ingången och därför lyser vid rik bränsleblandning och är släckt vid mager. Någon som vågar prova? Så här är den kopplad.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 18:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Misstänker att det krävs transistorer med högt beta (hFe) för att denna koppling verkligen ska ha så hög ingångsimpedans som du säger.
Ange t.ex BC547C/BC557C så borde de fungera hyfsat... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 21:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det inte dags att göra en koppling med rör, om det nu ska vara högohmigt? Och kanske ersätta lysdioden med en glimlampa? :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 21:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Databoxen skrev:
Misstänker att det krävs transistorer med högt beta (hFe) för att denna koppling verkligen ska ha så hög ingångsimpedans som du säger.
Ange t.ex BC547C/BC557C så borde de fungera hyfsat... :D

Det bör räcka om produkten av de två transistorernas beta/hfe är större än 50000. Jag får då inimpedansen till 27*50000 = 1,35 Mohm. (Men med rör kan man ju göra en riktig "Imponator" då behövs ju inte ens någon glimlampa, det lyser ju ändå.)

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag blev härom dagen påmind om den här serien "lågvoltsrör" som togs fram för bilradiobruk i slutet av 50-talet. ECH83, EF97, EF98, ECC86, ECF83. De är ju fullt användbara redan med 12 V anodspänning.
ECH83 borde jag ha några stycken av, det satt även som synkseparator i många Philips tv så det är vanligare än de andra bilradiorören.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 05:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Wow! Så ECH83 är i princip likvärding ECC83 fast klarar sig med 12V? Har en del vilda idéer med o använda ett ECC83 för bil, fast med "normal" anodspänning på ca 250V, via en step-up converter, kunde vara intressant. Men med ECH83 blir det mycket enklare!
Hur fick dem till det? Hur kan det räcka med 12V?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 06:11 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
Volvo245GLT skrev:
Själv satte jag ihop en sådan här nu när 740:n konverterades:
http://faq.thasaint.com/Lambda/index.html
Funkar utmärkt för att kolla så att regleringen jobbar lika som på bensin, men lite drygt att behöva köpa kretsen som behövs.. Brukar klara mig på delar från lådan med gamla skrotade skärmar m.m.. annars. :lol:

Den här går dock att bygga ur skrotlådan då LM311 är en ganska vanlig krets.
http://autospeed.drive.com.au/cms/A_171 ... larArticle



Hittade färdig byggsats hos Conrad (utan rör)
http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi? ... c%2fmd5%7d

Borde vara samma kretslösning som de andra, men med andra värden på motstånden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
Wow! Så ECH83 är i princip likvärding ECC83 fast klarar sig med 12V? Har en del vilda idéer med o använda ett ECC83 för bil, fast med "normal" anodspänning på ca 250V, via en step-up converter, kunde vara intressant. Men med ECH83 blir det mycket enklare!
Hur fick dem till det? Hur kan det räcka med 12V?


Nej, ECH83 är en lågvoltsvariant av ECH81. Den enda dubbeltriod som vad jag vet finns i lågvoltsutförande är ECC86, som är tänkt för samma användningsområde som ECC85 - alltså HF-steg och självsvängande blandare i FM-mottagare.
För LF-förstärkning i största allmänhet brukar man tydligen använda EF98, eventuellt triodkopplat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011