Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-24 18:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Skönt att man inte är ensam :-) !

Hur viste du att monolyten var spräckt? Min har större mottryck än nya metal katten, som f.ö. gick super lätta att svetsa i röret med svetspinnar från Biltema!!! de var ifs speciella för att svetsa ihopp rostfri/vanligt stål men jag trodde att det skulle bli jobbigt och att miggen skulle behövas. Passade på att flytta fram den 5 cm så att den tänds snabbare på vintern :-) Men den gamla ser jag inte mkt fel på, ifs så skramlar det något svagt i den om man skakar den.

Mistänker nu också även att jag också skulle kunna ha ojämn bränsletryck eller luft som kanske kommer via returen?? För pumpen låter inte helt regenbundet.

Vad jag längtar efter en motor som går på tomgång och visar en fint upp och ner gående lamda spänning..

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 00:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Aryan, sitter bränslepumpen i tanken eller utanför på din BX? Om den sitter utanför så skulle man kunna misstänka att den suger luft pga läckande sugslang. I båda fallen kan det vara värt att kolla hur det står till med spänningsmatning och jord till pumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 08:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Pumpen sitter i tanken, jag har mätt strömmen till pumpen och tyckte att den var konstant på digital mätaren iaf, minns inte exakt tror det var ca 3-3.5A .

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 17:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok ett mysterium är iaf löst, alltid något (!)

Att pumpen lätt oregelbundet och som om den sög i sig lite luft visade sig bero på i stort sätt helt igensatt förfilter :shock:

Här ser ni ovansidan av filtret men det såg ungefär ut så här rundom.

Bild

Jag har ingen aning var allt skit kommer ifrån men tanken var inte helt ren när jag fick bilen, kanske ingen dumm ide med en rejäll tankrengörning...

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 20:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej jag får ingen ordning på det, den vill inte gå i closed loop. Jag kollat igen om motortemp sensorn ger en normal signal men det verkar helt i sin ordning (knappt 100 grader efter ganska länge på tomgång och kylarfläkten har då varit i gång flera gånger).

Det märkliga är att jag inte ser mer än ca 700-800 mV från lamda sensorn.

Även om jag kör motorn utan att lamda utgången är inkopplat på tomgång och vrider upp blandningen så att spridertiden dubblas och man hör att motorn nästan storknar så ser jag knappt nått över 800 mV, det är väl inte normalt, det borde bli mer än 1V någon gång?

Jag kan väl inte ha en trasig lambdasond för andra gången eller?

Skulle ifs kunna testa och koppla loss lambda sonden och mata styrdonet med 1,2V på lamda ingången och se om den minska insprutningstiderna då, då vet jag säkert att lambda signalen är felet.

Eller skruva loss sonden och kolla vad den ger för signal i agasera från en blåslampa.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 20:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
700-800 mV = 0,7-0,8 V eller är jag för trött??

Det är samma spänning som mina två sonder ger när jag håller fullgas, kommer aldrig upp i närheten av 1V. Detta är enligt diagnosuttaget OBD2 på min bil.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 21:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
700-800 mV = 0,7-0,8 V eller är jag för trött??


Nej det stämmer bra.

AcuraJan skrev:
Det är samma spänning som mina två sonder ger när jag håller fullgas, kommer aldrig upp i närheten av 1V. Detta är enligt diagnosuttaget OBD2 på min bil.


Låter ok, men då har du inte så mkt fullgasanrikning, den kanske inte ens går helt ur closed loop då. Men ja antar att din växlar fint rund 0,5V på tomgång? Det gjorde BX-n iaf förr i tiden.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 22:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Enligt programvaran, scantool, går den i open loop vid fullgas och motorbroms. vid motorbroms får jag 0v och vid jämnfart pendlande spänning.
De ligger stadigt på ca 0,5 med motorn avstängd.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-25 22:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
Enligt programvaran, scantool, går den i open loop vid fullgas och motorbroms. vid motorbroms får jag 0v och vid jämnfart pendlande spänning.
De ligger stadigt på ca 0,5 med motorn avstängd.


Det låter helt normalt! Antagligen har du även pendlande spänning på tomgång?

Mellan vilka värden pendlar den?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 09:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Eftersom den visar digitalt med ganska dålig uppdatering blir det ganska slumpmässiga värden. Första sonden hoppar igång nästan på en gång efter kallstart, den andra efter katten kommer efter en längre stund.

Värdena kommer som mest upp i ca 0,7 och som minst ca 0,1 både vid körning och på tomgång.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 11:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha ja det är då väl helt i sin ordning med max 0,84V från lamda sensorn, jag har provat den nu lös i en gasolflamma och då kom den inte heller längre. Testade även den gamla och den gick först upp till ca 0,8 volt men la sedan av helt när den blev hetare (!) den var nog trasigt på riktigt .

Men nu tror jag ändå att jag hittad något, men är inte helt 100 ännu. När jag har flexitune inkopplad på tomgång med ca 30% anrikning lägger sig lambdasignalen på rund ca 0,7V, kopplar jag loss lambda signalen stiger lamdaspänningen till 0,8x V utan att pulskvoten blir längre! (den ligger då på ca 3,4%). När jag vrider ner flexitune till minsta läget, dvs ingen pulsförlängning så kan jag reglera ner lambda spänningen till ca 0,5V och en pulskvot på ca 2,6% men jag ser aldrig ett "closed loop beteende" av lamda signalen.

Om jag nu kopplar bort flexitune och har ECU'n inkopplat direkt på spridaren (som orginal) då verkar den börja växla rund lambda 1, jag trodde först att det var "limb home" läget som råkade bli rätt men både lambda spänningen och pulskvoten går ner om jag kopplar loss lambda signalen från ecu-n så detta kan inte vara en slump.

Kan det vara så att ECU-n mäter strömmen genom spridaren och ser att den är för låg med flexitune och att den därför går i nått felläge dvs alldrig closed loop? I så fall borde den funka igen om jag hittar en lämplig motstånd som närmar sig spridaren + förkopplingsmotstånd och hänga den mellan tändnings plus och ECU's utgång.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 21:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, det verkar märkligt. Mono-jetronic borde ge ungefär 0,5 V på pinnen för lambdasignal då lambdasonden är bortkopplad (men jag är inte 100 % säker, har inte kommit fram till de kretsarna i styrdonet än men det ser ut att vara snarlikt motsvarande ingångssteg i LH-jetronic).

Mono-jetronic övervakar i varje fall INTE strömmen genom spridaren. Möjligen skulle det kunna tänkas att tidskonstanten för RC-nätet över utgången är för lång, så att det fungerar bättre om man plockar bort det. (Motståndet R412 och kondensatorn C410, det räcker med att lossa en av dem i ena änden. Om man håller kretskortet med komponentsidan uppåt och kontakten mot sig så sitter de i hörnet till vänster om kontakten).
Kom ihåg att det måste kopplas in igen om styrdonet ska mata spridaren direkt, utan piggybacksystem emellan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 22:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Hmm, det verkar märkligt. Mono-jetronic borde ge ungefär 0,5 V på pinnen för lambdasignal då lambdasonden är bortkopplad (men jag är inte 100 % säker, har inte kommit fram till de kretsarna i styrdonet än men det ser ut att vara snarlikt motsvarande ingångssteg i LH-jetronic).


Stämmer bra, det är ca 0,5 volt men när lamba spänningen bortkopplat ger 0,84V så blir det ca 0,7V när det sitter ihopp. När/om den sätts i closed loop verkar den där 0,5V försvinna eller så öker impedansen på ingången. Det sker bara på tomgång/förhöjd tomgång när motorn är varm, är obelastad och utan flextitune.

När jag koplar bort lambdaanslutningen lägger sig styrdondets lambda ingång på 0,5 V och när jag kopplar ihopp de igen tar det några secunder innan den "släpper" och den börjar se ut som closed loop igem

torbjorn skrev:
Mono-jetronic övervakar i varje fall INTE strömmen genom spridaren.


Ok synd, provade köra lite utan flextune osv men det går inte, tyvärr håller den sig inte i closed loop då, den får alledes för lite bränsle när man gasar lite så det känns som jag är tillbaka till ruta 1.

torbjorn skrev:
Möjligen skulle det kunna tänkas att tidskonstanten för RC-nätet över utgången är för lång, så att det fungerar bättre om man plockar bort det. (Motståndet R412 och kondensatorn C410, det räcker med att lossa en av dem i ena änden. Om man håller kretskortet med komponentsidan uppåt och kontakten mot sig så sitter de i hörnet till vänster om kontakten).
Kom ihåg att det måste kopplas in igen om styrdonet ska mata spridaren direkt, utan piggybacksystem emellan.


Helst vill jag inte ändra i mono jetroniken, den ska väl kunna funka bra utan ingrepp.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 23:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kom att tänka på en grej nu med tanke på hur förfiltret såg ut:

Bild

Tänk om smuts har lyckats passera bränslefiltret och bränsletryckregulatorn har blockerats något av smuts som lyckeds komma förbi filtret så att jag fått något för hög bränsletryck, eller smuts i spridaren som gör att den inte stängs 100%.

Då skulle jag förståss kunna få en för fet blandning å timgång/obelastad motor.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 22:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Skönt att man inte är ensam :-) !

Hur viste du att monolyten var spräckt? Min har större mottryck än nya metal katten, som f.ö. gick super lätta att svetsa i röret med svetspinnar från Biltema!!! de var ifs speciella för att svetsa ihopp rostfri/vanligt stål men jag trodde att det skulle bli jobbigt och att miggen skulle behövas. Passade på att flytta fram den 5 cm så att den tänds snabbare på vintern :-) Men den gamla ser jag inte mkt fel på, ifs så skramlar det något svagt i den om man skakar den.

Mistänker nu också även att jag också skulle kunna ha ojämn bränsletryck eller luft som kanske kommer via returen?? För pumpen låter inte helt regenbundet.

Vad jag längtar efter en motor som går på tomgång och visar en fint upp och ner gående lamda spänning..

/Aryan


Denna tråd hade jag missat..
Ensam om att vara sjuk menar du... :wink:
Monoliten(erna!) i min bil var lite spruckna kunde man se i utloppet som jag för första gången tittade in i när jag tog ner allt för svetsning av grenrören.
Det hade lossnat några bitar som jag skakade ur. På framsidan av kattarna är det omöjligt att titta in så där kunde jag inte se så mkt (då hade jag troligen sett stor förödelse), det rasslade lite och jag skakade ut några bitar även där.
Grejen var att några bitar fick jag aldrig ut och de kom förstås i annat läge än på rätt ställe när jag vände katten runt och skakade om..
Sedan gick motorn bättre med täta grenrör så plötsligt var en massa punkter alldeles för feta istället för motsatsen. Det blev i det läget troligen rätt varmt i de delar av katten som fortfarande fungerade och kanske stora tempskillander vilket kanske spräckte ur mer delar på framsidan.
Tillslut hade jag så mkt mottryck att motorn vägrade att gå alls över typ 90 km/h. Verkade som att ECU slog av helt.
Motorn blev också mkt varm och man skall väl vara tacksam för att inte mer hände typ toppackning eller värre.
Rejäla grejor i M104!
Så det blev att låta svetsa in 2 nya metallkattar istället. Bra investering med metall tror jag, de spricker inte om man kör på ngt och är väldigt temptåliga sägs det.
Kostade dock 3000 att få dem insvetsade..imponeande att du lyckades så bra med pinne! Har ju MIG själv men ingen gas för att svetsa rostfrtt så jag fick besöka verkstad. Synd för de skarvade ena ingången rätt fult om man har lite känsla för hur en ledning skall dras för minsta motstånd gör man inte så...
Totalt är det troligen lägre mottryck nu iaf pga metallkärnorna.

Jag tror ditt problem ligger i bränsletillförseln!
Som för mig, jag kom aldrig på tanken att mäta bräsnletrycket under körning utan min pump lät ju konstigt samtidigt som den lade av en dag.
Antagligen sög min pump luft i bland/kaviterade så att trycket, speciellt vid acceleration inte var uppe konstant.
Så fort jag bytt pump och hittat läckan på sugsidan var det en helt annan bil som mkt lättare började adaptera sig.
Kolla trycket under körning!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011