Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-10-06 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det finns tydligen ett program som heter Lemmiwinks se http://www.vwfixx.com/forums/lofiversio ... 22492.html
som det ser ut att man borde enkelt kunna konvertera en VW till E85 med!
Med dessa

Citat:
Channel 4: Tweak on Startup Fuel Enrichment

This adjusts the startup fuel enrichment term.

Typical VAG control range : 100% to 110%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 5: Tweak on Warmup Fuel Enrichment

This adjusts the warmup fuel enrichment term.

Typical VAG control range : 90% to 100%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 8: Secondary Fuel Tweak

This adjusts the main fuel term.

Typical VAG control range : 100% to 110%
Maximum possible control range : 0% to 200%

Channel 9: Additive offset on ignition timing angle

Allows one to shift the ignition timing angle up or down in steps of
0.75 degrees.

Typical VAG control range : No adjustment allowed
Maximum possible control range : -96 Degrees to +95.25 Degrees

Channel 10: Primary Fuel Tweak

This adjust the main fuel term.

Typical VAG control range : No adjustment allowed
Maximum possible control range : -25% to +24.8%


parametrar (speciellt 10 förståss) borde det funka rätt bra eller vad tror ni?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 11:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här mera om det http://forums.fourtitude.com/zerothread?id=1618056

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 14:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt intressant!
Tänk om vi hade samma tillgång till värdena även för andra styrsytem!
VW/Audiägare är bara att gratulera!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 18:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det funkar tydligen inte på alla VAG utan bara på "drive by wire" systemen. Tobbe har du inte det i din Passat?

Lekte lite med programmet och tror att dessa insällningar borde funka bra med E85
Bild


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 08:48 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 08:36
Inlägg: 3
Ort: Från
Det låter intressant. Vilka Audi bilar har DBW? Jag har en Audi A6 (C5) 1.8 -98 och är lite sugen på att testa det här.

Hittade en kabel på tradera: http://www.tradera.com/_VAG_COM_Diagnos ... n-48677130

Denna borde fungera, men hur gör man för att "clear airbag DTCs"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Drive by wire tycks finnas på alla VAG-bilar med SIMOS motorstyrsystem (som förekommer från ca 1998 och framåt) och på en hel del nyare Motronic-system.
Det finns två enkla sätt att ta reda på saken:

1) Titta under huven och se om gasspjället manövreras med wire på traditionellt sätt eller med en servomotor som är hopbyggd med spjällhuset.

2) Ta en titt på elschemat för bilen. Om det enligt detta finns en dubbel lägesgivare vid gaspedalen och dessutom dubbla lägesgivare för återföring av gasspjälläget, så har bilen DBW.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 09:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du måste nog ha en Bosch ME7.1 ECU i bilen, se http://s4wiki.com/wiki/Lemmiwinks och http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1191064

Det verkar som att airbaglampan bara tänds om du måste dra loss säkring 11 för att få Lemmiwinks att få skriva nya värden. Det kanske finns nått annat gratis program för att släcka den med denna kabel?

Det finns ett liknande program som funkar bättre med USB-Vagcom kabel, se
http://www.unitronic.ca/uni/index.php?o ... &Itemid=58

Bild

Pogrammet laddas ner här http://www.unitronic.ca/unisetting/UniS ... %20ME7.zip se till att ha medföljande DLL och programfil i samma katalog.

Ja är mkt nyfiken hur det går, detta kan vara en väldig enkel konverteringsmetd för dessa bilar!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 09:47 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 08:36
Inlägg: 3
Ort: Från
Hm... mycket intressant.
@aryan
Hur tar jag reda på om det är en Bosch ME7.1 ECU?

Körde du Lemmiwinks i CrossOver Mac?

Edit: Om bilen är DBW så har den också en ME 7.1 va?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 10:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
johnsson99 skrev:
Hm... mycket intressant.
@aryan
Hur tar jag reda på om det är en Bosch ME7.1 ECU?


Bra fråga! Kanske med regnummeret på Mekonomen, Autokatalogen eller liknande? VAG 1,8T motor har det iaf verkar det som.

johnsson99 skrev:
Körde du Lemmiwinks i CrossOver Mac?


Ja :-) men utan USB VAG kabel efersom jag inte har en sån bil, så jrisken är stor att det inte funkar.

johnsson99 skrev:
Edit: Om bilen är DBW så har den också en ME 7.1 va?


Ja det verkar så.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 10:17 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 08:36
Inlägg: 3
Ort: Från
Okej, men jag är ganska säker på att den har DBW.

Vad är skillnaden (förutom färgen) mellan: http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=656 och:
http://www.tradera.com/_VAG_COM_Diagnos ... n-49527892


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ECU måste väl vara märkt typ ME7 .1 eller liknande?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 11:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
johnsson99 skrev:
Okej, men jag är ganska säker på att den har DBW.

Vad är skillnaden (förutom färgen) mellan: http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=656 och:
http://www.tradera.com/_VAG_COM_Diagnos ... n-49527892


Ja dessa verkar ungefär likadana. Det kan skilja sig mellan USB/seriell konverteringschippet men dessa kan också vara identiska. Funktionen borde vara likadant.

karlmb skrev:
ECU måste väl vara märkt typ ME7 .1 eller liknande?


Ja det kan jag tänka mig, men den kanske är väl dold under instrumentbrädan eller nått.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man bara vet vad bilen har för motortyp (motorkod) så brukar det inte behövas mycket googlande eller studier av verkstadshandböcker för att få reda på vad motorstyrsystemet heter.
Uppgift om motorkoden hittar man enklast på bilens utrustningsskylt, som sitter under bagagerumsmattan på de flesta VAG-bilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 16:52 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 16:44
Inlägg: 5
Ort: johnsson99
Har kollat lite och kommit fram till motorkod AJP. Tyvärr verkar det inte finnas så mycket om just denna betekningen så det enda jag fick fram var:
http://www.mediasoftitalia.it/..%5Cnewa ... nguage=ing

Där står de "A6 1.8 (AJP) 97> Inj./Ign. Bisch Motronic M3.8.2" Vilket troligtvis innebär att jag är körd.

Kanske har den samma som 1.8T http://www.e-maps.co.uk/products/Audi/A6/
men Bosch ME7.5 hjälper inte va?



Kanske ska säga det att jag är johnsson99. (glömde lösen på jobbet)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-09 17:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bosch ME7,5 bör också funka , synd om du inte har en ME 7.x

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011