Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-05-22 05:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-01-29 14:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Bidrar med cachad sida ifrån det gamla forat: http://72.14.221.104/search?q=cache:j7t ... =clnk&cd=2

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 19:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Kul! :)
Tyvärr ger faktatexten av "SaabAero" om Trionic lite fel intryck, kanske är citatet lösryckt?
Trionic introducerades 1992 till MY93 av SAAB 9000 2,3 Turbo (B234). (Källa? SAAB-folder 259606 "Med respekt för naturen.") :wink:
Systemet baserades på DI-tändningen (med separata tändpolar) som kommit -90.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-30 06:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4530
Ort: Sundsvall
Det skulle vara intressant att försöka snoka och sammanställa historia kring vem som har gjort vad i samband med Saabs egna motorstyrsystem under årens lopp.
SEM (Svenska Elektromagneter) i Åmål har helt klart varit inblandat i åtminstone DI-systemet. Om man vill vara spydig så skulle man kunna tillägga något om att DI's tändkassett har ungefär samma driftsäkerhet som de SEM-tändsystem som sitter på Husqvarnas små tvåtaktsmotorer (motorsågar etc).
Om man tittar på styrdonen för DI och tidigare APC så har mönsterkorten uppenbar Luxor-stil. Detaljnummer enligt Luxor-standard, caddningen påminner mycket om hur det såg ut i t ex ABC-datorer och Luxor hemelektronik från 80-talet.
Dessutom tycks Mecel (en fordonselektronikkonsultfirma) ha varit inblandad, det finns en specialkrets (ASIC) i DI-styrdonet som är Mecel-märkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-30 11:13 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Absolut!
Frågan är hur mycket av SAABs innovativa konstruktioner som görs "in-house", och vad som läggs på konsultbasis. Det pratades tex inte mycket om att SAAB som var först i världen med pollenfilter i kupén, "lånade" idéen från Volvos lastbilar!
All heder åt SAAB dock, som ändå driver igenom koncepten, oavsett om de ritas i Trollhättan eller Motala... :D

Lite om marginalerna på bilsidan; det färdiga kretskortet i APC-styrdonet kan väl kosta en hundralapp eller två, och om kortet det sålts till en dator hade det väl kostat max 500 kr. Inga märkvärdiga komponenter eller kretsar. På SAAB kostade dock APC-styrdonet ca 4000 kr som reservdel, för några år sen! Och då är SAAB knappast värst på att ta betalt...

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 05:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 909
Ort: Göteborg
Det är utvecklingskostnader man betalar för.
Det är samma sak med mjukvaru utveckling. CD-skivan som programmet ligger på kostar ingenting, men själva utvecklingen av programmet är inte helt gratis...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-31 06:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4530
Ort: Sundsvall
Att prata om utvecklingskostnader håller inte när det gäller prissättning på originalreservdelar. De kostnaderna ska ju täckas av de pengar man får in på nybilsförsäljningen, åtminstone så länge reservdelen är i samma utförande som den som en gång i tiden användes i produktion.
En piratdelstillverkare måste däremot lägga sin utvecklingskostnad på priset för de reservdelar han säljer.

Det är för övrigt ganska uppenbart att många reservdelspriser belastas av schablonartade pålägg.
Varför kostar t ex en viss lambdasond med ett visst Bosch-nummer dubbelt så mycket om man köper den som reservdel till Saab 9000 som om man (över samma disk på Motorcentrum) köper den som Opel-reservdel?

Ett klassiskt fall var någon BMW där den ena baklyktan kostade 4 gånger så mycket som den andra som reservdel - fast enda skillnaden är att de är spegelvända.

En del biltillverkare tycks göra stora schablonpåslag på reservdelar som köps från underleverantörer medan sådant som tillverkas inom den egna koncernen är anmärkningsvärt billigt. Ett bra exempel på detta är Citroën, där exempelvis avgassystem och motordelar ofta är så billiga som originaldel att ingen piratleverantör kan konkurrera medan prissättningen på enkla eldelar är rent horribel. T ex uppåt 3000 kr för en ABS-givare i mycket enkelt och billigt utförande, fast den är tillverkad av VDO och förmodligen anskaffad via ATE som har levererat det kompletta ABS-systemet. Där kan man misstänka en extra mellanhand, och inköpare på flera ställen som inte anstränger sig för att få bra priser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 09:58 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Alexander skrev:
Kul! :)
Tyvärr ger faktatexten av "SaabAero" om Trionic lite fel intryck, kanske är citatet lösryckt?
Trionic introducerades 1992 till MY93 av SAAB 9000 2,3 Turbo (B234). (Källa? SAAB-folder 259606 "Med respekt för naturen.") :wink:
Systemet baserades på DI-tändningen (med separata tändpolar) som kommit -90.

/Alexander

Det måste menas Trionic 5.5 i texten. Trionic 5.2 som du menar är en liten "bastard" som har sina begränsningar.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-15 11:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
J.K Nilsson skrev:
Det måste menas Trionic 5.5 i texten. Trionic 5.2 som du menar är en liten "bastard" som har sina begränsningar.

J.K Nilsson


Det stämmer att det är 5.5 som avses


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 22:39 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
Det här med värmeplattor verkar vara lite konstigt. Original i min bil sitter ett styrdon som enligt artikelnummer är till bil med värmeplattor. Men själva värmeplattorna lyser med sin frånvaro i motorrummet. Detta gäller en 900 -95


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 22:15 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
reez skrev:
Det här med värmeplattor verkar vara lite konstigt. Original i min bil sitter ett styrdon som enligt artikelnummer är till bil med värmeplattor. Men själva värmeplattorna lyser med sin frånvaro i motorrummet. Detta gäller en 900 -95


Förklaringen är nog ganska enkel.
Styrenheten för bilar med VP ger högre laddtryck på högre varvtal jämfört med bilar utan VP.
En form av mjukvarutrimning mao :wink:

VP ger en viss strypning i insuget (därav det högre laddtrycket för samma effekt) och brukar därför plockas bort vid effekthöjning.

Ang Saab DI så kom det redan som -88B på 9000 och då med separat DI-box.

Att Luxor tillverkat APC-boxar är knappast någon hemlis - det står ju på boxarna :)

Första versionen av Trionic (T5.2) är väl inte Luxor utan snarare Lucas om jag inte är helt felinformerad :?

Skillnaden mellan T5.2 och T5.5 är inte jättestor. Nackdelarna med 5.2 är väl i princip:
* Lägre processorkapacitet.
* Ingen momentbegränsning (förutom grundladdtryck) kan beräknas.
* Lägre upplösning på vevaxelgivaren.
* Mindre antal trimfirmor som klarar programmering...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 23:10 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Vem som fått jobbet att tillverka kretskorten har inte så mycket att göra med upphovsmännen till ritning/programvara. Tillverkaren som får ordern (Luxor?) tar bara ritningen, kör den i sin egen tillverkningsutrustning och anpassar för de mått och toleranser ev Saab begärt. Likaså kommer med stor sannolikhet deras namn att synas på kort etc. Det är bara att öppna en stereo och finna att majoriteten är tillverkad av Matsushita oavsett det är ex Pioneer, Sony eller whatever. Bara lite kuriosa...


Senast redigerad av aero-e85 tis 07-11-27 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 23:11 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Dessutom tycks Mecel (en fordonselektronikkonsultfirma) ha varit inblandad, det finns en specialkrets (ASIC) i DI-styrdonet som är Mecel-märkt.

http://www.mecel.se/about/press/pressre ... _years.pdf

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 14:29 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
håller värmeplattan om man kör den kontinuerligt under drift om man kopplar 12 volt direkt från batteriet?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 11:01 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
askilje skrev:
håller värmeplattan om man kör den kontinuerligt under drift om man kopplar 12 volt direkt från batteriet?

Bör hålla så länge motorn går.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 11:03 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
SaabAero skrev:
Skillnaden mellan T5.2 och T5.5 är inte jättestor. Nackdelarna med 5.2 är väl i princip:

...

* Mindre antal trimfirmor som klarar programmering...

Är det en nackdel? :roll:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011