Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spridartider
InläggPostat: sön 08-03-16 12:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Finns det några hyfsat specificierade max och min öppningstider för spridare i sekv. eller centralinsprutade system?
Kan man t.ex säga att kortaste pulstiden är 1mS och den längsta 25mS? (som exempel nu alltså)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 19:19 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Max öppningstid beror av varvtalet.

25ms kan ju innebära att den alltid står öppen, beroende på vilket varvtal det är fråga om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 19:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Visst, det vet jag. Vad jag är ute efter är att ta reda på den kortast möjliga spridartiden (det tar en viss tid för spolen att magnetiseras och öppna spridaren). Och å andra sidan sett, den längsta förekommande tiden. Jag kan tänka mig att detta kan skilja mellan olika system, men finns det något "skapligt" liknande mönster mellan olika system?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 23:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om vi antar att spridarna står ständigt öppna (100 % duty cycle) så ger ju det den "största möjliga öppningstiden".
Men om vi bortser från just detta fall så skulle jag vilja säga att den längsta öppningtid man kan vänta sig vid normal drift motsvarar nästan en hel "period" vid relativt högt varvtal.
Om vi tänker oss ett sekvensiellt motorstyrsystem som öppnar varje spridare en gång vartannat varv så kanske den största möjliga tiden motsvarar två varv vid säg 5000 varv/min, alltså 24 ms. Om spridarna öppnas en gång varje varv så blir den största möjliga tiden hälften av detta. Din gissning på 25 ms är nog att betrakta som en riktigt bra utgångspunkt!
Möjligen skulle ännu längre öppningstider kunna förekomma i samband med kallstart på system som använder ordinarie spridare för kallstartanrikning. I all synnerhet på analoga system som t ex Bosch LE2-och LU-jetronic, där spridarna öppnas med konstant frekvens (alltså inte triggat av motorvarvtalet) under startfasen.

De öppningstider jag har noterat vid tomgång har rört sig om några ms, som minst kanske mellan 1,5 och 2 ms. Observera dock att detta inte är uppmätt med oscilloskop utan det är vad styrdonet i min Golf, via OBD2-kontakten och VAG-COM, har påstått att det arbetar med för öppningstid. Det är möjligt att man kanske kan få ännu mindre öppningstider i något underligt fall, t ex vid motorbromsning med högt varvtal.

För att se vad spridaren har för "reaktionstid" kan man titta på strömmen genom den med oscilloskop, koppla in en lågohmig mätshunt (kanske 0,1 - 0,5 ohm) på matningssidan av spridaren och mät spänningen över den. Man brukar se ett tydligt "trappsteg" med ganska konstant ström på den stigande respektive fallande flanken, medan spridarens ankare rör på sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 23:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man ger fullgas vid 1000 varv på en hög växel så får man tillsamman med accelerationsanrikningen de längsta spridarrtider med pulsförlängning för E85 kommer man då på eller nära 100% och en centralinsprutare som som öppnar spridaren två gånger per varv kommer man upp i 30 ms eller mkt längre om den verkligen står öppen 100% förståss.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-17 06:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack killar, jag håller på att titta på en ny piggyback box, och vill veta vilket spridartids-fönster jag behöver. Speciellt kritiskt att veta hur korta pulser man kan förvänta sig. (så man inte missar någon... :D )


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011