Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Megasquirt
InläggPostat: tor 08-05-15 22:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Startar en ny tråd här som handlar om megasquirt.

Megasquirt är en styrenhet som styr bränsle och tändning. Man kan bygga den helt själv med instruktioner från megasquirts hemsida. Övertydlig information finns där vilka resistorer och annat som skall sitta på kretskortet.

Och vad man gör om man har en typ av givare osv så gör man si och så.

Här tänkte jag att man diskuterar om man själv håller på med megasquirt och vill dela med sig av erfarenheter. Det finns redan andra forum för detta. Det mesta är då på engelska.

Lite länkar om man vill läsa mera:

Instruktioner för att löda ihop ett eget kretskort.
http://www.megamanual.com/index.html

Här kan man köpa delarna. Har listat lite olika leverantörer för att inte vara alltför partisk. Dessa är mycket pålitliga. Har själv beställt från DIYautotune. Fler finns här... Dessa har även färdiglödda paket och även färdiga lösningar för specifika bilmodeller. Byglat och klart. De kostar då lite extra.
http://www.megasquirt.info/MS%20FAQ.htm#order


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 13:28 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det där ser komplicerat ut! Ersätter den hela elektronikboxen för insprutning och tändning (åtminstone MS-II Sequencer? Tycker informationen var oöverskådlig och många begrepp att sätta sig in i. Kan du göra en kort sammanfattning? Vad krävs för att klara av den senasta versionen "MS-II Sequencer"? Är det något för en normalhändig att pilla på överhuvudtaget? Dessutom är det lite utanför lagens regelverk... Vad kostar det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 13:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Roger Gustavsson skrev:
Det där ser komplicerat ut! Ersätter den hela elektronikboxen för insprutning och tändning (åtminstone MS-II Sequencer? Tycker informationen var oöverskådlig och många begrepp att sätta sig in i. Kan du göra en kort sammanfattning? Vad krävs för att klara av den senasta versionen "MS-II Sequencer"? Är det något för en normalhändig att pilla på överhuvudtaget? Dessutom är det lite utanför lagens regelverk... Vad kostar det?


1. Ja, den ersätter hela styrenheten. Du kan använda befintlig kabelstam. Dvs att du klipper vid kabelhärvan precis intill din befintliga styrenhet.

2. Oöverskådlig? Tillägger en FAQ här http://www.megamanual.com/index.html

3. Det är många begrep och sätta sig in men det är det med styrenheter. Hur mycket man vill fördjupa sig i varje sak är upp till var och en.

4. Jag är inte så bekant med MSII utan mer bekant med MS1. Vad som då krävs är ett vanligt insprut med spridare och elektrisk bränslepump. Det finns även mekanisk insprutning och dessa går inte att använda. Man kan dra en generell gräns att bilar från 1990 och framåt skulle kunna användas till megasquirt.

5. Svårt? Det kan vara trixigt i början om man väljer att löda ihop ett kretskort på egen hand. Men efter ett tag lär man sig lödtekniken. Kan man engelska hyfsat klarar man det nog relativt lätt. Det finns en del grejer man kan haka upp sig på. T.ex. vilken typ av vevaxellägesgivare. Dessa avdelningar förklaras också mer i manualen och finns att läsa mer om. T.ex. hur identifierar man vilken typ av givare man har. Vad kallas det systemet osv..

6. Ja, det är lite utanför lagens regelverk. Men jag tycker att den som är intresserad av att lära sig hur insprutning fungerar ska ha rätt till detta. Och jag ser potentialen i att man får mer kunskap, man effektiviserar tändinställningar och bränsleinställningar. Och varför ska man förbjuda folk att vilja lära sig något? Och eventuellt förbättra något?

7. Vad det kostar? Jag betalade ungefär 2100 kr inkl frakt. Fick paketet 3 dagar senare från USA. I paketet ingick alla resistorer och komponenter.
Saker som i mitt fall har tillkommit är tändstift, rotor och fördellarlock.

/ Knutte


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 23:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Ingen av de där länkarna verkar funka?

1 månad efter trådstarten..

Jag har hört talas om megasquirt innan iofs... provade med megasquirt.com i st för . info... Inte riktigt samma sak?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 10:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jo, dom fungerar för mig. IE7

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 11:15 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det frister veldig å prøve når det er så billig, men da må jeg finne en passende bil først. En corsa B pendlerbil med forhøyet komp og optimalisert for lavt forbruk hadde vært morsomt å prøve. Har jo i og for seg en skitmazda i bakhånd nå, men det er jo håpløst å finne teknisk informasjon om rikokere uten turbo.

Det får nok ble en dag jeg har tid og har lært meg å lodde :wink:

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 12:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Det frister veldig å prøve når det er så billig, men da må jeg finne en passende bil først. En corsa B pendlerbil med forhøyet komp og optimalisert for lavt forbruk hadde vært morsomt å prøve. Har jo i og for seg en skitmazda i bakhånd nå, men det er jo håpløst å finne teknisk informasjon om rikokere uten turbo.

Det får nok ble en dag jeg har tid og har lært meg å lodde :wink:


Ja, det är ju enklare och ha en bil som fungerar. Men det där och löda är inte så svårt. Det är bara och träna. Du kan ju beställa färdiglött MS också. Kostar ungefär 1-1500 kr extra.. ifall du inte orkar.

En bil med högre kompression låter som ett utmärkt objekt. I likhet med min Opel projekt. Håller själv på och dra ny kabelhärva och börja om från början. Är i stort sett klar med det mesta. Kan lägga upp bilder om du vill.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 10:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Legg gjerne opp bilder. Det er interessant selv om man ikke nødvendigvis forstår så mye av det.

MS er vel "optimalisert" for GM-motorer mtp sensorer eller?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 11:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
magnul skrev:
Legg gjerne opp bilder. Det er interessant selv om man ikke nødvendigvis forstår så mye av det.

MS er vel "optimalisert" for GM-motorer mtp sensorer eller?


Ja, jag kan lägga upp lite bilder här. Man förstår ingenting i början men börjar man så förstår man mer och mer.

Du kan ha vilken temp luft sensor som helst. Men det kan vara nödvändigt att kalibrera dessa vid 3 olika temperaturer. Man mäter ohmet vid olika temperaturer.

tror det är -10, 0, +100 C.

Allt finns och läsa om det i beskrivningarna och FAQ.

Det finns även färdiga paket som passar fordon bolt-on. De är mer plug and play. Nackdelen är att du LÄR Dig ingenting. Bygger du från början lär du dig oändligt mycket mer.

Exempel få färdig plug and play är Mazda Miata. Då får man lägga till 2-3000 kr extra...

Bild
Drar kablarna

Vet inte vad jag ska ta för bilder direkt. Föreslå gärna. har en hel del bilder taget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 19:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
GL skrev:
Jo, dom fungerar för mig. IE7


Okej..

Jag provade bara med Firefox 2..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 16:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Kör med MS II i Golfen funkar kanon ... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 17:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
Kör med MS II i Golfen funkar kanon ... :)


Vad har du för motor och hur är tändningen? wasted?
Turbo, 60-2 hjul, vrsensor? berätta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 19:53 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Det är inget monster bygge bara en vanlig Golf Gti -84 med en topp från en 2 l motor för den har spridarfästen och så sitter k-jet original... kör med hall givare och fördelarlock .... och en Lc-1 bredbandslambda... kör den som bruks bil och på e85 då var mest ett test för att lära sig hur det funkar för kommande byggen......

Kör med Ms II v3.57


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 23:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
Det är inget monster bygge bara en vanlig Golf Gti -84 med en topp från en 2 l motor för den har spridarfästen och så sitter k-jet original... kör med hall givare och fördelarlock .... och en Lc-1 bredbandslambda... kör den som bruks bil och på e85 då var mest ett test för att lära sig hur det funkar för kommande byggen......

Kör med Ms II v3.57


Ja, man lär sig en hel del om hur det fungerar med megasquirt.
Det är intressant!

Jag kör också med lc-1 bredbandslambda och denna bil en Opel Ascona är också en övningsobjekt. Och mer blir det i framtida bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 05:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Funkar din Lc-1 bra har haft lite problem med Error 8 "Sensor Timing error" men verkar ha gått till sig på slutet kör du med lambda eller afr. om du kör med afr hur har du ställt in Lc-1:an/ megatune får inte et att funka nå bra med afr


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011