Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 07:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Båtdoc skrev:
Funkar din Lc-1 bra har haft lite problem med Error 8 "Sensor Timing error" men verkar ha gått till sig på slutet kör du med lambda eller afr. om du kör med afr hur har du ställt in Lc-1:an/ megatune får inte et att funka nå bra med afr


Ja det där med AFR blir man inte klok på. Jag har ställt in den på bensin 14.7 och att den ska visa lambda. Med programmet LM prog.

Sen kör jag mot lambda och struntar i att kolla på röd grön färgen som prickarna visar om magert eller fett i megatune. Kollar bara på lambdavärdet i cirkeln där. SOm man ser i ve table och spark table kubisk graf.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 00:53 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Hej, jag tar och fyller på i megasquirt tråden. Jag undrar hur era kallstartsinställningar ser ut för E85/E75?

Jag ställde även dessa fråga på [url]megasquirt.se[/url]

Helst så skulle jag vilja ha tag på en flexfuelsensor oxå, har bara läst om det och det är oerhört få som gjort en sån konvertering.

1, Hur ska priming pulse och cranking pulse se ut på E85 resp BF95 bensin?

2, Cold advance, hur ska det se ut egentligen? E85 resp BF95 bensin?

3, Warmup Wizard, där har jag ökat på ordentligt för E85 men kanske inte tillräckligt eller för mycket rent utav? Kanske har med priming pulse att göra? Hur ska det se ut för bensin?

Jag har verkligen kört fast totalt på detta... :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 10:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
stoffe skrev:
Hej, jag tar och fyller på i megasquirt tråden. Jag undrar hur era kallstartsinställningar ser ut för E85/E75?

Jag ställde även dessa fråga på [url]megasquirt.se[/url]

Helst så skulle jag vilja ha tag på en flexfuelsensor oxå, har bara läst om det och det är oerhört få som gjort en sån konvertering.

1, Hur ska priming pulse och cranking pulse se ut på E85 resp BF95 bensin?

2, Cold advance, hur ska det se ut egentligen? E85 resp BF95 bensin?

3, Warmup Wizard, där har jag ökat på ordentligt för E85 men kanske inte tillräckligt eller för mycket rent utav? Kanske har med priming pulse att göra? Hur ska det se ut för bensin?

Jag har verkligen kört fast totalt på detta... :(


Det var ett tag sedan jag höll på med Megasquirt.

Priming Pulse är det som händer först när du vrider startnyckeln. Hur mycket den sprutar in. Lyckas detta går den in i Warmup Wizard läget.

2. Cold advance. Vilket förtändning den skall ha vid kall motor. Bra att ha tidig förtändning då startar det lättare.

3. Warmup wizard. Har för mig att man har mellan 0-200% längs en temperaturskala.

Vid -4 har jag för mig att jag hade 200%-180%.
Och vid 15-20 grader 5% eller något.

Du får prova dig fram.

Om du har nött länge och försökt starta kan ett problem vara att det är alldeles surt med E85 i cylindrarna. Då lossar du spridarkontakterna och lossar även tändstiftena. Då blåses det rent och blir torrt. Detta fick jag göra och då fick jag igång min någorlunda bra.

Så bra att jag sedan kunde gå vidare och justera startupsekvensen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Aha, tack för snabbt svar! Vad har du cold advance på t ex minus 5-10 grader utomhustemperatur? 10 grader för öd är skitsvårt att få igång en motor på har jag märkt när det är mellan 0 -5 grader ute.

Det där med att blåsa rent cylindrarna, ur med tändstiften och det, bra grej faktiskt, blev tvungen att göra så flera gånger på min första megasquirt installation då jag surade ner den då jag kopplat mitt wastespark EDIS 180 vevaxelgrader fel. Annars är fullgas bra att trampa när man kör på startmotorn, då stänger den spridarna helt.

Megasquirt är skitskoj! :D Nu vill jag ha det på bruksbilen oxå.

En sån här flexfuel sensor vill jag ha med min nästa megasquirt installation. Bild Den mäter alltså bränsletemperaturen och etanolhalten i bränslet. Det finns en funktion för att interpolera mellan mapparna när man kör flexfuelsensorn, jag vet ingen som provat detta i sverige då sensorn är skitsvår att få tag på. För vad jag fattat det som så sitter det inga flexfuelsensorer på svenska flexfuelbilar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sån där bränslekvalitetsgivare satt på de äldsta fabrikstillverkade FFV-bilarna (bl a Ford Taurus och någon modell av Chrysler från mitten av 90-talet). På modernare bilar klarar man sig utan den och ser bara efter åt vilket håll lambdaregleringen måste korrigera för att avgöra vilket bränsle motorn går på.

Givaren mäter dielektricitetskonstanten i bränslet, och det bör egentligen inte vara så svårt att bygga en själv. Det är bara frågan om en kondensator där bränslet används som isolering mellan plattorna (man kan t ex göra den som två koncentriska rör), och en krets som mäter kapacitansen.
Exempelvis kan man låta "bränslekondensatorn" ingå i den frekvensbestämmande kretsen i en oscillator, och sedan får motorstyrsystemet mäta frekvensen ut från den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Cold advance
InläggPostat: mån 08-11-24 12:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Jag har inte megatune installerat men jag har kvar filerna som rör min megasquirt I installation.

Går det att lägga upp filen på forumet???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 19:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Nu började det bli väldigt intressant i denna tråd, ja det skulle ju faktiskt gå att bygga själv som du beskriver torbjörn, men.. jag vill faktiskt ha just den där givaren. jag kan inte programmera alls och kan inte utveckla något själv till megasquirt. just den där givaren går ju faktiskt att installera i megasquirt direkt.

http://megamanual.com/flexfuel.htm

så hur får jag tag på en sån? exakt vilka modeller sitter de på? jag betalar inte någon jättestor prislapp på de så jag vill köpa en från skroten, hittade inga på bildemo i uppsala ens en gång. Var sitter de på bilarna? Vilket nummer har dom så man kan börja söka åtminstånde?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 01:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
stoffe skrev:
Nu började det bli väldigt intressant i denna tråd, ja det skulle ju faktiskt gå att bygga själv som du beskriver torbjörn, men.. jag vill faktiskt ha just den där givaren. jag kan inte programmera alls och kan inte utveckla något själv till megasquirt. just den där givaren går ju faktiskt att installera i megasquirt direkt.

http://megamanual.com/flexfuel.htm

så hur får jag tag på en sån? exakt vilka modeller sitter de på? jag betalar inte någon jättestor prislapp på de så jag vill köpa en från skroten, hittade inga på bildemo i uppsala ens en gång. Var sitter de på bilarna? Vilket nummer har dom så man kan börja söka åtminstånde?


Sensor Vehicle Applications

* 2000 - 2001
o 2.2L Chevrolet S-10 pickup 2WD
o 2.2L Sonoma GMC pickup 2WD
* 2002
o 5.3L V-8 engine Chevy Silverado and GMC Sierra half-ton pickups 2WD & 4WD
o 5.3L Vortec-engine Suburban, Tahoe, Yukon and Yukon XLs
o 2.2L Chevrolet S-10 pickup 2WD
o 2.2L Sonoma GMC pickup 2WD
* 2003 - 2006
o 5.3L V-8 engine Chevy Silverado and GMC Sierra half-ton pickups 2WD & 4WD
o 5.3L Vortec-engine Suburban, Tahoe, Yukon and Yukon XLs
* 2005 - 2006
o 5.3L Vortec-engine Avalanche
o 5.3L Vortec-engine Police Package Tahoeï
* 2006
o 3.5L Chevy Impala (LS, 1LT & 2LT)
o 3.5L Chevy Monte Carlo (LS and LT models only)


Du kan ju kolla lagabasen www.laga.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 01:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
ja det där står på hyperlänken som jag själv postade tidigare, men de där bilarna finns inte på skrotarna i europa. i alla fall inte vad jag vet, den där ford sensorn, var det en exakt sån som jag postade en bild på tidigare i tråden? någon som har något ford-nummer på den?

//Christoffer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 22:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Opel MSQ fil E85

Denna fil fick jag av knutte här på forumet nyss.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 22:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
OBSERVERA att vara vaksam på denna msq och inte bara kopiera rakt över till en befintlig megasquirtinstallation.

Aggresiv tändning kan leda till förstörd motor!!

OBS OBS!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 23:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Dessuten er Knuttes msq for MS-extra, men jeg antar at du skal kjøre B&G-kode siden du skal ha flexfuelsensor.

Jeg kan anbefale deg å stille spørsmålet på msefi.com, evt. søke i arkivet der.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 00:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
att det är ms1-extra spelar för mig ingen roll då jag enbart vill komma åt hans kallstartsinställningar för E85

Jag ska köra med 2.88 orginal kod för MSII med CAN-bus på mitt V3.0 kort. Fungerade fint på förra MS-installationen som jag gjorde, blir nästan en likadan installation nu fast på bruksbilen.

Jag har sökt på msefi.com men jag hittade inget vettigt där, men jag ska finkamma det forumet om flexfuelsensorer. Frågan är hur man köper något från en bilskrot i usa, de har ju ingen hemsida som svenska skrotar har via lagabasen.

hur seriöst är det egentligen att köra flexfuel enbart via lamdareglering? jag känner att det tar emot rätt så mycket, jag vet att så gott som alla nyare flexfuelbilar gör så. jag tänkte bara köra smalbandslamda för övrigt då jag inte har råd med en LC-1 BB-lamda för tillfället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 19:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
stoffe skrev:
att det är ms1-extra spelar för mig ingen roll då jag enbart vill komma åt hans kallstartsinställningar för E85

Jag ska köra med 2.88 orginal kod för MSII med CAN-bus på mitt V3.0 kort. Fungerade fint på förra MS-installationen som jag gjorde, blir nästan en likadan installation nu fast på bruksbilen.

Jag har sökt på msefi.com men jag hittade inget vettigt där, men jag ska finkamma det forumet om flexfuelsensorer. Frågan är hur man köper något från en bilskrot i usa, de har ju ingen hemsida som svenska skrotar har via lagabasen.

hur seriöst är det egentligen att köra flexfuel enbart via lamdareglering? jag känner att det tar emot rätt så mycket, jag vet att så gott som alla nyare flexfuelbilar gör så. jag tänkte bara köra smalbandslamda för övrigt då jag inte har råd med en LC-1 BB-lamda för tillfället.


Om du ska få tag på en flexsensor från usa ska du betala frakten Och då är du nästan i samma summa som en LC1- BB.

Jag tycker du ska strunta i att laborera med flexsensor.
Det jag skulle föreslå är att du gör två olika fuel och -sparkmappar. En för bensin och en för E85. Ännu mer tycker jag du ska göra en E85 mapp eventuellt en E75mapp. Det finns ju E85 överallt i Sverige nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 21:13 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Ja precis, jag bor ju i Uppsala och här finns det ett oerhört gott utbud utav E85 mackar, enda felet är väl priset på E85 för tillfället.. 10:14 kr per liter kostar BF95 just idag. därför vill jag alltid kunna switcha enkelt och alltid tanka det som är billigast för mig. E85 kostar 9:44 såg jag föresten... men en BB LC1 är alltså att föredra för flexfuel konverteringar? är den uppvärmd föresten? man vill ju att den ska börja justera när motorn just startat..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011