Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 22:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
stoffe skrev:
Ja precis, jag bor ju i Uppsala och här finns det ett oerhört gott utbud utav E85 mackar, enda felet är väl priset på E85 för tillfället.. 10:14 kr per liter kostar BF95 just idag. därför vill jag alltid kunna switcha enkelt och alltid tanka det som är billigast för mig. E85 kostar 9:44 såg jag föresten... men en BB LC1 är alltså att föredra för flexfuel konverteringar? är den uppvärmd föresten? man vill ju att den ska börja justera när motorn just startat..


Ja. När du vrider nyckeln värms den upp på några sekunder har jag för mig. Lambdaregleringen går in när motorn har blivit lite varmare. Det kan du ställa in i megatune.

Tror jag hade min på 50 grader.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 11:52 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
jo precis. men om man t ex haft blyfri 95 i tanken, sen kört nästan slut och tankat full tank E85 eller tvärt om. sen gör ett par startförsök och inte går igång på den aktuella blandingen, eller går igång och så hinner inte lamdan reglera till rätt bränslemängd och motorn stannar för att sedan inte gå att starta då det är riktigt kallt ute. det är av den anledningen jag tycker flexfuelsensorn verkar mycket smartare. det här kanske fungerar ändå? jag tänker på warmup enrichment som jag inte tror funkar på bensin och e85 på samma gång, en interpolering där vore smartast. hur är det gjort på fabriskbyggda flexfuelbilar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 13:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
stoffe skrev:
jo precis. men om man t ex haft blyfri 95 i tanken, sen kört nästan slut och tankat full tank E85 eller tvärt om. sen gör ett par startförsök och inte går igång på den aktuella blandingen, eller går igång och så hinner inte lamdan reglera till rätt bränslemängd och motorn stannar för att sedan inte gå att starta då det är riktigt kallt ute. det är av den anledningen jag tycker flexfuelsensorn verkar mycket smartare. det här kanske fungerar ändå? jag tänker på warmup enrichment som jag inte tror funkar på bensin och e85 på samma gång, en interpolering där vore smartast. hur är det gjort på fabriskbyggda flexfuelbilar?


Megasquirt är ju ett billigt system och då får man liksom pula lite mer med inställningarna för att hitta någon som passar bensin-E85.
Jag vet att det lätt surar ner sig om man kör E85 inställning och sen har bensin. Men det är sånt du får prova dig fram. Du kan pröva 10-20% steg i taget och prova dig fram. När väl motorn har gått i 10 sekunder är det lättare att den klarar av då den är lite varm och så.
Men bara testa :)

Du kan ju skapa en BENSIN.MSQ och en E85 MSQ. Jag tror även att det finns möjlighet att switcha mappar med en knapp kopplad till megasquirt. Jag är tämligen säker på att det går.

Flexfuelsensor låter smidigt men om det är svårt hitta kan du göra som jag föreslår :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 15:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
ja absolut, bra förslag som du har där. jag ska fortsätta mitt flexfuel letande.

tror jag även kommer köra smalbandslamda från biltema den här gången oxå, jag tyckte de fungerade väldigt bra faktiskt.

tack för alla svar hittils föresten, denna tråd är ju bra att bara fylla på med etanolspecifika megasquirt frågor. att megasquirt är billigt är bara bra tycker jag, det har allt man egentligen behöver för att få det att fungera utan att det går massor av tusenlappar. mycket kan man plocka på skroten och få att fungera tlilsammans med megasquirt och det är det som är styrkan med det systemet. tror faktiskt att det är det populäraste eftermarknadssystemet i världen, jag är annars oerhört nöjd med den installationen jag gjort. nästa blir nästan likadan faktiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 13:22 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
Intressant tråd ja.

Jag har en MS1/2 liggande som är modifierad för att köra Extra.

Till saken. Jag byggde den egentligen till en annan bil, men eftersom den nu ligger oanvänd så har jag övervägt att köra den på en -97 Volvo 855 10V.
Men, eftersom det är startspärr, korrigering av motorstyrningen för AC'n o.s.v. - så drar jag mig lite för att byta ut ECU'n. Jag är rädd att det blir mycket jobb att lista ut hur ventiler för återvinning av vevhusgaser, startspärr, m.m. skall styras och sättas upp mot MS'n för att fungera.
Jag har också övervägt att bara koppla in mig på själva insprutningen med MS, och låta original ECU'n vara inkopplad parallellt. Men, det tror jag blir lite väl mycket kablar och testing för att det skall fungera.

Är det någon som MS'at en Volvo och har erfarenheter att dela med sig av ? (bensin eller etanol). Jag har Fenix motorstyrning på den.

Annars har jag nästan betställt en Flexitune. Det är i vart fall lättare att installera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: MS
InläggPostat: sön 09-02-08 16:39 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Hej
Håller på att löda ihop en ms1v3 (trångt, har tidigare aldrig sett ett så tight kretskort, med det går bra) Det är så väldigt många val man måste göra, jag vet att det mesta finns att hitta på ms-sidan. men tycker att jag gärna vill diskutera med andra oxå. Måste tex bestämma mej för att köra COP eller med fördelare o hallgivare. Ska ha den i min bruksbil, audi 100 tq 88b o den har tex inte tändningen styrd av läget på fördelaren -ett nerköp att istället bli beroende av fördelarpostion, kör hellre COP med Biltemaspolar kanske, Många frågor är det idagsläget....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MS
InläggPostat: mån 09-02-09 09:31 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
lekman skrev:
Hej
Håller på att löda ihop en ms1v3 (trångt, har tidigare aldrig sett ett så tight kretskort, med det går bra) Det är så väldigt många val man måste göra, jag vet att det mesta finns att hitta på ms-sidan. men tycker att jag gärna vill diskutera med andra oxå. Måste tex bestämma mej för att köra COP eller med fördelare o hallgivare. Ska ha den i min bruksbil, audi 100 tq 88b o den har tex inte tändningen styrd av läget på fördelaren -ett nerköp att istället bli beroende av fördelarpostion, kör hellre COP med Biltemaspolar kanske, Många frågor är det idagsläget....


Hej !

Bara fråga du, så ska jag säkert kunna svara på en del av frågorna.
Vad var det förresten som var nedköp ? Megasquirt på något sätt ? Tror nog den klarar nästa alla typer av installationer du kunde önska.

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hallgivare
InläggPostat: mån 09-02-09 10:13 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Idag har min motor induktiva givare vid svänghjulet o en enfönsters hallgivare i fördelaren (för att ge info om kamläget relativt vevaxeln). Det vanligaste när det gäller ms till Audi 10v turbo är att man kör med femfönsters hallgivare till tändningen och alltså hamnar i en situation där tändläget kommer att bli beroende av fördelarens positon (en lossad förelare ställer om tändningen). DEt vore snyggt att komma bort från fördelare o lock o köra COP (nära COP med fem spolar o en kabel till varje stift) Sen ska man ju väga in att det handlar om en bil som ska besikigas, o det blir ju svårare att lura SB-mannen då ioförsig.. Kanhända ska man bara rätta in sej i ledet o köra femfönsters hall, för att komma igång....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 11:20 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
Varför inte bara bruka triggern på svänghjulet då ?

Om du har v.3 kort så finns det stöd för VR/Hal-sensor, och om du har v2.2 kan du köpa en modul som läser samma signal. Det gjorde jag till min v2.2 Men v.3 har som sagt detta inbyggt.

Du kan dessutom bestämma när i förhållande till triggern på svänghjulet du önskar att få tändning/insprutning att ske.

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jo
InläggPostat: mån 09-02-09 11:33 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Det lutar åt det. O att köra nån form av COP för att bli av med fördelarlocket. Bara det där med att i värsta fall behöva bygga tillbaka för SB besöket.
/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 12:02 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
Eller bara bruka fördelaren som den är ?, men med trigger från svänghjulet om det är enklare.

Du varvar väl aldrig den bilen så högt att du behöver flera coil'er, eller ?

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Enklast
InläggPostat: mån 09-02-09 13:03 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Enklast är nog att köra tändningen styrd från en fördelare med en femfönsters hallgivare, kanske blir det så! Att köra med original induktiva givare har jag tolkat som mer omständligt..... Tja vi får se....Det har ju med antal pulser per varv... Ska nog sova på det ytterligre en tid.

Den fördelare jag har nu har bara en signal per fördelarvarv, så den duger inte till att enbart köra med Hall!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 13:15 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
Ok, men som jag förstod det så har du också en sensor på svänghjulet.

Om du bara använder det så har du ju både impuls för tändning och bränsle på samma gång. Och det är ju dessuom original kablestam, så du slipper nya dragningar.

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 14:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag funderar på att etsa ett eget kretskort av version 2. Det är ju bara dubbellager till skillnad från MS3 som verkar rätt jobbig att göra själv. Bör kunna pressa ned priset rejält.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
För det första har väl Al Grippo copyright på kortet !?
Kortet kostar ju för övrigt inte mycket alls.

För det andra, vad menar du med version 2 ? Menar du MSII, eller v2.2 av kortet ?

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011