Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 20:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
V2.2 av kortet. "Users are not allowed to produce their own version of the PCB without express written permission from Bruce Bowling and Al Grippo. In general, such permission is granted only for one or two personal boards which will note be distributed in any form." Det är väl bara att fråga :).


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 20:10 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
matsuda skrev:
V2.2 av kortet. "Users are not allowed to produce their own version of the PCB without express written permission from Bruce Bowling and Al Grippo. In general, such permission is granted only for one or two personal boards which will note be distributed in any form." Det är väl bara att fråga :).


Tja, men varför ?
Det kostar ju i princip ingenting ?

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 20:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ett helt kit verkar ju kosta en del, men sen är jag också en fattig student som är ute efter minskad förbrukning först och främst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 22:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sen är väl frågan också varför man ska lägga ner en massa jobb på att ersätta bilens befintliga, som regel väl fungerande och mycket väl utprovade styrdon, med ett något tveksamt lågbudgethembygge? På en bil från början av 90-talet är det som regel mindre arbete (och framför allt slipper man helt och hållet ifrån kostnaden för ny hårdvara) att "hacka" originalstyrdonets programvara och se till att man får den att göra som man vill.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 22:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Var hittar man information om att hacka styrdonet då? Det känns som en massa arbete att göra reverse engineering, som jag inte har någon erfarenhet av alls. Om jag hade varit kunnig, eller vetat var jag kunde lära mig, hade jag absolut satsat på att hacka styrdonet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 23:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
matsuda skrev:
Ett helt kit verkar ju kosta en del, men sen är jag också en fattig student som är ute efter minskad förbrukning först och främst.

Det enklaste och billigaste för en fattig student är att lära sig Ecodriving med den bil man har och serva den så att den fungerar normalt. Ta sedan cykeln när inte bilen är ett måste! Inte nödvändigtvis tråkigare men definitivt billigare.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 23:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jo för det mesta blir det cykeln men det blir en hel del kallstarter och korta resor när jag åker och handlar. Dessutom åker jag hem till mina föräldrar då och då, vilket är en 10 mils resa. Miljömässigt är det bättre med tåg och buss men det är bra mycket billigare att åka bil om man är två eller fler som samåker sett till drivmedelskostnaden. Ecodriving har jag kört sedan jag tog körkort.

Nu till optimeringen av motorn: Det är någonting jag tycker är ytterst intressant och därför tar jag mig gärna tid att optimera den för etanoldrift så långt jag kan. Att man sedan sparar pengar på en snål motor i längden ser jag som en trevlig sidoeffekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 23:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
matsuda skrev:
Ett helt kit verkar ju kosta en del, men sen är jag också en fattig student som är ute efter minskad förbrukning först och främst.

Det enklaste och billigaste för en fattig student är att lära sig Ecodriving med den bil man har och serva den så att den fungerar normalt. Ta sedan cykeln när inte bilen är ett måste! Inte nödvändigtvis tråkigare men definitivt billigare.


Det är ju detta med tändningen för spriten då..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 23:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Exakt den jag vill åt... Samt en eventuell ökning av kompressionförhållandet och förvärmning av bränslet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-11 11:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
matsuda skrev:
Ett helt kit verkar ju kosta en del, men sen är jag också en fattig student som är ute efter minskad förbrukning först och främst.


Jag har ju väldigt svårt att tro att ett megasquirt bygge kan resultera i bättre ekonomi (för en fattig student) om man inte är *mycket* insatt i motorstyrsystem etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-11 12:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Som sagt, jag tycker att det är intressant och har inget problem med att sätta mig in i det. Det är inte någon oförståelig mekanism som bara begåvade kan förstå sig på. Jag tycker båtdocs experiment säger en hel del om hur långt man kan komma om man är villig att testa sig fram.

Hur som helst håller jag med torbjörn att tuning direkt i styrdonet vore snyggast. Då behöver jag bara mappa om tändningskurvan och således sparar jag allt arbete med inkoppling och grundinställningar som jag hade haft med MS. Får väl köpa mig ett likadant styrdon på skroten och mixtra lite :).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011