Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-06-03 16:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Hej var o besiktade min 740 gl -88a b230f lh2,2. Flextek + lite lite store spridare (gula från en 940) 100% E85 i tanken
Fick en 2a på CO vädet hade 4,1 (3,5)
kan det bero på tro?
* Katten är slut?
* spridarna?

trodde CO sjönk när man körde på E85 har du fel eller? Killen mätte mina avgaser typ 3gånger, 1 gång inne och 2 gånger ute, sen kom han in o gick in i datorn o skrev in ett vädre, skötter inte datorn det automatiskt?

Så nu är den ombesiktat o godkänt! CO vädet hade 0,2 (3,5) hehe... Gjorde så att jag monterade org. spridarna + BTR men fegade ur så jag byte till bensindrift på Flexteken så den skulle gå magert o det funkade ju fin fint! skönt!


Senast redigerad av kicken ons 08-06-25 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 17:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Lind skrev:
Hur såg de andra avgasvärdena ut?
vet inte, står bara CO 4,1 (3,5) HC inget annat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 21:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte så lyckat att ha både ett piggybacksystem och större spridare. Speciellt inte Flextek, som ju inte har någon inställningsmöjlighet för pulsförlängningen.

Hur mycket större flöde (i procent räknat, vid samma bränsletryck) har de nya spridarna jämfört med bilens originalspridare?

LH 2.2 är ju ett icke adaptivt motorstyrsystem, så det har ganska litet lambdareglerområde och är känsligt för att man kommer rätt från början vid konverteringen.

Man bör också komma ihåg att vissa slags fel på lambdasonden leder till att LH 2.2 och 2.4 ger alldeles för fet blandning. Ett säkert tecken på detta är att CO-halten sjunker efter någon minut om man kopplar ur kabeln till lambdasonden.

Ett annat vanligt fel är motortempgivaren. Det kan förekomma glapp, avbrott eller högt övergångsmotstånd. Prova att mäta spänningen över den (alltså den lilla givaren med ljusblått kontaktstycke, som används för motorstyrsystemet) när motorn är varm, den bör vara omkring 0,5 V och helt stabil. Om den fladdrar eller är mycket högre, så är givaren trasig.

Kolla också att gasspjällkontakten (både tomgångs- och fullgaskontakten) fungerar som den ska. Enklast genom att ohmmäta den och kolla att allt ser bra ut i kontaktdonet till den - att hylsorna sitter på plats och inte har krupit ur och ligger lösa i gummiskyddet, och att det inte är fullt med vatten eller något annat otrevligt där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 09:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
torbjorn skrev:
Det är inte så lyckat att ha både ett piggybacksystem och större spridare. Speciellt inte Flextek, som ju inte har någon inställningsmöjlighet för pulsförlängningen.

Hur mycket större flöde (i procent räknat, vid samma bränsletryck) har de nya spridarna jämfört med bilens originalspridare?

LH 2.2 är ju ett icke adaptivt motorstyrsystem, så det har ganska litet lambdareglerområde och är känsligt för att man kommer rätt från början vid konverteringen.

Man bör också komma ihåg att vissa slags fel på lambdasonden leder till att LH 2.2 och 2.4 ger alldeles för fet blandning. Ett säkert tecken på detta är att CO-halten sjunker efter någon minut om man kopplar ur kabeln till lambdasonden.

Ett annat vanligt fel är motortempgivaren. Det kan förekomma glapp, avbrott eller högt övergångsmotstånd. Prova att mäta spänningen över den (alltså den lilla givaren med ljusblått kontaktstycke, som används för motorstyrsystemet) när motorn är varm, den bör vara omkring 0,5 V och helt stabil. Om den fladdrar eller är mycket högre, så är givaren trasig.

Kolla också att gasspjällkontakten (både tomgångs- och fullgaskontakten) fungerar som den ska. Enklast genom att ohmmäta den och kolla att allt ser bra ut i kontaktdonet till den - att hylsorna sitter på plats och inte har krupit ur och ligger lösa i gummiskyddet, och att det inte är fullt med vatten eller något annat otrevligt där.


okej tack!
Dom nya spridarna flödar 214 cc vid 3 bar orginalen flödar 203 cc (tror jag) vid 3 bar så dom nya flödar ca 10 cc mer, är det stor skillnad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 10:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Aha, då är det alltså bara 5 % skillnad i flöde mellan de gamla och nya spridarna, det spelar ingen roll i praktiken. Skillnaden är inte större än man kan vänta sig mellan två olika spridarexemplar med samma nummer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
torbjorn skrev:
Aha, då är det alltså bara 5 % skillnad i flöde mellan de gamla och nya spridarna, det spelar ingen roll i praktiken. Skillnaden är inte större än man kan vänta sig mellan två olika spridarexemplar med samma nummer.


okej med frågan är om inte jag byte BTR också är det 2,5bars BTR orginal på lh 2,2? kan det bero på en slut katt eller rensad kat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
kicken skrev:
Lind skrev:
Hur såg de andra avgasvärdena ut?
vet inte, står bara CO 4,1 (3,5) HC inget annat


Måste väl stå lambda iaf?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
kicken skrev:

okej med frågan är om inte jag byte BTR också är det 2,5bars BTR orginal på lh 2,2? kan det bero på en slut katt eller rensad kat?


Det brukar vara 2,5 bar på Volvo med LH 2.2 , men det finns skillnader mellan olika årsmodeller och beroende på om motorn sitter i en 240 eller 740.

Om katalysatorn inte fungerar men motorn och lambdaregleringen är i ordning för övrigt så kan man vänta sig CO mellan 0,5 och 1,5 % och HC mellan 80 och 300 ppm. Uppåt 4 % CO betyder alltså definitivt för fet bränsleblandning.

Bilprovningen mäter HC och lambdavärde på personbilar från 1989 års modell och framåt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 15:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Det brukar vara 2,5 bar på Volvo med LH 2.2 , men det finns skillnader mellan olika årsmodeller och beroende på om motorn sitter i en 240 eller 740.

Om katalysatorn inte fungerar men motorn och lambdaregleringen är i ordning för övrigt så kan man vänta sig CO mellan 0,5 och 1,5 % och HC mellan 80 och 300 ppm. Uppåt 4 % CO betyder alltså definitivt för fet bränsleblandning.

Bilprovningen mäter HC och lambdavärde på personbilar från 1989 års modell och framåt.[/quote]

okej jag har en 740 88a så det kanske bara ska vara 2,5bars BTR o tror nästan jag har en 3bars BTR, kan ju förklara den fetta blandningen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 15:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Uppdaterar lite!

Kollade vilka spridare som är orginal på bilen o vilka jag har nu.
Orginal: 0 280 150 734 Ljusbrun/svarta 203cc/min 3 bar
Nu: 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
alltså så har jag 11 cc/3bar större spridare nu.

Sen mätte jag Lambdan och den låg på 0.83-0.84v hela tiden
Ska den inte pengla mellan 0.1-0.9v rättså snabbt? min ligger konstant på 0.83-0.84 betyder inte det för fett blandning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 16:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
kicken skrev:
Uppdaterar lite!

Kollade vilka spridare som är orginal på bilen o vilka jag har nu.
Orginal: 0 280 150 734 Ljusbrun/svarta 203cc/min 3 bar
Nu: 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
alltså så har jag 11 cc/3bar större spridare nu.

Sen mätte jag Lambdan och den låg på 0.83-0.84v hela tiden
Ska den inte pengla mellan 0.1-0.9v rättså snabbt? min ligger konstant på 0.83-0.84 betyder inte det för fett blandning?


Jo.
Troligen fel på sonden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
Det var en 88:a insåg jag efter jag skrivit. Då gäller bara att CO-värde på 3,5 % ska uppfyllas.
Detsamma gäller alla bilar fram till 93 (anpassning till vårt kära EU). Däremot ska katalysatorn fortfarande finnas monterad på dessa årsmodeller (från 89 hade alla pesonbilar kat). Även vid flygande besiktning ska den finnas där :wink:


O-fan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 16:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
kicken skrev:
Uppdaterar lite!

Kollade vilka spridare som är orginal på bilen o vilka jag har nu.
Orginal: 0 280 150 734 Ljusbrun/svarta 203cc/min 3 bar
Nu: 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
alltså så har jag 11 cc/3bar större spridare nu.

Sen mätte jag Lambdan och den låg på 0.83-0.84v hela tiden
Ska den inte pengla mellan 0.1-0.9v rättså snabbt? min ligger konstant på 0.83-0.84 betyder inte det för fett blandning?


Jo.
Troligen fel på sonden.


Nja, att spänningen ligger på uppåt 0,8 V är ju helt rätt när blandningen dessutom helt klart är för fet. Så jag tror knappast på något lambdasondsfel.
Kolla om den börjar lambdareglera när man slår över Flextek till bensinläge.

Men jag skulle nästan misstänka motortempgivaren i det här fallet, avbrott eller för hög resistans i den så att styrdonet tror att motorn är kall och ska ha varmkörningsanrikning. Prova att koppla in ett motstånd på 270 ohm istället för givaren, det simulerar varm motor. Om den börjar lambdareglera då så kan man vara säker på att det är tempgivarfel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011