Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-09-19 19:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-07-07 19:18 

Finns det något bra sett att rengöra spridare på egen hand?

Spridarbilden borde väl gå att kontrollera genom att sätta lite tryck på en spridare, typ med en spolarpump och vattten?

Alla tips välkommna?

Kanske klistra denna?

/Tobias

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:46 
Forummoderator

Spridarrengöring har varit uppe i många trådar, t ex http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0&start=31 .

Men jag vill MYCKET bestämt varna för att prova spridare med vatten, det brukar inte bli någon ordning på dem efteråt. Speciellt om de blir liggande med vatten i sig efter provningen och inte tas i drift med lämpligt bränsle omedelbart.

Inläggsrubrik: cleaner
InläggPostat: mån 08-07-07 22:22 

Okej, tack för varningen om vattnet.

Det är så att jag misstänker att nån av spridarna är lite täppt i min gamla Porsche från -86 som stått många år.

Den går lite ojämnt på tomgång då den missar på nån burk emellanåt så jag tänkte först prova med lite e85 i tanken för att se om det hjälper. Vet iof inte om det är bättre med lampfotogen som jag hört ryktas ska va bra?

Efter en sån test så är det egentligen bara ur med spridarna som gäller men tänkte det kunde va gott att slippa det.

Har nån någon erfarenhet eller haft någon framgång genom att tanka E85 eller något annat för att rengöra spridare?

/Tobias

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 22:58 
Forummoderator

En annan sak som är minst lika vanlig som igensatta spridare, är tjuvluft pga dåliga O-ringar mellan spridarna och insugningsröret. Det brukar märkas mest vid tomgång när det är stort undertryck i insugningsröret.
Lätt att felsöka genom att spraya med startgas runt spridarna medan motorn går på tomgång. Om den går jämnare när man sprayar på ett visst ställe, vet man att det finns en läcka där.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme