Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-07-07 19:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Finns det något bra sett att rengöra spridare på egen hand?

Spridarbilden borde väl gå att kontrollera genom att sätta lite tryck på en spridare, typ med en spolarpump och vattten?

Alla tips välkommna?

Kanske klistra denna?


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 19:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Spridarrengöring har varit uppe i många trådar, t ex http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0&start=31 .

Men jag vill MYCKET bestämt varna för att prova spridare med vatten, det brukar inte bli någon ordning på dem efteråt. Speciellt om de blir liggande med vatten i sig efter provningen och inte tas i drift med lämpligt bränsle omedelbart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: cleaner
InläggPostat: mån 08-07-07 22:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Okej, tack för varningen om vattnet.

Det är så att jag misstänker att nån av spridarna är lite täppt i min gamla Porsche från -86 som stått många år.

Den går lite ojämnt på tomgång då den missar på nån burk emellanåt så jag tänkte först prova med lite e85 i tanken för att se om det hjälper. Vet iof inte om det är bättre med lampfotogen som jag hört ryktas ska va bra?

Efter en sån test så är det egentligen bara ur med spridarna som gäller men tänkte det kunde va gott att slippa det.


Har nån någon erfarenhet eller haft någon framgång genom att tanka E85 eller något annat för att rengöra spridare?


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan sak som är minst lika vanlig som igensatta spridare, är tjuvluft pga dåliga O-ringar mellan spridarna och insugningsröret. Det brukar märkas mest vid tomgång när det är stort undertryck i insugningsröret.
Lätt att felsöka genom att spraya med startgas runt spridarna medan motorn går på tomgång. Om den går jämnare när man sprayar på ett visst ställe, vet man att det finns en läcka där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-19 21:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Då min Laguna 3 av 2011 års modell började gå på 3 cylindrar konstaterades efter mycket felsökning och injector cleaning tillsats i bränslet att en spridare behövde bytas ut. Detta skedde idag och jag kunde då studera den krånglande spridaren. Den var ordentligt igenkladdad med en seg brun massa.
Bild

På en tandpetare såg kleten ut så här.
Bild

Kleten verkade lättlöslig i ren bensin.
Bild

Efter att ha petat bort kleten och tvättat med bensin såg spridarmynningen ut så här.
Bild

Tror ni kleten kommer från bränslet, mest E85, eller från oljedimma från återcirkulationen?
Jag har en känsla av att det finns ett visst fog för att ibland köra med koncentrerad bensin i tanken.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-20 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan nog vara bägge delarna, och kanske också en följd av kemiska reaktioner mellan vevhusventilationsrester och komponenter som ingår i bränslet.
Nu i höstas har jag kört en tank bensin i min Ford Focus (fabriks-FFV), den började sätta felkod för mager blandning (P0171) lite väl ofta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-20 10:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Kan det vara bra att ta loss och rengöra spridarna utvändigt som på bilderna?
Färddatorn ljuger väl mycket om förbrukningen, kan det vara ett tecken på smutsiga spridare?
S40 2,0f senaste tank på E85 visade 14,3 medan verklig var ca 12,8 (korta körningar)
På bensin har den nu visat 9,8 och verklig var ca 9,1...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-20 18:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om felvisningen har ökat med tiden, så är det ett tydligt tecken på att spridarna börjar bli igensatta.
Sen återstår det att se om det hjälper med bara en utvändig rengöring eller om man måste ge sig på dem med ultraljudstvätt och vakuumpump också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-20 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har för lite statistik för att se om felvisningen ökat, bara kört bilen drygt 1000 mil på 10 månader än så länge och inte antecknat vad färddatorn visat varje tankning tyvärr.
Undrar vad det skulle kosta att lämna in dem jämfört med att köpa nya.
Tycker även bilen känns lite slöare än den borde, men har inte provkört någon annan likadan tyvärr.
Är bara 6000 mil på den och förra ägaren körde på bensin.
Jag har bara kört på etanol ca 1000 mil utan problem, till för tre tankningar sedan.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-20 23:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Acura Jan:

Eftersom jag hade samma motor i V70 2.0F, så kan du få mina erfarenheter att jämföra med. Om jag låg på så exakt 100 km/tim som jag kunde, så varvade motorn också exakt 3000 varv/minut på femmans växel. Jag köpte den bilen när den hade gått ungefär 3 700 mil. Då, i början mätte jag upp med tankningskvittona att den drog i genomsnitt 1,18 l/mil. Detta var en mätning på 2 - 3 månader så det blir ett genomsnitt. Men hela tiden på E85. Jag tankade aldrig något annat i den bilen.
Om jag körde med släpvagn märktes det en tydlig bränsleökning. Jag har inga siffror, men om man t.ex körde ett lass till kommunens soptipp, ca 30 km enkel resa, så märkte man direkt på bränslemätaren att den hade rört sig neråt mer än vad man var van vid. Likaså farthållaren ökade också förbrukningen tydligt. Därför använde jag sällan den.
I somras sålde jag av den bilen, som då närmade sig 16 000 mil. Bl.a AC'n var slut och skulle förmodligen ha kostat oförsvarligt mycket pengar att laga. Nya spridare fick jag under garantitiden utan kostnad. Det lär ha varit sämre kvalitet på dom fabriksmonterade? Men sedan under våren 2019 var det dags för nya spridare igen. Någongång runt 8 000 mil fick jag låta göra rent gasspjället. Det var rejält kladdigt inuti. Tänk bilden på GL's spridare här. Tänk sedan insidan på hela gasspjället med liknande svarta kladd. Vi var ute och åkte och helt plötsligt fanns det ingen tomgång på motorn. Vi frågade på en närliggande verkstad och dom tog in bilen, dom skulle bara dricka ur kaffet först. Förmodligen förstog dom vad felet var för dom gick direkt på spjället. Dom läste naturligtvis av felkoder, men det fanns inget om gasspjället, men dom hade nog erfarenhet ändå?
Numera åker jag en Ford Kuga Ecoboost E85 -19. Det är automatlåda i den så den drar ungefär runt litern/mil. Och tanken är mindre än i Volvon så man upplever att man måste tanka oftare. Men motorn är mindre, 1,5 liter, men lika många hkr 150. Däremot högre vridmoment än vad Volvon hade. Den hade 190 Nm. Den nya Forden har 240 Nm. Om det märks i jämförelse är svårt att säga, för bilarna är ju så olika. Och Volvon var manuell växellåda och Forden är som sagt automat.
Tag siffrorna som jämförelsesiffror till din S40. Annars är det också svårt att jämföra bilarna. Men ibland saknar jag Volvon trots all modern och ny teknik i Forden. Jag har inte hunnit lära mig allt ännu och frågan är väl om jag någonsin kommer att använda allt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-20 23:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hur märkte du att spridarna blev dåliga?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-12-21 00:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det märktes inte förutom att motorlampan lyste. Bilen gick som den brukade (problemfritt enligt min bedömning) men verkstaden måste ju ha läst av felkoder.
Jag kan ju tillägga att jag lät göra alla servicerna enligt schema, eller styrdatorns meddelanden, hela tiden. Alltså bytte olja var 1000 mil och övrig service var 2000 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-12-21 00:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om någon utomstående nu läser det här och påpekar att det är dyrt att byta olja så ofta, så skall man betänka att det står faktiskt i moderna bilars handböcker att man skall byta olja varje år. Och enligt försäkringsbolagen kör medelbilistsvensson 1250 mil om året. Däri ligger ju det här oljebytet. Så orimligt dyrt är det inte med en FFV. Eller E85-bil som man också kan säga.
Nu finns det dom som kör mycket mer om året. Många av dom använder sin bil i jobbet. För den som gör så är det "superviktigt" att bilen fungerar perfekt i alla väder och årstider. En förutsättning för detta är att man sköter servicen med bl.a oljebyten. Använder man sin bil i jobbet har man inte råd att slarva med service och oljebytena. (Jag har själv haft sådant jobb) Detta gäller alla bilat och oavsett vilket bränsle man kör på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-12-28 18:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Återrapportering om hur det gick efter spridarbytet i Lagunan.

Motorn blev som ny igen! Vi får se hur länge det varar.

Intressant nog kunde Renault inte hitta en utbytes/reservspridare i vare sig Sverige eller Frankrike! De hittade i stället en motsvarande till en Nissanbil som har samma motor.

Den utbytta spridaren satt vid cylinder 4 som sitter närmast växellådan och insugsspjället med återcirkuleringsinsläppet. Kan det ge en förklaring till varför just den spridaren verkar ha blivit mest utsatt?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-02-14 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
GL skrev:
Återrapportering om hur det gick efter spridarbytet i Lagunan.

Motorn blev som ny igen! Vi får se hur länge det varar.



Problemet med spridarna återkom efter ca 300 mil men löstes med en halv tank bensin som kördes nästan slut innan E85 tankades igen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011