Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Rengöra spridare/Serva spridare
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=3494
Sida 2 av 2

Författare:  AcuraJan [ lör 20-02-15 09:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rengöra spridare/Serva spridare

Kan det vara smuts som blir stående i insugsgrenrör, slangar och vevhusventilation. Vid körning på etanol fastnar mer på spridarna men vid körning på bensin löses det upp bättre?
Förebygga genom att demontera och rengöra allt?
Eller bara invändig motortvätt och extra oljebyte?

Författare:  GL [ mån 20-04-27 20:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rengöra spridare/Serva spridare

Mer återrapportering efter spridarbytet (bara en spridare). Förbrukningen har stabiliserats på en lägre nivå. Då det har blivit en hel del blandtankning både av prisskäl och av försök att motverka de tidigare spridarproblemen har jag normaliserat förbrukningsvärdena till ren E85 så man kan se effekten av spridarbytet. Procenten etanol i bränslet under tidsperioden visas av de blå punkterna i diagrammet.

Bild

Författare:  lekman [ fre 20-06-26 11:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rengöra spridare/Serva spridare

Hej
Kör sen många år tillbaka en audi 10V turbo, 2,2, med eftermarknadssystem och kör på E85. Har Bosch Evo14 spridare på 550CC och laddar ibland på till 1,5 bar i laddtryck. Går fint och förbrukningen ligger under 1,4 l/mil, vilket kan översättas till ca 1,1 i bensin?
Det är egentligen sen jag regelbundet, eller egentligen hela tiden, ger RedLine SI1 alcohol som tillsats som spridarna börjat fungera riktigt bra, Inga problem längre. tidigare brukade jag tanka bensin ibland för att underhålla spridarnas prestanda
Vad innehåller en sån tillsats och varför ger man inte bränslet dessa tillsatser från början så kanske inte E85 fått ryktet att det sätter igen spridare?
/Lars

Författare:  torbjorn [ fre 20-06-26 21:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rengöra spridare/Serva spridare

Tillsatserna innehåller ofta något liknande tvåtaktsolja, diverse aromatiska (cykliska) kolväten och tensider (diskmedel).
Ett skäl till att inte ha dem iblandade i bränslet är att de kan orsaka andra problem om man ständigt tillsätter dem (t ex att katalysator och lambdasond förstörs i förtid, sotbildningen blir onödigt stor, det kan bli beläggningar på tändstiften som ställer till problem). Det är också möjligt att de där tillsatserna skulle kunna angripa en del organiska material i bränslesystemet (t ex gummislangar, isolering i elektriska bränslepumpar, inre delar i bränslefiltret) om de får vara kvar där länge.

Författare:  GL [ mån 20-09-07 21:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rengöra spridare/Serva spridare

Fortsatt återrapportering av driften med en utbytt spridare. För en månad sedan återkom problemet med 3 cylinderdrift då och då samt ökad bränsleförbrukning. Beslöt då att satsa på renovering av alla spridarna eftersom Renault inte kunde erbjuda nya spridare för denna bil! Vid renoveringen observerades att filtren i insprutarnas inlopp var mer eller mindre upplösta och troligen orsakat alla problem genom att delar av dem ibland fastnat i spridarmekanismen eller blockerat utsprutningshålen. Jag och renoveraren beslöt då att helt enkelt ta bort resterande filterdelar och inte montera några nya filter. Efter montering i motorn var det en fröjd att köra bilen igen! Återstår att se hur länge detta tillstånd håller i sig.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/