Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-11-15 11:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-18 16:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Nej, den brukar växla mellan 0-0,2 respektive 0,8-1,0 V. Men det beror ju på vad man mäter med också, växlingarna kan gå så fort att en vanlig digitalmultimeter inte hänger med. Det är säkrare att mäta med oscilloskop på lambdasignalen.

Läs av felkoder på S40:n och ta reda på vad som egentligen är problemet, innan du börjar misstänka lambdasonden.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-20 21:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
men visst är det ett tecken på att den håller på vara slut? den har gått 30K mil. Dessutom har jag mätt min (saab) sond med samma multimeter och där hängde den med iaf.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-21 21:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
När motorn går på tomgång brukar växlingarna bli tillräckligt långsamma för att de flesta multimetrar ska hinna med.
Men det kan variera mellan olika bilar. Ju närmare motorns avgasportar lambdasonden sitter, desto snabbare växlingar (och vice versa).

En annan otrevlig sak som jag har varit med om, var att en trasig topplockspackning ledde till att lambdaregleringen inte fungerade på tomgång utan spänningen låg fast på 0,5 V (alltså den referensspänning som styrdonet lämnar). Detta pga att det läckte ut kylvatten i avgaserna, som på tomgång kylde lambdasonden tillräckligt för att den skulle sluta fungera. När motorn gick med belastning fungerade allt utmärkt, när man släppte gasen fortsatte den lambdareglera kanske en halv minut innan den lade av.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011