Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-09-21 11:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-06 12:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Jo, det har funderats på sådana lösningar. Nu finns det ingen luftmängdmätare på den där gengasbilen, men en lösning som ska in i nästa styrdon (färdigkonstruerat för flera år sedan men det har inte blivit byggt än) är att välja tre olika fasta integrationstidskonstanter med hjälp av en gasspjällkontakt.
Vi får alltså en tidskonstant för tomgång, en annan för dellast upp till 75 % gaspådrag, och en tredje för fullgas. Det borde fungera tillräckligt bra i praktiken.
En annan variant som jag har hört att man har funderat på men som jag inte vet om den är praktiskt provad är, att integratorn utgörs av en digital potentiometer som styrs av en binärräknare som räknar upp eller ner beroende på om lambdasondssignalen ligger hög eller låg. Där skulle det vara lätt att ändra tidskonstanten genom att styra klockfrekvensen till räknaren efter någon lämplig parameter.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 10:38 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-30 10:41
Inlägg: 18
Ort: Aachen, Tyskland
Sorry, I'm ran a bit out of swedish... think I can still understand what you write, but I don't want to bother you with my bad swedish, so please excuse:

I stopped Etanol mixing into my '92 900i (LH2.4) for a while, because CE went on sometimes even without havin E mixed into the fuel. A bit later I heard a "wrong" sound from the exhaust, so I found the Y-Pipe (just before the catalyst) to be broken. I now have a new one plus a new fuel filter.

Still CE comes on sometimes... Only drove a couple km since then, shall I wait for CE to calm down, or is it worth changing the Lambda sond anyway (since it seems to be the original one 230.000km), if yes, can I buy a cheap one (i.e. Biltema as mentioned in the beginning of the thread) or Bosch, NGK, Beru while NGK seems to be the cheapest of the "branded". Is it ok to buy an "***" one without specific plug (which I can take from the old, but what is a proper way to attach the plug, then?)

As I understand from previous posts a wideband lambda sond isn't suitable for injection systems that originally come with a regular one?

Is it easy to replace it (screw out, detach, screw new in, attach) ?

Thanks a lot.
/Tomas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 11:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
I think you should begin by reading out the error codes to figure out why the CE lamp went on. Maybe there is another fault that has nothing with the lambda sensor to do.

Anyway, replacing the lambda sensor is a simple task except for that it can be awfully seized in place after many years. Use a perfectly fitting socket or ring wrench for removing the old sensor, you will just damage the hexagon if you try to use a pipe wrench or adjustable wrench.

Replacement sensors usually come with short (100-200 mm) leads that are to be spliced to the longer cables of the original sensor. Usually, heat-resistant crimp terminals are supplied with the replacement sensor.
Remember that you should NEVER solder the leads of a lambda sensor, neither should you use any kind of oil or grease at the splice or connector. This is because oil, grease or solder residue will creep through the cables and contaminate the internal parts of the lambda sensor.

And that is true, a wideband lambda sensor cannot replace a regular one.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 12:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
If you have problems removing the lambda sensor you could start the engine and let it warm up for a while.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 15:35 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-30 10:41
Inlägg: 18
Ort: Aachen, Tyskland
Tack for svara ;)

I'm pretty sure that blink codes are related to oxygen sensor, just not if the broken y-pipe can have causes this as well.

Should have proper tools available. Thanks for advice.

/Tomas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-30 18:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
monterade idag en flextek modell nyare med lambdakabel, problemet är bara att lambdakabeln har 4 st olika färger. Vit, grön och 2 st till jag inte kommer ihåg.

Bilen är en volvo 850 -92


På flextek enheten fanns det en kabel man skulle koppla till MAP sensorn om man hade en. Kan det vara så att autoffv inte fungerar med bilar med MAP sensor?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-05-30 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1886
Ort: 08- och Småland
Här är kabelfärger och funktion:

Lambdasonder.
Det finns 2 olika huvudtyper av lambdasonder en modell som arbetar med en styrspänning på 0,1 till 1,0 volt den här är den vanligaste. Den andra arbetar mellan 0 och 5volt och återfinns i bredbandslambdamätare tex denna är både ovanligare och dyrare.



Det finns 4 st olika modeller av den vanligaste (olika kabeluppsättningar).

1. med en kabel givaren är jord och kabeln är signal.

2. med två kablar signal svart=signal grå=jord.

3. med tre kablar dom två kablarna med samma färg vanligtvis vita är till förvärmningen den tredje signal.

4. med fyra kablar dom två kablarna med samma färg vanligtvis vita är till förvärmningen den tredje svart=signal den 4e grå=jord.


”lånat” från: http://lambda.webb.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-30 22:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
problemet är att det är fyra olika färger, inga var av samma färg.

Såg jag i syne lr?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-31 08:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
är det skadligt att dra ut kontakten till lambda och mäta signalen med multimeter på de fyra stiften på tomgång?

Motorn kommer ju ge felkoder men det kan väl inte hända något annat?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-31 20:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
är det skadligt att dra ut kontakten till lambda och mäta signalen med multimeter på de fyra stiften på tomgång?

Motorn kommer ju ge felkoder men det kan väl inte hända något annat?


Nejdå, det går bra att koppla ur lambdasonden och ha motorn igång. Men det är bäst att ha tändningen avstängd vid ur- och ikoppling av den.

Ett annat sätt att identifiera vilken ledning som är vilken, är ju att titta i bilens elschema för att se vilken pinne i kontakten som används till vad (och för den delen vilka ledarfärger som gäller i bilens kabelstam).

Om du tittar på ledningarna på "bilsidan" av lambdasondskontakten så kan du räkna med att om en av dem är skärmad, så är innerledaren i den skärmade kabeln signal och skärmen signaljord.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-31 20:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Den stora bristen med det där systemet är att integratorn har fast integrationstid. Egentligen borde den vara proportionell mot gasflödet genom motorn. Löptiden i systemet (alltså från sekundärluftspjäll, via en halvmeter slang, gasblandare, insugningsrör, motor, främre avgasrör, till lambdasonden) är ju direkt proportionell mot gasflödet, i princip gaspådrag gånger varvtal.

Det låter som en uppgift för transmissionsgrindar i C-MOS. Att ha ett par parallellkopplade motstånd med en grind i serie med varje, och sedan låta dessa bestämma tidskonstanten i integratorn. Men då växer i och för sig komplexiteten på kretsen ganska snabbt. Kan man inte programmera PIC-kretsar för dylik styrning är dock transmissionsgrindar en lösning (som i alla fall jag skulle testat eftersom jag inte är så duktig på programmering).

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-31 22:01 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Ett annat sätt att identifiera vilken ledning som är vilken, är ju att titta i bilens elschema för att se vilken pinne i kontakten som används till vad (och för den delen vilka ledarfärger som gäller i bilens kabelstam).
ett annat sätt är att fråga en som säljer 850 sonder vilket stift den svarta kabeln ska vara på :)

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-31 22:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
askilje skrev:
På flextek enheten fanns det en kabel man skulle koppla till MAP sensorn om man hade en. Kan det vara så att autoffv inte fungerar med bilar med MAP sensor?
Någon?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-01 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
torbjorn skrev:
Den stora bristen med det där systemet är att integratorn har fast integrationstid. Egentligen borde den vara proportionell mot gasflödet genom motorn. Löptiden i systemet (alltså från sekundärluftspjäll, via en halvmeter slang, gasblandare, insugningsrör, motor, främre avgasrör, till lambdasonden) är ju direkt proportionell mot gasflödet, i princip gaspådrag gånger varvtal.

Det låter som en uppgift för transmissionsgrindar i C-MOS. Att ha ett par parallellkopplade motstånd med en grind i serie med varje, och sedan låta dessa bestämma tidskonstanten i integratorn. Men då växer i och för sig komplexiteten på kretsen ganska snabbt. Kan man inte programmera PIC-kretsar för dylik styrning är dock transmissionsgrindar en lösning (som i alla fall jag skulle testat eftersom jag inte är så duktig på programmering).


Jo, precis den lösningen har jag varit inne på också. En andra version av det där styrdonet är uppritad (för mer än 5 år sedan) men ännu inte provbyggd. Där blir lösningen att via en gasspjällkontakt välja tre olika integrationstider - för tomgång, delgas respektive fullgas. Transmissionsgrindar används då för att koppla in olika seriemotstånd före integratorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-18 10:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
är det vanligt att en sond liggen konstant på ca0.5-0.6 v? Lambdalampan började lysa tvärt imorse på s40n, den slocknade sedan och man märker inget när man kör.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011