Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Justera Tomgång
InläggPostat: tor 08-07-24 19:40 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Jag har sett ett antal nya bilar som vid start ökar varvet till så högt som 1800rpm ett tio tal sekunder, detta är en funktion som jag kunnat gynnas av. Min bil är lite orolig precis vid start vid 750-800rpm, om jag har otur kan den stanna. Detta händer inte ofta, men som sagt vore det trevligt om det fanns en lösning på tomgångs problemet.
Bilen är en Volvo 940 -98 med Motronic 2.4 samt EZ116K, finns det något uttag någonstans som man kunde aktivera manuellt för att höja tomgången?
Officiellt går det ju inte att justera tomgången, men det brukar ändå finnas sätt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-24 23:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se nu, det är väl LH 2.4 ? Om det hade varit ett Motronic-system så hade det skött även tändningen.

Den enda möjlighet jag skulle kunna tänka mig för att påverka tomgångsvarvtalet är att det finns en bygel någonstans (tror den ska hänga ut ur insprutningskabelstammen antingen nära styrdonet eller någonstans till höger på torpedväggen) som talar om för LH-styrdonet om bilen har manuell växellåda eller automatlåda. Det är stor sannolikhet att tomgången beter sig annorlunda i det andra läget på den byglingen.

Men dålig tomgång enstaka gånger brukar ofta bero på antingen att tomgångsventilen kärvar och inte rör sig riktigt fritt, på vintern kan den t o m frysa fast, eller att gasspjällkontakten är opålitlig och inte alltid slår till när man har släppt gasen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-25 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Det finns även en sådan bygel för att höja varvtalet något när en ev. AC-kompressor slår till.
Kanske också är användbart.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 22:02 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
torbjorn skrev:
Men dålig tomgång enstaka gånger brukar ofta bero på antingen att tomgångsventilen kärvar och inte rör sig riktigt fritt, på vintern kan den t o m frysa fast, eller att gasspjällkontakten är opålitlig och inte alltid slår till när man har släppt gasen.


Kan detta märkas bara på E85? För på bensin syns inte dessa tendenser alls?
Bilen är bara konverterad med Flextek sensor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011