Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 11:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Det är märkligt, själv har jag inte uppfattat att motorn startar lättare under drift med E85 genom att man överdriver dosen vid kallstart. Min lösning är att istället dra ner på dosen bränsle just vid en kallstart. För kallstarter använder jag en lång pvc-slang kopplad till insugningsröret och med en startgasflaska i den andra änden. Den långa slangen ger en varaktig och mjuk dosering av gasen under starproceduren.

Slangen ska då vara öppen så att gasen kan transporteras in i motorn. då motorn startat kniper man slangen igen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vilken bil gäller detta, och vid vilka temperaturer får du kallstartsproblem?
Har du provat att bara göra ett kort startförsök och sedan vänta 10 sekunder och sedan prova att göra ett längre startförsök?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 12:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Det är en Citroen Xantia 95 2,0 l. Under sommarhalvåret blir det problem under ca: +10 grader. Vinter, ca: +5 grader.

Det har jag nog provat. Utan hjälpmedel (startgas) får jag göra flera startförsök (kanske 3 eller 4) men även med stargas kan man få göra två startförsök, dvs. att den startar på det andra försöket.

Men att just göra ett kort som åtföljes av ett långt, återstår att prova. Dock kör jag på bensin nu men då besikningen stundar ska jag växla till E85. Jag har en dålig Kat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ahh, ok.
Jag fick för mig att du hade en flexifuelbil...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 19:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Jag ändrar mig! Det jag pratar om gäller ett varmkörningsproblem inte kallstart. Problemet är att motorn inte startar direkt utan går några varv först innan den startar (vid etanoldrift). Genom att strypa till bränslet en aning just vid starten undviker man att motorn blir sur. Metoden med en lång PVC-slang är dock ganska finurlig vid kallstart. Dessutom når slangen in till bilens kupee där man kan ha en liten flaska placerad.

Förövrigt var huvudsyftet med inlägget att få access för att kunna lägga in en länk i mitt nya ämne om "IPE för längre öppningstid". Det kan ju leda till en massa spam som proppar igen forumet annars. :roll:

Hur gör flexifuelbilarna vid kallstart, vräker dom på med etanol?

Å andra sidan, om man stryper bränslet det första startförsöket så kanske datorn tror att det är för lite bränsle och på det viset doserar in extra mycket det andra försöket [liten fundering].


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 23:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror de där problemen bara uppträder om inte tändningen är optimal i starten.
Kan du ändra tändningen så hjälper det enormt.
Jag lyckade hitta den optimala cranktändningen genom att vrida fördelaren till det läge där tomgången blev snabbast strax efter en rejäl kallstart.
Sedan dess har jag tyckt det verkat omöjligt att sura ner en etanolmotor, man kan vräka på med en massa, även hinka in före starten om det är svårt att få in tillräckliga startmängder pga spridarstorlek.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 00:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
"fördelaren" Är det en gammal Golf GTI? Jag ägde en sån för ett antal år sedan men den försvann i Oslo då den blev omöjlig att starta efter en tullkontroll. Jag fick hjälp av ett antal norrmän men ingenting hjälpte - motorn vägrade att starta. Faktiskt inte ens en antydan. Den blev kvar då jag tog tåget hem, sen dess är den väck.

Ändra tändningen på en ECU-baserad bil! Inget som jag har någon erfarenhet av men kanske fler har upplevt samma typ av startolägenhet vid etanoldrift?

Det låter lovande, i så fall kan man öppna ordentligt så att bilen startar direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 01:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har en MB 190E -86
I detta väder typ -2 eller så startar den nästan lättare än på bensin.
Typ på första varvet.
Iofs har jag även höjt kompressionen så mkt man kan plana, 1.5 mm
och det hjälper till enligt andras erfarenheter. (blir ngt högre temp på den komprimerade blandningen)

Jo, tyvärr är det ju svårare utan vridbar fördelare.. :cry:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011