Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 12:49 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Nu vet jag inte vilken motorstyrning Du har men jag skulle inte tro att Du kan ha för fet blandning utan att få någon felindikering.
Jag kommer ihåg någon som fick felindikering på för mager blandning (kom utanför tillåtet område) på sin Citroën XM när han tankade E85 utan att konvertera alls. Samma sak borde hända om regleringen inte räcker åt andra hållet. Har Du OBD-uttag?

Jag har använt en mOByDic och ett enkelt diagnosprogram som mäter short term fuel correction och long term fuel correction. Dessa ska vara så nära 0 som möjligt, särskilt long term.

Hela mitt bygge är beskrivet på
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... t=roadster

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 16:49 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag kör Volvo 740 -88, med Flexitune. Jag har ställt ökningen på 80% och kör normalt med blandtankningsläget, d.v.s. ca:40% ökning. "100%-läget" använder jag för "riktiga" kallstarter kallare än 0.
Jag har bara upplevt problem liknande dina när BTR:en höll på att ge upp, jag hade 1.5 bars tryck istället för 2.5. Ett tips kan vara att kolla bränsletrycket.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 23:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Baggis skrev:
Jag har inte gjort någon mer avancerad koll av vad som sker, men har på goda grunder antagit att det för den motorn krävs större kallstartsanrikning och även under längre tid än för andra motorer. Detta har även "magnul" på detta forum konstaterat, om jag minns rätt. Jag kanske kunde öka på potten på FTn lite till för att ge mer soppa innan lamda-reglerat, men har inte gjort det för att inte riskera att det blir onödigt fett vid körning med varm motor.


Detta kommer väl motorns eget styrdon att reglera?

Tänkte på det där med choke i Flexitune. Har den inte flera steg? Detta kanske har tillkommit på senare modeller iofs.

Verkar konstigt annars att den inte klarar av att feta upp tillräckligt ens vid +20 grader tycker jag!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många konverterade bilar som nästan är svårare att kallstarta vid +20 °C än vid några minusgrader. Det är väl så att det på bensin nästan inte behövs någon kallstartanrikning alls vid sommartemperaturer, om motorn har moderna spridare som finfördelar bränslet bra. Men E85 tycks kräva en viss anrikning upp till kanske 40 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 09:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ragamuffin skrev:
Baggis skrev:
Jag har inte gjort någon mer avancerad koll av vad som sker, men har på goda grunder antagit att det för den motorn krävs större kallstartsanrikning och även under längre tid än för andra motorer. Detta har även "magnul" på detta forum konstaterat, om jag minns rätt. Jag kanske kunde öka på potten på FTn lite till för att ge mer soppa innan lamda-reglerat, men har inte gjort det för att inte riskera att det blir onödigt fett vid körning med varm motor.


Detta kommer väl motorns eget styrdon att reglera?

Iofs, men det finns väl gränser där också? Dvs om jag fetar på FTn för mycket så kommer det väl till en gräns när inte styrdonet längre kan reglera ned mängden?

Ragamuffin skrev:
Tänkte på det där med choke i Flexitune. Har den inte flera steg? Detta kanske har tillkommit på senare modeller iofs.

Verkar konstigt annars att den inte klarar av att feta upp tillräckligt ens vid +20 grader tycker jag!

Jo, FT-seq, som jag har, har 5 stegs choke. Det räcker dock som sagt inte till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 10:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Det finns många konverterade bilar som nästan är svårare att kallstarta vid +20 °C än vid några minusgrader. Det är väl så att det på bensin nästan inte behövs någon kallstartanrikning alls vid sommartemperaturer, om motorn har moderna spridare som finfördelar bränslet bra. Men E85 tycks kräva en viss anrikning upp till kanske 40 °C.

Just så uppfattar jag min Omega. Det är närapå lättare att starta vid säg nån minus till ett antal plus än när det är +20.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 15:44 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Baggis skrev:
Ragamuffin skrev:

Detta kommer väl motorns eget styrdon att reglera?

Iofs, men det finns väl gränser där också? Dvs om jag fetar på FTn för mycket så kommer det väl till en gräns när inte styrdonet längre kan reglera ned mängden?



Jag tror att risken är försumbar men mät på lambdan för att se vad som händer.
På Cittran hade jag en diod inne i bilen som blinkade i takt med hur lambdan jobbade. (Då kan man dessutom se när insprutarna stängs av vid motorbroms.)
På många europeiska bilar reglerar inte lambdan vid fullgas. Därför var min "lambdadiod" bra att ha för kontinuerlig kontroll under färd. Om dioden halvlyser vid fullgas är flödet OK.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 19:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Nej, men däremot brukar det stå i instruktionsböckerna att bränslebyte ska göras när motorn är varm, så att styrsystemet vet vad det är för bränsle innan nästa kallstart.


Brukar lambdaregleringen gå igång direkt efter start av motorn om man endast haft den avstängd en kort stund (t.ex för tankning). Eller är det alltid en viss tids gång som lambdareglering håller sig undan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om motorstyrsystemet har möjlighet att avgöra att lambdasonden är varm och klar för drift (t ex att lägga på en egen referensspänning och se när lambdasonden tar över och bestämmer spänningen på pinnen) så börjar det säkert lambdareglera så snart lambdasonden har kommit igång. Om däremot lambdasondsingången inte är så påkostad så väntar nog programvaran 10 sekunder eller så efter start innan den försöker lambdareglera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 05:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
krassegrand skrev:
Jag har faktiskt de senaste dagarna haft lite startproblem med min Smart...


Smartproblem då? Sorry, kunde inte låta bli. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 07:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Databoxen skrev:
krassegrand skrev:
Jag har faktiskt de senaste dagarna haft lite startproblem med min Smart...


Smartproblem då? Sorry, kunde inte låta bli. :D



Haha!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 07:05 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Databoxen skrev:
torbjorn skrev:
Nej, men däremot brukar det stå i instruktionsböckerna att bränslebyte ska göras när motorn är varm, så att styrsystemet vet vad det är för bränsle innan nästa kallstart.


Brukar lambdaregleringen gå igång direkt efter start av motorn om man endast haft den avstängd en kort stund (t.ex för tankning). Eller är det alltid en viss tids gång som lambdareglering håller sig undan?


Det beror antagligen på hur länge en kort stund är. Lambdan arbetar vid 600°C (tror jag) och kallnar givetvis tillsammans med avgassystemet snabbare än resten av motorn men vid ett "tjyvstopp" då man startar igen direkt tror jag att den lambdareglerar direkt, kanske också efter en tankning.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 07:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är det inte vid 300 grader lambdasonden börjar ge en skaplig utsignal?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lambdasond
InläggPostat: mån 08-08-11 08:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
315 grader är minimitemperaturen för en lambdasond. Läs mer här:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 08:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror ju också på om lambdasonden har förvärmning eller inte, hur snabbt den kommer igång efter ett stopp.
På förvärmda lambdasonder är ju värmeelementet av PTC-typ, så där borde man själv kunna avgöra när sonden är varm genom att mäta strömförbrukningen och se när den har sjunkit till nära slutvärdet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011