Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 09:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Det beror ju också på om lambdasonden har förvärmning eller inte, hur snabbt den kommer igång efter ett stopp.
På förvärmda lambdasonder är ju värmeelementet av PTC-typ, så där borde man själv kunna avgöra när sonden är varm genom att mäta strömförbrukningen och se när den har sjunkit till nära slutvärdet.


Används strömavkänning för att kolla när sonden är varm i styrdon?

torbjorn skrev:
Nej, men däremot brukar det stå i instruktionsböckerna att bränslebyte ska göras när motorn är varm, så att styrsystemet vet vad det är för bränsle innan nästa kallstart.


Vad händer om man byter bränsle när motorn är kall? Om man tänker sig att man ena dagen kör slut på E85, och nästa morgon häller i bensin innan man startar. Styrdonet kommer ju ligga kvar på E85 uppfetning. Således kommer väl kallstartsanrikningen vara alldeles för hög än nödvändigt. Så fort lambdaregleringen startar kommer styrdonet förstå att det är bensin i tanken när den får reglerna ner insprutningstiden över en viss procent för att behålla lambda 1.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
torbjorn skrev:
Det beror ju också på om lambdasonden har förvärmning eller inte, hur snabbt den kommer igång efter ett stopp.
På förvärmda lambdasonder är ju värmeelementet av PTC-typ, så där borde man själv kunna avgöra när sonden är varm genom att mäta strömförbrukningen och se när den har sjunkit till nära slutvärdet.


Används strömavkänning för att kolla när sonden är varm i styrdon?

Jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om det görs på moderna bilar där lambdasondsförvärmningen matas från en egen pinne på styrdonet. Om inte annat är det väl numera ett OBD-krav att kunna tända varningslampa och sätta felkod om förvärmningen lägger av.
Förr i tiden matades ju förvärmningen ofta från bränslepumprelät eller direkt från tändningslåset.

Databoxen skrev:
torbjorn skrev:
Nej, men däremot brukar det stå i instruktionsböckerna att bränslebyte ska göras när motorn är varm, så att styrsystemet vet vad det är för bränsle innan nästa kallstart.


Vad händer om man byter bränsle när motorn är kall? Om man tänker sig att man ena dagen kör slut på E85, och nästa morgon häller i bensin innan man startar. Styrdonet kommer ju ligga kvar på E85 uppfetning. Således kommer väl kallstartsanrikningen vara alldeles för hög än nödvändigt. Så fort lambdaregleringen startar kommer styrdonet förstå att det är bensin i tanken när den får reglerna ner insprutningstiden över en viss procent för att behålla lambda 1.


Jo, men den typen av händelser är ju mycket sällsynt under en bils livslängd, om den händer någon gång emellanåt får man väl ta de extra HC-utsläppen man får just då.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 10:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Står det något i instruktionsboken för en FFV bil, VARFÖR man skall tanka när motorn är varm?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 12:08 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Databoxen skrev:
Står det något i instruktionsboken för en FFV bil, VARFÖR man skall tanka när motorn är varm?

Som saabs BioPower fungerar så kan jag tänka mig att man inte vill blanda in upppvärmningsupprikning och andra uppriknings och avmagringsfunktioner samtidigt som en bränsleadaption sker.

Vid olika temperaturer så måste pådragsupprikning och avdragsavmagring ske olika med olika bränsle. Om bara bränslet ändras så är det enklare att beräkna bränsleadaptionen utan att "råka" adaptera om styrdonet börjar "se" förslitningar och igensättningar i bränslesystemet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 12:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jo, jag förstår ju varför, men vad skriver tillverkarna som anledning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 12:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Anledningen är att den ska komma igång och lambdareglera och anpassa sig till bränslet direkt efter bränslebytet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 17:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Om den fungerar vid 315°C så borde bile kunna vara avstängd "en stund" utan att lambdan behöver värmas upp igen. Kanske kan man tanka på den tiden, jag tror det.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 22:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har en känsla av att den där temperaturgränsen varierar en del mellan olika exemplar av lambdasonder och beroende på vilket skick sonden är i, man ska inte betrakta just 315 °C som ett av guds nåde givet axiom.

Uppenbarligen kräver en gammal, halvtrött lambdasond högre temperatur för att fungera bra än vad en fabriksny sond kräver.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 23:15 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
300 grader høres veldig lavt ut for å gi ionisk ledningsevne i et keram. Wikipedia oppgir ~800grader, og det høres mer vettig ut synes jeg.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 02:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
torbjorn skrev:
Det finns många konverterade bilar som nästan är svårare att kallstarta vid +20 °C än vid några minusgrader. Det är väl så att det på bensin nästan inte behövs någon kallstartanrikning alls vid sommartemperaturer, om motorn har moderna spridare som finfördelar bränslet bra. Men E85 tycks kräva en viss anrikning upp till kanske 40 °C.


Du har nog rätt!

På min Saab märktes iaf stor skillnad när jag försökte starta den efter en heldag med > 30 grader.

Temperaturen vid start var ca. 27 grader, och en start efter en heldag med runt 20 grader..

Vid 27 grader startade den o gick bra direkt. Vid 20 grader krävdes ett par försök och ägg under pedalen.

Det är ju en inneboende egenskaper hos etanol att flampunkt och så är högre än för bensin vilket ger sämre startegenskaper i "kyla".

Detta drabbar ju inte bara egenkonverterade bilar utan även fabriks-FFV..

Lösningen på detta är väl uppfetning/förvärmning?

Olika bilar är olika känsliga så klart!

Vad gäller min egen bil skall jag prova med kallstartsmotstånd snarast då det verkar behövas redan vid <25 grader!

Att kallstartsfunktionen på Flexitune fungerar såå dåligt kom som en tråkig överraskning då denna är det piggybacksystemet som legat närmast till hands för mig att köpa!:(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 06:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ragamuffin skrev:
Att kallstartsfunktionen på Flexitune fungerar såå dåligt kom som en tråkig överraskning då denna är det piggybacksystemet som legat närmast till hands för mig att köpa!:(

Den funkar inte generellt dåligt på alla bilar. En del bilar behöver inte så stor anrikning, då funkar det nog. Killarna bakom FT är medvetna om problemet, påstår sig jobba på det(och annat), men har påstått det så länge att jag börjar tvivla på det :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 07:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Ragamuffin skrev:

Du har nog rätt!

På min Saab märktes iaf stor skillnad när jag försökte starta den efter en heldag med > 30 grader.

Temperaturen vid start var ca. 27 grader, och en start efter en heldag med runt 20 grader..

Vid 27 grader startade den o gick bra direkt. Vid 20 grader krävdes ett par försök och ägg under pedalen.


Vad gäller min egen bil skall jag prova med kallstartsmotstånd snarast då det verkar behövas redan vid <25 grader!


Detta påminner mycket om min. Med motorvärmare startar den alltid lätt utan extrachoke men endast en gång har det funkat bra utan extrachoke och motorvämare och då var det närmare 30 grader ute.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 07:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
krassegrand skrev:
Jag har faktiskt de senaste dagarna haft lite startproblem med min Smart, eller inte startproblem utan att den har gått illa efter att jag startat den "kall". Det oroar mig lite det är ett nytt problem.


Det var jag som inte kan löda, IGEN.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 08:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Uppenbarligen kräver en gammal, halvtrött lambdasond högre temperatur för att fungera bra än vad en fabriksny sond kräver.


Lite som oss människor, då! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 15:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Ang. oppvarmingstid på lambda...

Har testet litt på min 2001 Focus med OBDII scanneren. Selv om jeg har stoppet motoren i bare 5 sekunder, går den minst 20-25 sekunder i Open Loop etter start.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011