Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-08-05 20:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag har försökt klura ut vilken större spridare som passar min bil. Eftersom installationen skulle bli snyggare utan Flexteken och alla extra kablar, ingen risk för snack på besiktningen osv.

Nummret på orginalen är 0-280-156-034 , står siffergrupperna för nåt speciellt? Det är Motronic (ME 7.4)
Tänker främst på hur de ser ut eftersom de måste passa fuelrailen, eller om det kan vara nåt annat som måste stämma på nyare bilar?
Spridare för Xsara 2,0 heter 0 280 155 803. Motronic (MP 5.2)
Om inte den skulle vara tillräcklig finns V6 från C5, eller duger det med från vilket bilmärke som helst?

Brukar det var nödvändigt att beställa nya o-ringar, och var gör man det lämpligast?

Flödet har jag hittat en tabell till. http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH

En intressant tabell för vilken spridare som sitter i vilken bil. http://apps.bosch.com.au/products/saa/e ... vparts.pdf

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går inte att läsa ut mycket om en spridare med ledning av Bosch-numret, men det finns i alla fall lite information som går att få ut.

Alla spridarnummer börjar på 0 280 15 (utom icke-elektriska K-jetronic och dieselspridare, men de är en helt annan historia).

Den sjunde siffran kan vara 0, 5 eller 6 och den är helt enkelt ett löpnummer. När spridarnummer på 0 280 150 tog slut så fortsatte man på 0 280 155.

Den åttonde siffran talar om, åtminstone på gamla spridare i 0 280 150 -serien, litegrann om spridarens utförande.

Om den är en nolla så är det en spridare för det gamla D-jetronicsystemet. De har alltid fast monterad slang för bränsletillförseln och en äldre typ av kontaktdon än övriga Bosch-spridare. Flatstiften är likadana men kragen runt saknar låshakar, den är bara till för att kränga över ett gummiskydd på. D-jetronicspridare är alltid lågohmiga, de är gjorda för relativt lågt bränsletryck (2,0 eller 2,3 bar) och har förhållandevis stora flöden eftersom D-jetronic bara kan arbeta med upp till 50 % öppningstid.

1, 2, 7 och 8 betecknar vad man brukar mena med "normala" spridare, för L-jetronic och nyare system. De äldsta av dessa har fortfarande slanganslutning och är också alltid lågohmiga. Från någonstans på 0 280 150 2xx, dit spridarnumren nådde i början av 80-talet, börjar spridare med O-ringsanslutning för bränslet samt högohmiga spridare att förekomma. Men de olika varianterna är blandade inom samma nummerserier.

6 betecknar en spridare för Mono-Jetronic eller Mono-Motronic centralinsprutning. De är helt olika de normala spridarna, alltid lågohmiga, bränsletillförseln sker runt spridarens periferi genom en ring av silduk, och flödet är tillräckligt för att en enda spridare ska kunna försörja en hel motor. De är avsedda för mycket lågt bränsletryck, omkring 1,0 bar.

Övriga siffror i den åttonde positionen har jag inte stött på, de kan tänkas vara reserverade för t ex sidmatade spridare (ungefär som de Nippondenso-spridare man hittar på Ford Zetec-E) eller andra konstigheter, som kanske aldrig kom till praktisk användning.

Nionde och tionde siffrorna är rena löpnummer.

Man bör observera att vissa Bosch-detaljer, jag vet inte om det även gäller spridare, har dubbla nummer där den sista siffran skiljer med en enhet.
Då är det ena av dem beställningsnummer för detaljen i det utförande biltillverkaren köper den - bulkförpackad, kanske inklusive någon monteringsdetalj osv , medan det andra numret är det som används om man ska beställa den som styckeförpackad reservdel. På generatorer brukar det ena numret innebära att man får generatorn med fläkthjul och remskiva medan den kommer utan de tillbehören på det andra numret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 15:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
ok, borde alltså funka att leta efter en spridare som har åttonde siffra 0 ..
Såg att det fanns gått om spridare till WV/Audi m.fl som har gott om flöde.

Mina har 147.1 cc/min .. tänkte ta en som är något liten och låta ECU kompensera den sista biten, och se hur bra den kan kompensera neråt om man skulle tanka bensin.

Om jag ökar med 35% får jag 198.59 cc/min, undrar om spridare på omkring 175 cc/min skulle räcka.

Kan man köpa nya tätningar hos Bosch Car Service kanske?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med de gamla D-jetronicspridarna är ju att de har en fast monterad slang på bränsleinloppet och går överhuvudtaget inte att koppla in till fuel rail på en modernare bil.

Tätningarna är vanliga O-ringar, de går att köpa hos någon Bosch-verkstad eller som reservdel till vilken bil som helst med insprutning. De brukar också följa med i motorpackningssatser. Annars går det ju att handla O-ringar i standarddimensioner på vilken maskin- eller industrigummifirma som helst. Jula, Biltema m fl har också O-ringssortiment.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011