Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "KLS Quality Converting"
InläggPostat: mån 08-08-18 19:04 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 18:57
Inlägg: 3
Ort: Västerås
Hej.
Ska etanolkonvetera min volvo 740 -91 Automat .
Jag kan inte speciellt mycket om bilar alls,
men det var den här annonsen på blocket som fick mig
intresserad.

Efter som man tydligen inte får posta länkar kan någon som får kanske ta fram länken till mig.
Skriv "Etanol konvertering 4-cyl från 2995:-" på blocket så får ni fram ett företag som heter KLS Quality Converting och finns i Sala.

Vad säger ni om det här sättet att konventera?

/Johan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många som säljer det där Abcesso-piggybacksystemet, det finns åtskilliga trådar om saken här om du är intresserad.

Men det är överkvalificerat för en Volvo 740 som ju inte styr spridarna sekvensiellt utan alla på en gång. Det blir betydligt billigare och enklare med t ex en Flexitune som man monterar inne i kupén och kopplar in i kablaget vid bilens insprutningsstyrdon, då slipper man också en tvivelaktig efterhandskabelhärva ute i oskyddad miljö i motorrummet och vinner både en bättre driftsäkerhet och helt osynligt montage.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 08:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 18:57
Inlägg: 3
Ort: Västerås
Okej, om jag har förstått det här rätt nu.
Abcesso-piggybacksystemet är lättare att använda sen och är bättre men är onödigt dyrt för en gamalbil?

Samtidigt finns det en annan variant som hete Flexitune som fungerar och duger bra till att köra med?

Första är helatomatiskt och andra är att man får ställa in manuellt hur myckekt etaolbilen ska få?

Flexitune blir mer svår startad när det är kallar (Läste under 12+ någon stans?).
Medans Abcesso-piggybacksystemet skla klara alla väder?.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 08:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På Flexitune har man en omkopplare för att manuellt välja bensin, 50 % blandtankning eller E85. Även Flexitune har en kallstartfunktion, den räcker till gott och väl för vissa biltyper medan andra kan kräva ytterligare åtgärder eller god "motorkännedom" hos den som ska kallstarta bilen i fråga. Jag tror inte att andra piggybacksystem är nämnvärt bättre när det gäller kallstart, det är ändå så stora skillnader mellan olika motortyper. Det är inte bara temperaturen som avgör hur man lyckas med en kallstart på E85 utan också sådana faktorer som t ex luftfuktighet och skick på motorns tändsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 08:29 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 18:57
Inlägg: 3
Ort: Västerås
Okej.
Då litar jag på dig och beställer det.
Vilket utav flexitune systemen ska jag använda mig utav då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är den "vanliga" Flexitune, inte Sequential. Det finns åtskilliga trådar under Konvertering insprutare här i forumet om inkoppling av den.
Man bör INTE placera Flexitune i motorrummet och ta spänningsmatning från tändspolen som tillverkaren och en del Volvoforum rekommenderar, det ger bara problem med fukt och störningar från tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011