Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-09-22 20:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
Får inte riktigt ihop följande.

Jag har kört på 100% E85 några hundra mil, bilen går helt ok när den är varm men det känns som bränslet tar slut om man drar ur den. Den kan också börja rycka vi jämn körning på typ 90km/h.

Konverteringen som gjorts är att jag har en btr och trycket inställt på ca 3,8 bar. Original är 2,5 bar. Jag har även ett kallstartsmotstånd i serie med original på 2k Ohm.
Bränslepumpen är bytt mot en kraftigare då originalet började tjuta när jag ville ställa upp trycket över 3,5 bar.

Eftersom besiktningsperioden börjar lida mot sitt slut svängde jag förbi SBP och "lånade" deras avgasmätare. Med följande resultat.
Lambda 1.33
CO 001
HC 047
O 3,4%

Efter att ha provat ställt trycket upp och ner, olika kallstartsmotstånd. DVS de inställningsmöjligheter jag har. Blir det inte mycket bättre.

När jag höjde bränsletrycket till 4,2 Bar gick Lambdavärdet ner till 1,15 O till 2,5% men av någon anledning jag inte förstår HC upp 097.

Borde inte HC värdet sjunka när lambda och syrehalten sjunker?

Lambdasonden jobbar hela tiden när bilen är igång.
Check engine tänds inte.
Inga felkoder i ECU:n.
Inga läckor runt insuget.

Någon som har några ideer om vad som kan vara knas?

Ursäkta uppsatsen :oops:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 22:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle gissa på antingen någon läcka på avgassidan (kanske spricka i grenröret, otätt mellan grenrör och främre avgasrör, dålig grenrörspackning eller liknande), eller något "osynligt" läckage på insugssidan, kanske läckande bromsservo eller trasig slang till kolkanistern för tankventilation.

Om det kommer in tjuvluft på insugssidan som bara berör någon enstaka cylinder borde man kunna märka att motorn går ojämnt på tomgång men bättre så snart man varvar upp eller belastar den.

En annan tänkbar möjlighet är om en av spridarna är igensatt eller läcker.

Det faktum att HC-värdet gick upp vid ökning av bränsletrycket, trots att lambdavärdet fortfarande var över 1, tyder på att någon eller några cylindrar får för fet bränsleblandning fastän någon eller några andra får för mager.

Tänk på att om du håller på och skruvar fram och tillbaks på bränsletrycket så bör du egentligen nollställa adapteringen (bör gå att göra via diagnosuttaget eller genom att bryta backupmatningen till styrdonet ett tag), och sedan göra en körcykel så att styrdonet får adaptera om, innan du gör en ny avgasmätning eller försöker bedöma hur bilen går.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 20:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
Tack för tipsen.
Har utan framgång letat efter läckor.
Har byggt en "Lambdamätare" enligt:
faq_thasaint_com/Lambda/index_html (får tydligen inte posta länkar)
Kort beskrivet: fyra dioder tända optimal blandning, tre något mager och fem eller fler fet blandning.
När jag startar bilen har jag ett tidrelä som kopplar in kallstartsmotståndet.
I början lyser tre dioder för att ganska snart, inom ett par minuter gå till två dioder och när kallstartsmotståndet kopplas ur lyser en diod alternativt ingen.
Jag tolkar detta som att syresensorn tycker att blandningen är från mager till mycket mager. Vad jag inte förstår är varför inte ECU:n ökar bränslemängden. Jag har svårt att tro att den på tomgång skulle ge maximalt av kapaciteten.
När jag kollar mot ECU:n (med Opel scan) ligger syresensorn mellan 100mV och lite drygt 900 mV vilket som jag förstått det är precis vad den ska göra.
Vad jag inte riktigt förstår är att blandningsvärdena skall ställas i ca 130 steg/s men alla värden på min bil står i maximala 154 steg/s. Det verkar som ECU:n inte kan hitta rätt blandningsförhållande.
Den andra avvikelsen jag kan se med Opel scan är att LMM:en lämnar ett värde på par några hundra (200-350) för att plötsligt hoppa till 1200 1300. Enligt programet ska värdet ligga på några hundra.
Kan det vara så att LMM:n är trasig och att detta är orsaken till problemet?
Jag har tyvärr inte kunskap nog att tolka informationen från Opel scan.
Vore tacksam för mer HJÄLP!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 07:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad har din bil för typ av LMM? Är det en "elektromekanisk" med en fjäderbelastad klaff i luftvägen eller är det en varmtråds-LMM (även kallad HLM) ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 08:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
En HLM som kostar mer än vad bilen är värd... :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 08:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vet du Bosch-numret på den?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 09:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
Bosch nummer HLM 0 280 212 015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Undrar hur lik den är de vanligaste HLM man hittar på LH 2.4 -system i Saab och Volvo. Jag känner inte igen numret på rak arm, har för mig att de vanligaste typerna heter ...011 och ...016.
I bästa fall kanske enda skillnaden är att ...015 även är märkt med ett Opel-artikelnumret eller att det finns någon mekanisk olikhet (t ex flänsmontage mot luftrenare i stället för slanganslutning).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 11:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
Skulle en defekt HLM ge de felsymptom jag har utan att ge någon felkod?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan nog hända. Erfarenhet från LH 2.4 på Volvo visar att felkod för HLM sätts bara om den är totalt död, t ex om varmtråden har gått av. Om HLM fungerar till hälften men mäter fel eller något liknande så brukar det bara bli felkoder gällande lambdareglering etc.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 15:05 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis LMMen gir rare verdier, skader det ikke å rengjøre den. Spray rikelig med forgasserrens og la den lufttørke.

Ellers er det slik at feilkode ikke nødvendigvis betyr defekt sensor, og defekt sensor gir ikke nødvendigvis feilkode.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 15:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
Tackar igen!

hittade en beskrivning på en Engelsk sida att man vid noll luftflöde kunde mäta signalen från LMM:n. Denna skulle då vara 1,30 V. Enligt beskrivningen kunde en skillnad på 50mV skapa problem.
Enligt min annars alldeles utmärkta multimeter frå biltema är signalen 1,27V, vill dock verifiera detta med ett exklusivare mätinstrument innan jag drar några slutsatser.
Jag hittade begagnade LLM:er för runt 500. Åldras/slits LMM:n något eller vågar man prova en begagnad om det nu behövs?
Annars tänkte jag mig att tanka bensin nästa gång för att se vad som händer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dick skrev:
Tackar igen!

hittade en beskrivning på en Engelsk sida att man vid noll luftflöde kunde mäta signalen från LMM:n. Denna skulle då vara 1,30 V. Enligt beskrivningen kunde en skillnad på 50mV skapa problem.
Enligt min annars alldeles utmärkta multimeter frå biltema är signalen 1,27V, vill dock verifiera detta med ett exklusivare mätinstrument innan jag drar några slutsatser.
Jag hittade begagnade LLM:er för runt 500. Åldras/slits LMM:n något eller vågar man prova en begagnad om det nu behövs?
Annars tänkte jag mig att tanka bensin nästa gång för att se vad som händer.


Man kan också prova LMM/HLM genom att blåsa eller suga luft med en dammsugare genom den och se att spänningen varierar snällt och följsamt när man ändrar luftflödet. Max spänning brukar vara omkring 6 V.
Jag är inte säker på om HLM har någon inbyggd spänningsstabilisering eller om spänningen för ett visst luftflöde blir en bestämd bråkdel av dess matningsspänning. Åtminstone på LH-system matas HLM direkt med batterispänningen, som ju kan variera en hel del. Eftersom styrdonet har en krets för att mäta batterispänningen så skulle det kunna kompensera för att HLM:s utspänning varierar.

Min känsla är att en HLM inte slits med tiden, utan sannolikheten för att den ska gå sönder i ett visst ögonblick är lika stor när den är 1 år gammal som när den är 20 år gammal. Däremot är det välkänt att man kan förstöra dem snabbt om de utsätts för oljedimma, ett klassiskt fall är om man använder ett sånt här oljeindränkt sportluftfilter.


Vilken billig multimeter som helst brukar klara bra att mäta likspänningar om den bara inte har legat och skramlat i botten av en fuktig verktygslåda för länge.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 22:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-22 17:58
Inlägg: 10
Ort: Hässelby
Ok tackar

Ska testa göra ren LMM:en.
Vid tomgång lämnar den 2,2V med mycket liten variation. Tror nor mer på att Opel scan inte lämnar korrekt värde...
Lambda vårdet har jag mätt både på tomgång och förhöjdtomgång med samma resultat.
Ska som sagt testa att mäta spåningen vi nollflöde med en mer stabil voltmeter, har tillgång till en Fluke i mitt garage.
Återkommer med resultat...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011