Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-11-21 15:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eftermontering av EGR
InläggPostat: tis 09-07-21 21:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Går det att eftermontera EGR från en nyare bil och leda in det i insuget utan större problem (om man kör E85 såklart)?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-21 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Vad är det för bil och motortyp det är frågan om?

Det bör kunna fungera i stort sett utan vidare om den har förgasare eller luftflödesstyrd insprutning. Om den däremot har undertrycks- eller gasspjällägesstyrd insprutning så kan systemet möjligen bli förbryllat över att luften i insugningsröret blir utspädd med avgaser.

Ta också en funderare på hur du ska styra EGR-ventilen. Är du ute efter en enkel "on-off" -ventil där en fast strypning bestämmer gasflödet, eller efter en linjärt styrbar ventil (modell Volvo B230E, B230K m fl från mitten av 80-talet)? I det senare fallet, se till att du får med alla tillbehör till EGR-ventilen i fråga (venturirör, vakuumförstärkare mm) också.

Att koppla in ventilen är betydligt enklare om samma motor också finns i utförande med EGR, så att man kan plocka alla monteringsdelar färdiga på skroten och inte behöver göra allt rörmokeri själv från grunden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 12:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är en 1,6 liters B6:a till mazda 323 som också fanns i Mercury Tracer runt -90. Saken är den att EGR finns till motorn för de bilar som tillverkats efter 1995 har jag för mig. Annat smått och gott som tillkommer är t.ex. uppvärmd lambdasond. Jag har ännu inte hittat en så pass ny bil på skroten men har tänkt gå ut på jakt efter en sådan för att plocka EGR-funktionen om det är möjligt. Jag funderar även på om jag kan ta bort ventilen och styrfunktionerna för EGR eftersom det verkat fungera på andras motorer här på forumet (om än med orolig tomgång). Jag vet inte så mycket mer om insprutningen mer än att den är elektronisk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 12:56 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det er i hvert fall ikke map-sensor på den motoren. Jeg har for meg (utfra formen) at det er en gammeldags luftmengdemåler med "flapp", altså ikke varmtråds-LMM.

Det stemmer at det er EGR fra -95. Jeg vet dog ikke hvor like de to motorene er rent fysisk.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 14:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Om i grunden samma motor förekom även utan katalysator och lambdareglering på 80-talet så är det mycket möjligt att den då hade EGR, åtminstone på de marknader som hade lite strängare avgaskrav (Sverige, Schweiz osv).

Åtminstone vet jag att det satt EGR (två parallellkopplade on/off-ventiler med var sin strypning, alltså ett "halv-analogt" system) på 2,0 l insprutningsmotorer i Mazda 626 omkring 1986-87.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 11:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Alltså styrs insprutningen troligen av luftmängsmätaren i huvudsak och då bör det inte vara något problem att ta delar från en mazda 323 95- eller nyare, förutsatt att det ser ungefär likadant ut? Ska bli intressant att prova när jag får syn på en bil av nyare modell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-27 23:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Om samma motor också har använts i någon mycket större och tyngre bil (t ex pickup eller minibuss), så är det möjligt att EGR har behövts där redan för att klara avgaskraven omkring 1990).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-28 10:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Frågan är om en 1,6:a klarar av att driva en tyngre bil. Har heller inte hittat någon information som tyder på att den funnits i tyngre bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-28 12:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Den klarer jo knapt nok drive en 323...

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-28 17:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Och Mazda har inte haft någon större motor som är så lik 1,6:an att samma kringutrustning passar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-28 18:33 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 674
Ort: Halden/Asker/Trondhe
1.8L (B8/BP) er i hvert fall en helt egen blokk, ikke en borret/stroket versjon av B6

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-06 12:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
skulle det vara avancerat att montera EGR på en NG900?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-06 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
skulle det vara avancerat att montera EGR på en NG900?

Kolla först om det finns något utförande av samma grundmotor som har EGR från fabrik. De flesta bilar från mitten av 90-talet och senare, åtminstone större och tyngre modeller, har ju EGR för att klara kraven på NOx-utsläpp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-06 21:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det verkar som det inte finns på modeller efter -93...

men kommer styrsystemet börja gnälla om man leder in avgaser innan gasspjällhuset?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 19:01 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Vad vill ni uppnå med att eftermontera EGR?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011