Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 19:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
* Förbränna de rester som inte blev förbrända första vevan
* Få in lite varmare luft i förbränningen
* Minska pumpförlusterna
* Förbättra avgaserna (blir främst mindre kväveoxider)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 20:48 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
de flesta grenrör är gjorda i gjutjärn?

isf blir det svårt att både försöka gänga dit ett rör och svetsa...

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 20:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jo precis så den mest praktiska lösningen är att hitta EGR från en nyare modell och isåfall byta grenrör.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 07:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte möjligen så att Saabs 16V-motorer hade samma typ av grenrör redan före katalysatortiden? För då användes säkert EGR för att få ner NOx-utsläppen någorlunda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 07:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
men om man skulle lösa detta med grenröret vart skulle man då isåfall mata in avgaserna?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 13:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
I insuget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 16:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
joo men vart? om jag förstår ett gasspjällhus rätt så består den av 2 sidor och en ventil. ska man leda in avgaserna före lr efter ventilen?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt brukar EGR ledas in i insugningsröret efter gasspjället. På de flesta motortyper som finns eller har funnits i ett utförande med EGR, brukar man kunna se en pågjuten "vårta" på spjällhuset eller insugningsröret där det är meningen att en nippel för EGR-röret ska kunna monteras (naturligtvis efter en del bearbetning). Ska man ordna saken själv är det viktigt att se till att EGR fördelas lika på alla cylindrar. Man bör undvika tvära böjar på EGR-röret närmast anslutningen till det kalla insugningsröret, annars brukar det snabbt sota igen där. En del Mercedesmotorer har haft en banjokoppling där, vilket var en ren katastrofkonstruktion - den kan sota igen så det blir totalstopp på bara några månader.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011