Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-07-28 23:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Då jag har en lysdiod inne i Fården som visar lambdaspänningen (över eller under 0.45V typ) så har jag noterat att styrsystemet lambdareglerar även då gasen är fullt släppt och motorn går över 2000 rpm varm. De flesta system brukar väl blockera insprutningen helt o hållet då dessa villkor är uppfyllda vilket som jag ser det borde ge bättre driftsekonomi.
Vad kan anledningen vara att man vill lambdareglera även då?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-28 23:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Kjølevannstemperatursensor som ikke fungerer som den skal? Motorbrems er inaktiv eller har høyere turtallsgrense under oppvarming av motoren tror jeg.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-29 09:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har märkt på min Ford att den inte alltid stänger av bränslet vid motorbroms. En teori är att det finns någon algoritm som försöker förutsäga katalysatorns temperatur, om den är för kall när man släpper gasen så fortsätter systemet lambdareglera under motorbromsning för att den inte ska kallna ännu mer.

Sannolikheten för att den ska stänga av vid motorbromsning är större om man har kört hårt just innan motorbromsning än om man har legat länge med måttlig fart på planmark.
Man kan ofta "lura" den till att stänga av bränslet genom att växla ner, gasa till ett ögonblick, vänta tills man ser att bränslet stängs av (jag får den uppgiften från färddatorn) och sedan växla upp igen. Har man väl fått den att genomföra motorbromsavstängning en gång så är det lätt att fortsättningsvis få den att stänga av bränslet under kanske en halvtimme framåt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011