Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 21:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ojsan, jag hade fått för mig att det var en nymodighet att generatorn bara går när den behövs.

Har för mig att jag har läst om något sådant i BMW lr Volvo som gjorde reklam för det

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 22:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, BMW har gjort mycket reklam för den saken. Men vad BMW gör är att om all motoreffekt behövs till annat, så stängs generatorn av tillfälligt även om det egentligen behövs ström till elsystemet. Och omvänt, om det finns mekanisk energi över t ex vid motorbromsning, så får laddningsregulatorn arbeta på lite högre spänning än normalt så att batteriet överladdas, då kan generatorn arbeta lite mindre de närmaste minuterna efteråt.

Men det är inte alls BMW som har kommit på det där. Chrysler patenterade lösningen i mitten av 80-talet, och tekniken används t ex i varenda gammal sur Dodge van! Nu när patentet har gått ut så har många andra biltillverkare fått möjlighet att utnyttja det, men BMW:s marknadsförare har fått för sig att blåsa upp det och skryta om saken.
Ford har uppenbarligen använt ungefär samma teknik sedan slutet av 90-talet, de talar om "smart charge" eller något liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011