Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-12 11:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Någon som testad att reglera pumpen?

Hittade en som är halvvägs här
http://www.myo-p.com/PWM-1.htm
http://www.myo-p.com/PWM%20Motor%20Controller.pdf

Utan trycksensor och elektronisk återkoppling av trycket borde ett ”dumt” system redan fungera med returen kvar genom att låta insprutningstiderna också styra pumpen, t ex skulle man då kunna låta pumpen gå långsamt med pwm som räcker till för att bygga upp normal bränsletryck och köra pumpen med 100% effekt så länge injektorn är öppen?

EDIT: här hittade jag ett färdigt system http://vaporworx.com/speed_control_systems.htm

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 13:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se här http://www.madhu.com/content/Main/FuelPumpController precis det ”vi” pratar om!

Bild

Bild

Detta verkar precis vad jag skulle vilja i ett returlöst system! Om värmen/cavitation skulle visa sig bli ett problem så skulle man kunna ha ett litet ”stryphål” till en retur så att man altid får ett litet kylflöde men jag tror inte det behövs i vanliga fall.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-18 06:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
I länken ovan används en bränsletrycksgivare från Ford med art nr. 3F2E-9G756-AD
Den är inte differentiell. Jag tror dock inte den behöver vara det eftersom styrsystemet även troligtvis oftast idag har givare för insugstryck / laddtryck.
Då kan ECU'n beräkna nödvändigt pumptryck korrekt ändå.
Söker man på ovan artikel nummer på bildelsbasen hittar man den som "laddtrycksgivare". Kanske den klarar att mäta båda luft och vätske tryck. Dessutom har den utgång för temp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-18 10:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med min monopoint insprutning (före gasspjället) behövs inte heller MAP sensor kompensation.

Temperatur kompensation skulle kunna vara intressant också eftersom viskositeten ändras med temperaturen viewtopic.php?f=27&t=6979

Jag har både AEM givare och styrkrets liggande men inte (hunnit) testa ännu.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011