Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 08:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Någon som har hittat något nytt o intressant i form av tryckgivare för bränsletryck? Man är allt lite sugen på att börja titta på returlöst system... :D
Någon som vet något om de Bosch-givarna som är avsedda för detta, kan man köpa dessa till en rimlig peng? Och isåfall var?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 09:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Honeywell tillverkar en hel del fina tryckgivare. Jag kom över ett antal pneumatiska ställdon där det visade sig sitta sådana givare med mätområde 0-6,5 bar eller vad det nu var (det är ett tag sedan jag undersökte saken närmare). Skulle nog kunna avvara ett eller annat av dem i labbsyfte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 10:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Den ställbara BTR kan ju sitta kvar som ett övertrycksskydd ifall något skulle gå snett. (inställd på t.ex 6 bar)
Under normal drift skulle trycket mätas och regleras genom att steglöst variera pumpspänningen. Min dröm att designa en piggyback box som både förändrar spridartider OCH varierar trycket skulle gå i uppfyllelse. :D Samtidigt som risken att köra spridare på 100% dutycycle skulle elemineras. MUMS!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 21:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag har kommit en bit på planeringen av detta projekt. Tyvärr visade sig priset för tryckgivare av industriellt slag med rostfria membran var ganska dyra, ca 2-3000 kr. Då återstår skrotade givare eller någon billighetsvariant såsom Biltemas oljetrycksgivare för 80 kr. Det är dock okänt för mig om en sådan har tillräcklig upplösning för att ge en användbar reglering. Risk finns ju också att en sådan potentiometergivare? snabbt slits ut.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: tryckgivare VW golf V
InläggPostat: sön 08-03-02 22:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
den nya golfen både med fsi motor och den traditionella verkar ha elektronisk tryckreglering, det som är insprutningspumpen på den traditioella motorn fungerar som förpump på fsi motorn
vad denna givare isåfall sitter eller vad den har för värde vet jag ej
vid tankamaturen sitter en svart plastbit med massa kablar på
det verkar som det går en tråd som troligen fungerar som en tvåvägs databuss där värdet från tankmätaren matas till kombintrumentet medans önskat värde på trycket till pumpen skickas till "plastbiten"
på fsi motorn verkar det finnas 2st tryckgivare dels den som är till högtrycksidan samt den vanliga som sitter på alla bensinmodeller

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-02 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju tryckgivare av trådtöjningstyp, t ex de här Honeywell-givarna jag nämnde eller den typ av givare som sitter i digitala däcktryckmätare från t ex Biltema.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 06:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
En annan möjlighet är ju tryckgivare av trådtöjningstyp, t ex de här Honeywell-givarna jag nämnde eller den typ av givare som sitter i digitala däcktryckmätare från t ex Biltema.


Frågan är hur dessa gillar vätska? :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att döma av datablad från Honeywell så ska det inte vara några problem så länge det är någotsånär rena och tunnflytande vätskor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 11:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
Att döma av datablad från Honeywell så ska det inte vara några problem så länge det är någotsånär rena och tunnflytande vätskor.

Vad tror du om priset?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag vet inte vad de "egentligen" kostar, gissningsvis 100-200 kr/styck. Men jag fick just besked om att det är ytterligare 16 st begagnade sådana givare på ingående, om någon behöver är det bara att höra av sig!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-04 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Datablad för givarna finns här , just den här typen heter 40PC100G2A.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-04 11:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Den verkar i alla fall tåla etanol och bensin:

Citat:
P2 - Media must be compatible with glass, silicon, stainless steel, invar


Tror du att dessa sensorerna kan vara snabb nog att bygga ett returlöst system genom elektronisk styrning av pumpen? Jag hittar ingen info om reaktionstid i databladet. Sedan beror det förstås på hur snabb pumpens reaktion är, kanske man skulle ha ett litet expensionskärl som jämnar ut trycket lite?

Annas tror jag att man måste kompensera insprutningstiderna för de variationer i (önskad) bränsletryck.

Hur som helst skulle jag gärna experimentera lite, kan du inte ta med någon sensor till årsmötet?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-04 13:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag tror det är bra att ha en hyfsat låg bandbredd på reglerloopen. "Ripplet" på trycket när spridare öppnar och stänger ska inte påverka felförstärkaren, utan man bryr sig bara om "medeltrycket" vilket kräver att loopen är ganska långsam.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-04 18:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Vill bara påminna om behovet av differentiella tryckgivare för att efterlikna den ordinarie bränsletryckregulatorn om den är ansluten till insugsrörets varierande undertryck.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5967#5967

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-04 20:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
GL skrev:
Vill bara påminna om behovet av differentiella tryckgivare för att efterlikna den ordinarie bränsletryckregulatorn om den är ansluten till insugsrörets varierande undertryck.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=5967#5967


Visst, det får man ha!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011