Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-12-16 07:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Det kanske är dags att koppla in en manometer till någon lämplig punkt i centrallåsssystemet och se vad det egentligen arbetar med för tryck...

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Ska bli!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 19:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
Det kanske är dags att koppla in en manometer till någon lämplig punkt i centrallåsssystemet och se vad det egentligen arbetar med för tryck...

Varför gå över ån efter vatten? Det var ju bränslepumpen som skulle regleras.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 19:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Ja den tycker jag med!

Skulle villja hitta en billig och bra bensintålig diffrential trycksensor göra för kretskort ytmontage.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 20:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
aryan skrev:
Ja den tycker jag med!

Skulle villja hitta en billig och bra bensintålig diffrential trycksensor göra för kretskort ytmontage.

/Aryan

Jag har köpt denna från ELFA för att använda som tillfällig bränsletryckmätare men projektet har inte genomförts ännu.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304074.pdf
Jag vet inte om den tål E85, så här sägs i databladet:
Citat:
Media (P1 & P2) Limited only to those media which will not attack
polyetherimide, silicon, fluorosilicone, silicone,
EPDM and neoprene seals.

Om man hade ett elektroniskt reglerat bränsletryck skulle man ju också kunna ha ett visarinstrument som visar bränsletrycket. Med en potentiometer kunde man sedan lätt ställa in önskat bränsletryck, även lägre än 3 bar om man monterat större spridare och tvingas köra på bensin tillfälligt! Detta verkar ju vara en mycket användbar metod.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 21:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
GL skrev:
torbjorn skrev:
Det kanske är dags att koppla in en manometer till någon lämplig punkt i centrallåsssystemet och se vad det egentligen arbetar med för tryck...

Varför gå över ån efter vatten? Det var ju bränslepumpen som skulle regleras.


Jag tror att han pratar med tanke på detta inlägg:

karlmb skrev:
Varför inte använda en centrallåspump från t.ex. Mercedes eller Audi?
Den kan ge både tryck och vacuum. Hur mkt kunde man kanske reglera mga en tryckluftstryckregleringsventil, finns billiga på Biltema.
Hur mkt lufttryck behöver man ha för att höja bränsletrycket 20% via bilens orginal BTR?


OCH de 2-3 som följer på detta..

Jag undrade också vad han svamlade om... centrallås??

:shock: men jag kollade bakåt i tråden och hittade orsaken...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 22:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
GL skrev:
aryan skrev:
Ja den tycker jag med!

Skulle villja hitta en billig och bra bensintålig diffrential trycksensor göra för kretskort ytmontage.

/Aryan

Jag har köpt denna från ELFA för att använda som tillfällig bränsletryckmätare men projektet har inte genomförts ännu.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304074.pdf
Jag vet inte om den tål E85, så här sägs i databladet:
Citat:
Media (P1 & P2) Limited only to those media which will not attack
polyetherimide, silicon, fluorosilicone, silicone,
EPDM and neoprene seals.


Fin sensor! Men EPDM-gummi är väl lite si och så med bensinen i E85 och håller nog inte i längden tror jag speciellt inte med vinter E75?

GL skrev:
Om man hade ett elektroniskt reglerat bränsletryck skulle man ju också kunna ha ett visarinstrument som visar bränsletrycket. Med en potentiometer kunde man sedan lätt ställa in önskat bränsletryck, även lägre än 3 bar om man monterat större spridare och tvingas köra på bensin tillfälligt! Detta verkar ju vara en mycket användbar metod.


Ja, om man använder sensorn med diffrential (vakum) anslutingen så skulle man kanske ändå ville se absolut tryck på instrumentet. Därför och för att ha en oberoende kontrollsensor så kan man ta en vanlig biltema olje trycksmätare och sensor som instrument för att se att bränsletrycks regleringen funkar som det var tänkt, lite högre tryck vid gaspådrag osv :-)

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 22:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
PX137-100DV på http://www.omega.com/ppt/pptsc.asp?ref=PX137 verkar kunna vara användbar
Bild

Media Compatibility: For use with gases compatible with Silicon, glass
filled nylon and alumna ceramic, vet inte om den giller bli "blöt".

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-03 08:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 936
Ort: Göteborg
Glöm inte att ni sedan måste designa ett stabilt reglersystem, som har korrekt gain (P) korrekt integrering (I) så inte trycket "självsvänger". Till detta bör en buck (PWM, step down) omvandlare användas, för att få små förluster, för generering av den variabla pumpspänningen. Någon form av "övertrycksskydd" ifall regleringen tappar closed loop av någon anledning... Ursäkta, men jag är lite arbetsskadad...det blir så när man sitter o konstruerar elektronik hela dagarna. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-03 22:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Första inlägget:
Databoxen skrev:
Jag hade gärna expermineterat med ett returlöst system. Ha en tryckgivare på fuelrailen, en felförstärkare och en effektutgång, typ buck-omvandlare som varierar pumpspänningen. Detta sparar säkert pumpen en hel del.
Senaste inlägget:
Citat:
Glöm inte att ni sedan måste designa ett stabilt reglersystem, som har korrekt gain (P) korrekt integrering (I) så inte trycket "självsvänger". Till detta bör en buck (PWM, step down) omvandlare användas, för att få små förluster, för generering av den variabla pumpspänningen. Någon form av "övertrycksskydd" ifall regleringen tappar closed loop av någon anledning... Ursäkta, men jag är lite arbetsskadad...det blir så när man sitter o konstruerar elektronik hela dagarna.

Tänker du inte konstruera något själv?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-03 22:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Länkar till Buckomvandlare http://db.s2.chalmers.se/download/maste ... 8_2003.pdf
http://www.emcomp.se/editor/upload/docs ... er-LED.pdf

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 07:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 936
Ort: Göteborg
Hade jag haft all den tid jag önskar för hobby-projekt så hade jag kanske påbörjat ett sädant här projekt, men man inser att det innebär för mycket jobb. Men Ni kanske har mer tid än mig?
Jag önskar Er verkligen lycka till! :D Ställer gärna upp med konstruktionshjälp om någon behöver, under förutsättning att jag har tid för tillfället!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 08:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
GL skrev:
torbjorn skrev:
Det kanske är dags att koppla in en manometer till någon lämplig punkt i centrallåsssystemet och se vad det egentligen arbetar med för tryck...

Varför gå över ån efter vatten? Det var ju bränslepumpen som skulle regleras.


Sant, fast att reglera trycket efter behov, t.ex vid en kallstart, kan man ju göra på flera sätt mha elektronik, det var väl det som fick igång mig..
Tyvärr har jag konstaterat att en centrallåspump som ju alltid har med sig och skulle kunnat vara en bra tryckändrare, inte fyller kravet.
På vacuumsidan blir det vacuum nivåer i nivå med en gående motor på tomgång (kommer inte ihåg värdet), men värre är att på trycksidan skapar inte pumpen ett högre tryck än ca 0.45 kilo.
Den kan alltså inte höja bränsletrycket mer än 0.45 kpa.
Ett alternativ som diskuterats tidigare är ju att använda en liten 12V kompressor, t.ex en sån man använder för enklare nivåreglering som tillbehör eller för att pumpa luftmadrasser edyl.
Men efttersom vi pratar lite OT här så kan jag fortsätta det spåret i lämpligt ställe.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 14:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
aryan skrev:
PX137-100DV på http://www.omega.com/ppt/pptsc.asp?ref=PX137 verkar kunna vara användbar
Bild

Media Compatibility: For use with gases compatible with Silicon, glass
filled nylon and alumna ceramic, vet inte om den giller bli "blöt".

/Aryan


Ser fin ut!
Om den inte gillar det är det väl bara att se till att det alltid är en luftbubbla närmast? Eller Ev. ngt slag membran emellan.
55$ var ju inte så farligt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Här finns det ordentliga tryckgivare som säkert tål motormiljö och E85.
http://www.systemtech.se/fileadmin/reso ... st4100.pdf

Från http://www.systemtech.se/index.php?id=497

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011