Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Lambdainstrument
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=574
Sida 1 av 1

Författare:  nyfiken [ ons 07-03-28 21:44 ]
Inläggsrubrik:  Lambdainstrument

Ett handhållet Lambdainstrument:
http://www.hqtec.se/t-lm1.aspx
Dom har lite annan utrustning också.

Författare:  GL [ sön 07-04-29 20:17 ]
Inläggsrubrik: 

Här en kort video på min lambdaindikator http://gunnarlysell.se/Lambdaindikator.WMV som lyser vid rik blandning och är släckt vid mager blandning. Beskrivning finns i konverteringsbeskrivningen på länken i signaturen. Med denna enkla indikator kan man t ex se om motorn får rik blandning vid acceleration och höga varv och att regleringen sker normalt vid "normal" körning.

För en vanlig zirkoniumoxidlambdasond behövs ytterligare komponenter för att det skall fungera.

Författare:  Volvo245GLT [ mån 07-04-30 17:50 ]
Inläggsrubrik: 

Själv satte jag ihop en sådan här nu när 740:n konverterades:
http://faq.thasaint.com/Lambda/index.html
Funkar utmärkt för att kolla så att regleringen jobbar lika som på bensin, men lite drygt att behöva köpa kretsen som behövs.. Brukar klara mig på delar från lådan med gamla skrotade skärmar m.m.. annars. :lol:

Den här går dock att bygga ur skrotlådan då LM311 är en ganska vanlig krets.
http://autospeed.drive.com.au/cms/A_171 ... larArticle

Författare:  torbjorn [ mån 07-04-30 20:55 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns många andra LED-stapel-drivare än LM3914, som man lika väl kan använda istället (fast de kanske inte är direkt pinkompatibla, man måste läsa på i datablad för den krets man ska använda för att anpassa konstruktionen). Exempelvis finns det en uppsjö av olika japanska sådana kretsar som man t ex kan hitta i skrotade kassettbandspelare med LED-stapel som utstyrningsindikator.

LM311 ska man passa sig för när man gör primitiva hembyggen. Det är en snabb komparator som är ganska "lynnig" och lätt börjar självsvänga eller ha andra konstigheter för sig. Det är mycket bättre att använda en långsammare komparator, t ex LM339 eller LM393.
Och jag har fortfarande inte kommit mig för med att lägga upp schemat för min lambdakomparator på webben, men det är bara att skicka ett pm med mailadress så skickar jag över det om någon är intresserad.

Författare:  GL [ ons 07-05-23 22:32 ]
Inläggsrubrik:  Lambdaindikator för zirkoniumoxidsonder

Den lambdaindikator jag visat tidigare passar bara för titandioxidsonder med spänningssving mellan 0 och ca 4 V. De flesta lambdasonder är dock av zirkonumdioxid och har ett spänningssving mellan 0 och ca 1V. Jag konstruerade därför en lika enkel indikator med bara två transistorer, en lysdiod och två motstånd. Dess ingångsimpedans är ca 1 Mohm så den bör inte belasta sonden märkbart. Jag har inte provat den på någon bil men jag har mätt upp att dioden börjar lysa vid ca 0,5 V på ingången och därför lyser vid rik bränsleblandning och är släckt vid mager. Någon som vågar prova? Så här är den kopplad.
Bild

Författare:  Databoxen [ tor 07-05-24 18:28 ]
Inläggsrubrik: 

Misstänker att det krävs transistorer med högt beta (hFe) för att denna koppling verkligen ska ha så hög ingångsimpedans som du säger.
Ange t.ex BC547C/BC557C så borde de fungera hyfsat... :D

Författare:  torbjorn [ tor 07-05-24 21:16 ]
Inläggsrubrik: 

Är det inte dags att göra en koppling med rör, om det nu ska vara högohmigt? Och kanske ersätta lysdioden med en glimlampa? :)

Författare:  GL [ tor 07-05-24 21:33 ]
Inläggsrubrik: 

Databoxen skrev:
Misstänker att det krävs transistorer med högt beta (hFe) för att denna koppling verkligen ska ha så hög ingångsimpedans som du säger.
Ange t.ex BC547C/BC557C så borde de fungera hyfsat... :D

Det bör räcka om produkten av de två transistorernas beta/hfe är större än 50000. Jag får då inimpedansen till 27*50000 = 1,35 Mohm. (Men med rör kan man ju göra en riktig "Imponator" då behövs ju inte ens någon glimlampa, det lyser ju ändå.)

Författare:  torbjorn [ tor 07-05-24 22:08 ]
Inläggsrubrik: 

Jag blev härom dagen påmind om den här serien "lågvoltsrör" som togs fram för bilradiobruk i slutet av 50-talet. ECH83, EF97, EF98, ECC86, ECF83. De är ju fullt användbara redan med 12 V anodspänning.
ECH83 borde jag ha några stycken av, det satt även som synkseparator i många Philips tv så det är vanligare än de andra bilradiorören.

Författare:  Databoxen [ fre 07-05-25 05:00 ]
Inläggsrubrik: 

Wow! Så ECH83 är i princip likvärding ECC83 fast klarar sig med 12V? Har en del vilda idéer med o använda ett ECC83 för bil, fast med "normal" anodspänning på ca 250V, via en step-up converter, kunde vara intressant. Men med ECH83 blir det mycket enklare!
Hur fick dem till det? Hur kan det räcka med 12V?

Författare:  k49 [ fre 07-05-25 06:11 ]
Inläggsrubrik: 

Volvo245GLT skrev:
Själv satte jag ihop en sådan här nu när 740:n konverterades:
http://faq.thasaint.com/Lambda/index.html
Funkar utmärkt för att kolla så att regleringen jobbar lika som på bensin, men lite drygt att behöva köpa kretsen som behövs.. Brukar klara mig på delar från lådan med gamla skrotade skärmar m.m.. annars. :lol:

Den här går dock att bygga ur skrotlådan då LM311 är en ganska vanlig krets.
http://autospeed.drive.com.au/cms/A_171 ... larArticle



Hittade färdig byggsats hos Conrad (utan rör)
http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi? ... c%2fmd5%7d

Borde vara samma kretslösning som de andra, men med andra värden på motstånden.

Författare:  torbjorn [ fre 07-05-25 09:16 ]
Inläggsrubrik: 

Databoxen skrev:
Wow! Så ECH83 är i princip likvärding ECC83 fast klarar sig med 12V? Har en del vilda idéer med o använda ett ECC83 för bil, fast med "normal" anodspänning på ca 250V, via en step-up converter, kunde vara intressant. Men med ECH83 blir det mycket enklare!
Hur fick dem till det? Hur kan det räcka med 12V?


Nej, ECH83 är en lågvoltsvariant av ECH81. Den enda dubbeltriod som vad jag vet finns i lågvoltsutförande är ECC86, som är tänkt för samma användningsområde som ECC85 - alltså HF-steg och självsvängande blandare i FM-mottagare.
För LF-förstärkning i största allmänhet brukar man tydligen använda EF98, eventuellt triodkopplat.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/