Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 01:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 13:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Så snart man hittat en bra modell för konvertering och man kommer igång med massproduktion kommer priserna sjunka.

T ex en flexitune med bränslesensor, bredbandslambda och avgastempmätare och som själv lär sig bilens bränslebehov.

Idag skulle väl en sån kosta 10000:- i serieproduktion, men kanske bara 3000:- om två år?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 14:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inte om politikerna tror att insprutningstiden/timing påverkar vad lambdasonden mäter...
Tror den kan bli ännu billigare 2-3000 får man ju en hel ECU (MS t.ex) för.
Ommappning kanske trots allt är det bästa med tanke på tändningen.
Är fortfarande överygad om att om man mappat om en bensinbil kan man lista ut hur andra skall förändras också när man byter till E85 som bränsle.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-09 21:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
karlmb skrev:
Är fortfarande överygad om att om man mappat om en bensinbil kan man lista ut hur andra skall förändras också när man byter till E85 som bränsle.


Mycket sanning i det skulle jag vilja påstå.

Finns dock massvis med dimensioner på det här med emissioner och bränsle. Något som jag definitivt kan föreställa mig efter att ha labbat på "amatörmässig frihand" med Megasquirt´n spark på min bil nu under snart 2 års tid är att man kan få rejält ökade utsläpp under "övergångsdriftförhållanden" med en konvertering av enklaste slaget.

Med "övergångsdriftförhållanden" menar jag acceleration, speciellt små och korta accelerationer, deceleration, samma där, små och korta är antagligen de värsta, samt att blandningsförhållande under olika motortemperaturer vid från kallstart till varm motor blir lite tokiga och också orsakar dålig katfunktion m.m.

Detta gör troligen att en bil med "BTR" konvertering får förhöjda utsläpp av BÅDE HC och NOx under en körcykel.

Misstänker att BSR m.fl sitter med rejält kött på benen om hur det exakt förhåller sig där, men jag skulle bra gärna velat ha en egen portabel avgasanalysator för att kunna utröna exakt vad som händer när vissa parametrar ändras, för jag känner att utifrån det jag själv sett med min egen bil numera så är det minst sagt lurigt.

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-09 21:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Absolut blir det mer HC.
Det ser vi ju tillochmed på besiktningen.

NOx är en annan femma.

Min bil (då den gick med BTR) har mäts med en avgasanalysator som kollade NOx och det var obefintligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-15 21:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
snillet skrev:
"övergångsdriftförhållanden"

Transienter kallar jag det annars.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-16 08:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Grejen är ju den att:
1. Kanske kan bli mer HC om inte lambdakontrollen hänger med, men det gör ju inget efterom det till största delen är oförbränd etanol.
2. Har man sedan katalysator på bilen så konverteras ju både NOx o HC till ofarligheter bara man konstaterat att cloosed lopp inte lämnas allt för långa perioder (flera sekunder).
Det som ev. skulle vara högre är HC innan katten tänt.
(NOx kommer ju inte förrän temperaturen blir hög i motorn)
Men det är ju som sagt etanol.
Sedan ifrågasätter ju jag starkt den nuvarande fixeringen på vad som kommer från avgasröret under några få sekunder efter en kallstart.
Men jag förstår att det är en allmänt vedertagen missuppfattning (bland en del bilhatare, och tyvärr tom bland folk på gatan) att det kan dröja ända tills man är framme vid jobbet innan en modern bils avgasrening har börjat fungera.
Som vi vet får man då ha omkring 3 km till jobbet...
Om man inte har dieselbil då...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Litet inlägg
InläggPostat: fre 07-11-30 10:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
NOx lär vara NOx vad än bränslet är.

Regelverket som är i antågande gör ej skillnad på typen av CO eller Nox.
Detta kan man naturligtvis ha åsikter om.

En korrekt optimerad bil (våra tester med bl.a Volvo och Saab) visar att 96% av HC är ren alkohol. Vid sämre optimering kan naturligtvis detta förhållande vara helt annat.

Konverteringslagen kommer således kräva att vi klarar utsläppen både med bensin och med E85(ref. bränsle) i NEDC test. Dessutom tomgångsprov, förhöjd tomgång, OBD funktion.
Vi vet ännu inte om man måste räkna med den s.k. omräkningsfaktorn dvs uppmätt värde ggr 1,2 skall ligga under bilens gränsvärden.
Vi påverkar VV nu för att få bort denna eftersom vi kör in med "gamla" (dvs ej fabriksnya) bilar när vi testar.

Därtill ett effektprov. Vägverket vill inte ha mer än 5% plus i toppeffekt med etanol.
Konverteraren skall överta avgasansvaret och svara/åtgärda för fel som förorsakats av konverteringssatsen. Något vi också lyckats begränsa från tidigare förslag om "hela ansvaret"

Varje motorfamilj enl. Biltillverkarens normatur skall testas på detta vis och det är fullt möjligt att Vägverket kommer att kräva flera tester på "tidiga resp sena" varianter om konverteraren påstår att satsen passar ett brett område av samma motorfamilj.

Tja då är det väl bara att sätta igång och börja testa för alla konverterare. Vi har börjat för ett bra tag sedan...

Det blir s.a.s. upp till bevis nu vilka tekniklösningar som klarar kraven.

Mvh
Rolf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Litet inlägg
InläggPostat: fre 07-11-30 13:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
Rolf skrev:
NOx lär vara NOx vad än bränslet är.

Regelverket som är i antågande gör ej skillnad på typen av CO, HC (ändrat jag skrev fel här innan "Nox")
Detta kan man naturligtvis ha åsikter om.

En korrekt optimerad bil (våra tester med bl.a Volvo och Saab) visar att 96% av HC är ren alkohol. Vid sämre optimering kan naturligtvis detta förhållande vara helt annat.

Konverteringslagen kommer således kräva att vi klarar utsläppen både med bensin och med E85(ref. bränsle) i NEDC test. Dessutom tomgångsprov, förhöjd tomgång, OBD funktion.
Vi vet ännu inte om man måste räkna med den s.k. omräkningsfaktorn dvs uppmätt värde ggr 1,2 skall ligga under bilens gränsvärden.
Vi påverkar VV nu för att få bort denna eftersom vi kör in med "gamla" (dvs ej fabriksnya) bilar när vi testar.

Därtill ett effektprov. Vägverket vill inte ha mer än 5% plus i toppeffekt med etanol.
Konverteraren skall överta avgasansvaret och svara/åtgärda för fel som förorsakats av konverteringssatsen. Något vi också lyckats begränsa från tidigare förslag om "hela ansvaret"

Varje motorfamilj enl. Biltillverkarens norm skall testas på detta vis och det är fullt möjligt att Vägverket kommer att kräva flera tester på "tidiga resp sena" varianter om konverteraren påstår att satsen passar ett brett område av samma motorfamilj.

Tja då är det väl bara att sätta igång och börja testa för alla konverterare. Vi har börjat för ett bra tag sedan...

Det blir s.a.s. upp till bevis nu vilka tekniklösningar som klarar kraven.

Mvh
Rolf


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011