Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-02-04 20:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
In this thread, I list some of the equipment which I indented to use for data acquisition.
However, this is very non-integrated and really just one step above brunt low-tech reading gauges by eye-sight.

Citat:
Jag ska börja med att mäta upp duty-cycle på spridarna för att se hur stora marginaler som finns.
Oscilloskop har jag redan hemma (ett st. HP 54502A, 2ch 400MHz digitalt), och har precis skaffat en GPIB-till-USB adapter som gör att jag kan använda en laptop för att styra den och göra mätningar. // GPIB-adaptern är busenkel, pluggade in den - laddade drivrutinerna till den - och nu kan jag knappa kommandon direkt i terminal-fönstret!

Jag har också laddat ner ett open-source program som gör att man kan köra script-filer i Pascal för att göra automatiserade mätningar och man borde kunna dumpa mätvärden/mätloggar till text-filer för senare analys.

Nu kan jag dumpa ex. 1000 poster med samplade varv- och duty-cycle-värden och plotta en riktig kurva.


I call on members who have more effective data logging set-ups to describe in detail their own set-up.

Which hardware and software is used, which aspects of their method which is positive, and what downsides and/or limitations there are.


Once I've actually come as far as the first run with set-up on my engine, I'll give you all a more thorough run-down on my gear.

Also, please use another thread for the actual analysis of the recorded data.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-04 23:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag mätte injektorns pulskvot en tid med en enkel universalmätare med duty cycle inställning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011