Verkar som jag hittat svaret.
Detta borde gälla även Saab (dokumentet gäller Volvo)
http://www.scribd.com/doc/62611210/LH2-4-funktionSaxat ang kallstartventil
Vid start kopplas ett särskilt program in som ger två insprutningar per varv.Vid mycket låga motortemperaturer (under ca.–16 °C) inkopplas även kallstartventilen, om sådan finns
På vissa motorer utgick kallstartfunktionenlöpande under 91 års modell och utgick på samtliga fr o m 92 års modell.Vid kallstart kondenseras mycket bränsle i droppform på de kalla ytorna. Separat kallstartsventil förbättrar kallstartsegenskaperna. Den är placerad längre från motorn än insprutningsventilerna och ger bränslet mer i gasform och mindre i form av droppar. Den kopplas in vid ca. –16 °C och vidvarvtal under ca 900 rpm. Den stängs av för gott när varvtalet en gång överskridit gränsvärdetDet borde alltså finnas en klar fördel med att kunna styra denna på ett annat sätt vid etanoldrift